استارتاپ‌های ایرانی حامی اندروید بومی هستند اما به شرط استقبال مردم

استارتاپ‌های ایرانی حامی اندروید بومی هستند اما به شرط استقبال مردم

استارتاپ‌های ایرانی مانند اسنپ، کافه بازار و... حامی اندروید بومی هستند اما به شرط استقبال مردم.

موضوع اندروید داخلی (اندروید سفارشی سازی شده بومی) چند هفته‌ای است که بحث داغ شبکه‌های اجتماعی است. این موضوع با توضیحات اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی، درباره اندروید داخلی بیشتر شدت گرفت و مخالفان و موافقان در شبکه‌های اجتماعی درباره آن نظراتشان را بیان کردند.

سیستم عامل اندروید بومی در واقع مبتنی بر پروژه متن باز (Open Source) اندروید گوگل است اما در آن تغییراتی ایجاد شده است تا گوگل نتواند اپلیکیشن‌های ایرانی را از روی موبایل کاربران حذف کند. در اصل آذری جهرمی دلیل ارائه این سیستم عامل بومی را حمایت از استارتاپ‌های داخلی اعلام کرده است.

 

اسنپ برای همراهی با اندروید بومی اعلام آمادگی کرد

یکی از استارتاپ‌های بومی و همه‌گیر ایران، اسنپ است. مدیرعامل این استارتاپ، ژوبین علاقبند در گفتگویی اعلام کرده است که اگرمردم از سیستم عامل اندروید بومی استقبال کنند، اسنپ هم با خواست کاربرانش همراه خواهد شد. وی معتقد است که در نهایت این مردم هستند که در مورد اندروید بومی تصمیم‌گیری می‌کنند. در ادامه اعلام همراهی اسنپ، مدیرعامل کافه بازار و تپسی هم در توییتر، همراهی خودشان با پروژه اندروید بومی را اعلام کردند.

توییت مدیرعامل اسنپ در راستای حمایت از اندرویدی بومی و تصمیم وزیر ارتباطات به صورت زیر بود:

راهکارهایی که به کمک فناوری کیفیت زندگی مردم رو بهبود میده، حق هر ایرانیه. امروز و پس از محدودیت‌های خارجی، هر اقدام فعالانه‌ای که محدودیت‌ها رو بی‌اثر می‌کنه و مورد اعتماد مردم باشه از نظر من شایسته همراهیه.

در نهایت امیدوارم که سایه تحریم به زودی از این سرزمین دور بشه.

 

تمثیل ظریف و نقد هوشمندانه وزیر ارتباطات به تحریم‌ها

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این توییت مدیرعامل اسنپ، طنز ظریفی را هم به کار برده و اقدامات و تحریم‌های آمریکا را هم نکوهیده است. وزیر ارتباطات، تنها بقالی محله‌شان را مثال زده که در شرایطی که انحصار به دست خودش بود، لیست سیاه خودخواهانه‌ای داشت اما این شرایط به سادگی ایجاد یک بقالی دیگر تمام شد:

سال‌ها قبل، در محله‌امان، کاسبی بود که تنها بقالی محل بود، روزهایی بی‌دلیل لجش می‌گرفت و همسایه‌ها را در فهرست سیاه فروش می‌گذاشت، بالاخره همسایه دیگری هم یک مغازه زد و فهرست سیاه عملا پَر!

بنده خدا دیگه هر وقت لجش می‌گرفت با پسرش دعوا می‌کرد:)

توییت وزیر ارتباطات و مدیرعامل اسنپ درباره اندروید بومی

توییت وزیر ارتباطات و مدیرعامل اسنپ درباره اندروید بومی

 

تنها بقال محله، همان آمریکایی است که انحصار همه‌چیز را در حال حاضر در دست دارد و هر روز یکی از کشورها را به نوعی تحریم می‌کند و در این بین ایران هم اغلب در لیست سیاه است. حالا شاید با روی کار آمدن سیستم عامل بومی و یا هر چیز دیگری از نوع بومی، بتوان به این تحریم‌ها غلبه کرد.

البته سیستم عامل بومی در حال حاضر در دست تست است و چالش‌های زیادی دارد، مثلاً اینکه آیا با این سیستم عامل، دسترسی کاربران به گوگل محدود نخواهد شد؟ آیا این سیستم عامل امنیت کافی را خواهد داشت؟ عملکردش چگونه خواهد بود و... . این سوال‌ها بارها و بارها از وزیر ارتباطات پرسیده شده بود و همین موضوع باعث شد تا آذری جهرمی به صورت کامل به همه این سوال‌ها پاسخ دهد که این پرسش و پاسخ را می‌توانید به صورت کامل در خبر زیر بخوانید:
هر آنچه باید درباره سیستم عامل بومی اندروید بدانید؛ پاسخی از زبان وزیر ارتباطات

 

آریا مینی؛ اولین موبایل با اندروید بومی

جالب است بدانید که مدیرعامل شرکت GLX پیش‌تر اعلام کرده بود که اولین موبایلی که از اندروید ایرانی بهره خواهد برد، آریا مینی نام خواهد داشت و در شهریورماه 98 هم راهی بازار خواهد شد. به گفته GLX در حال حاضر چندین نمونه از این گوشی به وزارت ارتباطات داده شده است تا بررسی‌ها و تست‌های لازم روی آن انجام شود.

 

اخبار  فناوری ایران:

زمزمه‌های گران شدن اینترنت به گوش می‌رسد

فعالیت ارزهای دیجیتال در کشور غیرمجاز شد

 

 

نظر شما درباره سیستم عامل بومی چیست؟ چالشهای آن را چه میدانید؟ نظرات خود در این مورد را با ما و سایر کاربران فیسیت به اشتراک بگذارید.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

phazesm

دوشنبه, 24 تیر 1398

چقدر خنده دار و البته چندش آور

پاسخ

ثبت نظر