تعرفه 20 درصدی گوشی‌های خارجی برای حمایت از گوشی‌های بومی؛ تکرار چندین باره یک اشتباه

تعرفه 20 درصدی گوشی‌های خارجی برای حمایت از گوشی‌های بومی؛ تکرار چندین باره یک اشتباه

داستان حمایت از محصولات بومی، ید طولایی در ایران دارد اما شیوه این حمایت شاید چندان برای عموم مردم خوشایند نباشد. نمونه بازار این حمایت‌ها فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی محبوب در بین کاربران مانند تلگرام است که برای حمایت از پیام رسان‌های بومی انجام شد. حدوداً بیش از یک سال از این ماجرا می‌گذرد اما نه تنها کاربران با این ترفند به سمت استفاده از پیام رسان‌های بومی سوق پیدا نکردند، بلکه به هر طریقی (با استفاده از فیلترشکن) به همان روال سابق خود ادامه دادند.

اگرچه بارها به این موضوع که فیلترینگ تلگرام شکست خورده است، اغراق شده است اما باز هم شاهد چنین حرکتی هستیم. در واقع ماجرا به دو مدل گوشی بومی برمی‌گردد که روز گذشته معرفی شدند.

به گزارش خبر گزاری ایسنا، پیمان الماسی، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، در مراسم رونمایی از دو گوشی بومی که توسط شرکت آلفاموب ساخته شده است، در حمایت از این گوشی‌های بومی، مجددا چنین راه حلی را مطرح کرده است؛ در واقع پیشنهاد او افزایش تعرفه گوشی‌های همراه است:

در حال حاضر تعرفه واردات تلفن همراه 5 درصد بوده اما تعرفه قطعات آن 15 درصد است. اگر بتوانیم تعرفه واردات تلفن همراه را به 20 درصد افزایش دهیم قطعاً تولید داخلی توجیه اقتصادی خواهد داشت که از سوی وزارت خانه نیز این مسئله پیگیری خواهد شد. به دلیل تحریم، شرکت‌‌های خارجی بازار ایران را ترک می‌کنند بنابراین باید از برندهای داخلی حمایت شود.

آمارهایی که الماسی منتشر کرده است حاکی از آن است که در ایران به 24 میلیون گوشی نیاز داریم که تنها حدود 1 درصد آن، یعنی 200 هزار گوشی در داخل کشور تولید می‌شود و این نشان از کمبود بزرگی در این زمینه است.

 

آلفاموب؛ شرکت ایرانی تولید کننده گوشی‌های بومی

شرکت ایرانی آلفاموب، شرکتی مستقر در کردستان با مدیرعاملی سید دانیال حسینی است که فعالیتش را از سال 94 و با هدف فروش و عرضه کالای ایرانی آغاز کرد. در حال حاضر 20 نفر به صورت مستقیم و 150 نفر به طور غیر مستقیم در آلفاموب مشغول به کار هستند.

این شرکت تا قبل از روز گذشته 4 مدل گوشی را تولید کرده بود که X9، A6، A9 و A8 نام داشتند. حالا روز گذشته آلفاموب دو مدل دیگر از گوشی‌های خود را با نام A8 plus و T1 را معرفی کرده است.

حسینی اعلام کرده است که آلفاموب ظرفیت تولید 50 هزار گوشی و 50 هزار تبلت در سال را دارد. گرچه این رقم هنوز به طور واقعی ممکن نشده است اما تنها در یک ماه اخیر، تولیدات این شرکت از ماهانه 2 هزار گوشی به 16 هزار گوشی رسیده است. این مسئله خودش نشان می‌دهد که آلفاموب به راحتی توان تولید 50 هزار گوشی در سال را دارد.

یکی از مشخصات گوشی‌های بومی آلفاموب، قیمت بسیار مناسب آن‌هاست. در واقع گوشی X9 تنها حدود 200 هزار تومان قیمت دارد این در حالی است که مدل خارجی همین گوشی حدوداً 1 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

 

تولید گوشی‌های ساده بومی در حالی است که چند وقتی است وزیر ارتباطات هم از گوشی‌های هوشمند بومی حمایت می‌کند و حتی وعده تولید گوشی‌های هوشمند بومی با قیمت 1.5 میلیون تومان را هم داده است.

اگرچه بومی سازی و حمایت از کالاهای ایرانی کاملاً ایده درستی است اما به نظر می‌رسد که روش حمایت از این کار با افزایش تعرفه واردات گوشی‌های خراجی، اصلاً ایده جالبی نباشد. در واقع این مردم هستند که با توجه به کیفیت یک محصول باید آن را انتخاب کنند و اینکه به زور قیمت بالا رفته، انتخابی به جز استفاده از محصولات داخلی نداشته باشند، مطلوب نیست.

 

نظر شما در این باره چیست؟ نظرات خود در این مورد را با ما و سایر کاربران فیسیت به اشتراک بگذارید.

 

اخبار مرتبط:

آذری جهرمی : گوشی‌های ایرانی با قابلیت نصب سیستم عامل بومی و قیمت 1.5 میلیون در راه هستند

هر آنچه باید درباره سیستم عامل بومی اندروید بدانید؛ پاسخی از زبان وزیر ارتباطات

بهترین گوشی‌های 2019 موجود در بازار بین 1 تا 2.5 میلیون تومان

 

faceit.width-400.png

رسانه دیجیتال فیسیت

با ما در ارتباط باش...


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر