لنز چشمی که با پلک زدن زوم می‌شود؛ موفقیت دیگری برای دانشمندان

لنز چشمی که با پلک زدن زوم می‌شود؛ موفقیت دیگری برای دانشمندان

لنز چشمی که با پلک زدن زوم می‌شود؛ موفقیت دیگری برای دانشمندان.

محققان دانشگاه کالیفرنیا یک لنز نرم چشمی طراحی کرده‌اند که با دو بار پلک زدن، زوم می‌شود. در واقع این لنز به واسطه حرکت چشم شما کنترل می‌شود. در واقع این حرکات چشم شما هست که سیگنال‌هایی برای تغییر عملکرد لنز ارائه می‌دهد.

به گفته محققی به نام Shengqiang Cai، در چشم انسان یک پتانسیل electro-oculographic وجود دارد که حتی در زمانی خواب هستید، فعال است. وی درباره این پتانسیل چنین توضیح داده است:

حتی در شرایطی که نمی‌توانید هیچ چیزی ببینید، اغلب شما می‌توانید کره چشم‌ خود را بچرخانید و سیگنال‌های electro-oculographic را ایجاد کنید.

دانشمندان از همین سیگنال‌ها استفاده کرده‌اند و راهی را یافته‌اند تا به واسطه این سیگنال‌ها بتوانند فاصله کانونی لنز را تغییر دهند. به ادعای این محققان و بر اساس مطالعات آن‌ها، به دلیل مواد نرمی که در ساخت این لنزها به کار رفته است، فاصله کانونی لنز می‌تواند تا 32 درصد بزرگ‌تر شود. در واقع فاصله کانونی با تغییر فرم لنز تغییر می‌کند. در آزمایشات، این محققان از دی‌الکتریک الاستومر برای دستیابی به این تغییر فرم بهره برده‌اند.

ساز و کار لنز چشمی که قابلیت زوم با دو بار پلک زدن را دارد

ساز و کار لنز چشمی که قابلیت زوم با دو بار پلک زدن را دارد

کاربرد این لنز چیست؟

دانشمندان معتقدند که این لنز را می‌توان برای پروتزهای بینایی، عینک‌های قابل تنظیم و در آینده در ربات‌های عملگر و کنترل شوند از راه دور، به کار برد.

 

 

اخبار مرتبط:

لنزی که مشکل کور رنگی را حل می‌کند ساخته شد


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر