ایران؛ مقصد آرمانی چینی‌ها برای استخراج ارز دیجیتال و چالش‌های آن

ایران؛ مقصد آرمانی چینی‌ها برای استخراج ارز دیجیتال و چالش‌های آن

ایران؛ مقصد آرمانی چینی‌ها برای استخراج ارز دیجیتال و چالش‌های آن را بشناسید.

تب ارزهای دیجیتال مدت‌هاست که داغ است و در سراسر دنیا افراد زیادی به ماینینگ (Mining) روی آورده‌اند. تب‌وتاب ارزهای دیجیتال بعد از رشد فوق‌العاده‌ای که در سال 2017 داشتند بیشتر از هر زمان دیگری شد اما روند رو به کاهشی که در سال 2018 داشت، باعث تغییر رویه بسیاری از ماینرها شد.

این تغییر رویه بیشتر از هر جای دیگری در چین به چشم می‌خورد، کشوری که گفته می‌شود تقریباً سه‌چهارم ارز دیجیتال در دنیا در این کشور استخراج می‌شود. سیاست‌های دولت چین در قبال ارزهای دیجیتال (ممنوعیت استخراج بیت کوین)، روند کاهشی ارزش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، افزایش سختی شبکه و بیشتر از همه قیمت برق مصرفی برای ماین کردن ارزهای دیجیتال، همه و همه دلیل تغییر سیاست‌های ماینرهای چینی است. بسیاری از ماینرهای چینی برای غلبه بر این مشکلات، راه‌حل مهاجرت را انتخاب کرده‌اند و به مناطقی که برق ارزان قیمتی دارند مانند نواحی نزدیک به نیروگاه‌های برق آبی کانادا و یا نیروگاه‌های زغال سنگ استرالیا مهاجرت کرده‌اند.

 

ایران بهشتی برای ماینرهای چینی

اواخر سال 2018 بود که با توجه به شرایط حاکم بر فضای چین آن هم در زمینه استخراج ارزهای دیجیتال، ایران به یکی از گزینه‌های عالی برای این افراد تبدیل شد که دلیل اصلی این انتخاب هزینه برق ارزان قیمت کشورمان است.

درواقع هزینه برق در ایران تقریباً 0.006 دلار به ازای هر کیلووات ساعت است. این هزینه برای ما که با ریال هزینه‌ برق را پرداخت می‌کنیم شاید کم نباشد اما برای کشورهای دیگری که با دلار، یورو و... سر و کار دارند بی‌شک وسوسه کننده است.

هزینه 0.006 دلاری برق در ایران در شرایطی است که هزینه برق در چین تقریباً 0.015 دلار است و در زمستان این هزینه به 0.04 دلار می‌رسد یعنی به ترتیب 2.5 و 6.6 برابر هزینه برق در ایران.

گذشته از هزینه برق مصرفی، نیروی کار ارزان هم دلیل دیگری است که ایران را برای مهاجرت به گزینه جذابی تبدیل کرده است.

لیو فنگ یکی از سرمایه‌گذاران در بیت کوین است که بیش از 20 هزار دستگاه ماینینگ Antminer T9 دارد و به دلیل قیمت ارزان برق در ایران، به مهاجرت به کشورمان به شدت علاقه‌مند است. گذشته از برق ارزان قیمت، سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های ایرانی باعث می‌شود که قیمت برق حتی پایین‌تر هم بیاید. لیو فنگ درباره مزایای سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های ایرانی این طور توضیح داده است:

اگر بخواهید که در نیروگاه‌های ایرانی سرمایه‌گذاری کنید، دولت این کشور برای مدت 5 سال به صورت رایگان گاز طبیعی را در اختیارتان قرار می‌دهد که همین باعث می‌شود هزینه برق به شدت پایین بیاید.

 

مهاجرت به ایران برای استخراج ارز دیجیتال اینقدرها هم ساده نیست

هزینه برق مصرفی در ایران به شدت برای دیگر کشورها مانند چین پایین است اما مهاجرت به ایران سختی‌های خودش را هم دارد. مشکل واردات برخی از دستگاه‌هایی است که برق زیادی را مصرف می‌کنند.

این محدودیت اما باعث نشد تا لیو فنگ فکر مهاجرت به ایران را از سرش بیرون کند و به هر ترفندی که بود 3000 دستگاه ماینینگ Antminer T9 را وارد ایران کرد.

البته واردات این دستگاه‌ها به ایران اصلاً ساده نیست و گفته می‌شود که بیش از 40 هزار دستگاه ماینینگ در مرزها ایران مصادره شده است.

به هر ترتیب بعد از واردات این دستگاه‌ها، مشکل بعدی که بر سر راه لیو فنگ بود، راه‌اندازی یک محل برای استخراج بود. ابتدا لیو فنگ در یک نیروگاه با هزینه برق 0.009 دلار کارش را آغاز کرد و قرار شد تا سود حاصل از ماینینگ به صورت 30، 70 تقسیم شود اما بعد از دو ماه نیروگاه ایرانی علاوه بر دو برابر کردن قیمت برق، درخواست سود 50 درصدی را کرده‌ بودند.

لیو فنگ بعد از این تجربه ناموفق، دستگاه‌هایش را به یک کارخانه فولاد انتقال داد که برق مصرفی دستگاه‌های ماینینگ در مقابل برق مصرفی کارخانه بسیار کم بود اما نویزهایی که دستگاه‌های ماینینگ داشتند، باعث شد تا نارضایتی و گزارش ساکنان محلی شد و در نهایت دستگاه‌های Antminer T9 لیو فنگ مصادره شد.

 

اخبار مرتبط:

چه دستگاه ماینینگی بخریم؛ لیست دستگاه‌های ماینینگ و میزان سوددهی هر یک

رادیاتور ماینینگ QC-1، گرمایشی با طعم ماینینگ

ماینینگ چیست و چه دستگاه ماینینگی بخریم؛ معرفی بهترین دستگاه‌های ماینینگ 2018

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: bitcoinmagazine


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

bahman

چهارشنبه, 22 خرداد 1398

من سالها باهاشون کار کردم و بر عکس ژاپنی ها بشدت متقلب و بدون صداقت هستند اما مطمئنا بپای ما نمیرسن!

پاسخ

ثبت نظر