آیفون 5G: چرا اپل در دستگاه‌های 2019 خود از نسل جدید اینترنت استفاده نکرده است؟

آیفون 5G: چرا اپل در دستگاه‌های 2019 خود از نسل جدید اینترنت استفاده نکرده است؟

آیفون 5G: چرا اپل در دستگاه‌های 2019 خود از نسل جدید اینترنت استفاده نکرده است؟

5G بزرگ‌ترین اتفاق دنیای تکنولوژی امسال بود. شبکه‌های بزرگ امریکایی، انگلیسی و اروپایی سرویس‌های 5G را ارائه می‌دهند و دیگر نیازی نیست که خیلی ثروتمند باشید تا بتوانید به آن دسترسی داشته باشید. با این حال اپل از این تکنولوژی استفاده نکرده است. 
شرکت اپل دیروز آیفون‌های 2019 خود را معرفی کرد اما هیچ‌کدام دارای تکنولوژی 5G نیستند. هواوی، سامسونگ، اوپو، ال‌جی و وان‌پلاس همه گوشی‌های 5G خود را منتشر کرده‌اند و سونی نیز درحال تولید گوشی 5G خود است. اما سوال این است که چرا اپل عقب مانده است؟ با بررسی این موضوع همراه فیسیت باشید.

 

بحث جدید ضد 5G

اپل معتقد است که الان زمان مناسبی برای آیفون نیست که از 5G استفاده کند. اپل زمانی قابلیت‌های جدید را به گوشی خود معرفی می‌کند که بتواند آن‌ها را بی نقص بسازد. برای همین کاربران اپل دچار مشکلاتی مثل کاربران اندروید نمی‌شوند. در حال حاضر 5G خیلی تضمین شده نیست و در همه جا آنتن دهی مناسبی ندارد. در بسیاری از مکان‌ها شاید گوشی شما نشان دهد که سیگنال 5G را دریافت می‎کنید اما ممکن است اینطور نباشد. تکنولوژی 5G در حال حاضر بیشتر آزمایشی است و اپل قصد ندارد از تکنولوژی استفاده کند که هنوز کاملاً تضمین نشده است. 

 

آشفتگی پشت صحنه 

اپل همیشه خیلی دیر تکنولوژی‌های جدیدی که توسط شرکت خودش توسعه نیافته است را استفاده می‌کند. به گفته‎ی نیل شاه، محقق شرکت تحقیقاتی کانترپوینت، ادغام 5G در RF Front End بسیار پیچیده است و اپل نتوانسته این کار را با مودم‎های اینتل انجام دهد و مشکلات این شرکت با کوالکوم باعث شده که اپل حدود یک سال نسبت به رقبانی خود در استفاده از تکنولوژی 5G عقب بیفتد. 
بیشتر گوشی‌های 5G از مودم 5G اسنپدراگون X50 استفاده می‌کنند و اکثراً دارای تراشه‌ی کوالکوم اسنپ دراگون است. اپل تلاش کرد که در گوشی‌های مدل 2018 به جای مودم کوالکوم از مودم اینتل استفاده کند و در گوشی‎های آیفونXS و XS Max از مودم XMM 7560 اینتل استفاده کرد. دلیل این تصمیم به مشکلات شرکت اپل و کوالکوم در سال 2017 باز می‌گردد.

 

مشکلات اپل، اینتل و کوالکوم

پرونده‎ی شکایات کوالکوم و اپل در آوریل 2019 بسته شد و اپل در نهایت 4.5 میلیارد دلار به کوالکوم پرداخت کرد. این موضوع باعث شد که همه فکر کنند که اپل و کوالکوم با یکدیگر دوست شده‌اند و با هم همکاری خواهند کرد، اما اینطور نشد. درست پس از رفع مشکلات بین اپل و کوالکوم، تکنولوژی 5G اینتل با مشکل مواجه شد. این شرکت اعلام کرد که قصد دارد تجارت مودم گوشی 5G را به طور کامل کنار بگذارد و روی تکنولوژی 5G در دیگر دستگاه‎ها مثل کامپیوتر و اینترنت اشیا تمرکز کند. 
اما همه‌ی این‌ها یک آمادگی بود برای این که اپل تجارت مودم گوشی 5G اینتل را بخرد. اپل به شرکت اینتل 1 میلیارد دلار پرداخت کرد و 2200 کارمند اینتل به استخدام اپل درآمدند. به همین دلیل شرکت اپل 4.5 میلیارد دلار به کوالکوم پرداخت کرد تا با کمک تکنولوژی کوالکوم مودم 5G برند اپل را بسازد. اما نتوانست این کار را تا پایان سال 2019 انجام دهد. 

 

انواع مختلف 5G

5G یک سری تکنولوژی و استاندارد مختلف است. بعضی از شبکه‌ها در امریکا از تکنولوژی‌های متفاوتی نسبت به انگلستان استفاده می‌کنند. دولت امریکا بر روی شبکه‎ای اصرار دارد که از 5G موج میلیمتری دارد. این سریع‎ترین نوع 5G است اما محدوده‎ی آن کمتر از تکنولوژی است که در انگلستان استفاده می‎شود که از باندهای فرکانس استفاده می‌کند که شبیه به سرویس‌های 4G است. 
مودم 5G اپل باید هردو را پشتیبانی کند چرا که مودم کوالکوم X50 هر دو را پشتیبانی می‌کند، به همین دلیل اپل نباید جا بماند. ما هنوز نمی‌دانیم که اولین گوشی‌های 5G اپل از مودم اینتل استفاده خواهد کرد یا کوالکوم. شرکت اپل تا زمانی فرصت دارد که آیفون 5G خود را معرفی کند که این تکنولوژی به گوشی‎های پرچم دار و بسیار مدل بالای اندروید محدود است و هنوز به گوشی‌های معمولی نرسیده باشد. با توجه به شرایط انتظار می‎رود که شرکت اپل سپتامبر سال 2020 اولین آیفون 5G خود را معرفی کند. 

 

بیشتر بخوانید:

بررسی آیفون 11 اپل؛ قدرتمندی خوش قیمت با دوربین عالی

 

کاهش چشمگیر قیمت گوشی‌های آیفون به دنبال رونمایی از آیفون‌های 2019

 

منبع خبر: techradar

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر