نرم افزارهای ضروری در گنو/لینوکس – قسمت سوم

نرم افزارهای ضروری در گنو/لینوکس – قسمت سوم

نرم افزارهای ضروری در گنو/لینوکس – قسمت سوم: تعداد زیاد نرم‌افزارها در دنیای لینوکس و همچنین تنوع و گوناگونی در آن‌ها ممکن است کاربران لینوکسی را دچار سردرگمی کند. در این پست، به معرفی برخی از نرم افزارهایی می‌پردازیم که تعداد دانلود زیادی نسبت به بقیه داشته‌اند و به نحوی می‌توان گفت آزمون خود را پس داده اند.

بخش سوم: تصاویر، موسیقی، ویدیو

پخش کننده ی VLC

بسته به نوع توزیع شما، ممکن است یک پخش کننده ی پیش‌فرض (مثلاً Mplayer) بر روی آن نصب شده باشد. برای بسیاری از افراد، این ابزار ممکن است پاسخگوی نیازهای آن‌ها باشد، اما اگر به دنبال کنترل بیشتری هستید، می‌توانید از VLC استفاده کنید. این نرم افزار، اکثر فرمت های صوتی و ویدیویی موجود را پشتیبانی کرده و با کمترین کارها می‌تواند فایل مورد نظر را برای شما پخش کند. برای کاربران حرفه‌ای تر نیز، ابزارهای خط دستوری کارامدی در این نرم‌افزار موجود می باشد. 

دیجی کم (به انگلیسی:digiKam) و شاتول (به انگلیسی:Shotwell)

ابزارهای مدیریت تصویر برای لینوکس، کم نیستند! یکی از ابزارهای مورد علاقه در این حوزه، دیجی کم می باشد که قابلیت‌های بسیار زیادی دارد. دیجی کم، که بیش از ۳۰۰ فرمت تصویری را پشتیبانی می کند، قابلیت مقایسه ی دو عکس در کنار هم را دارد. ویژگی‌های زیادی در این ابزار وجود دارد که آن را به یک نرم‌افزار پیچیده تبدیل می کند، بنابراین اگر به دنبال یک ابزار ساده‌تر هستید، می‌توانید از شاتول استفاده کنید. شاتول، ویژگی‌های پایه‌ای برای یک ابزار مدیریت تصویر را به همراه دارد، همچنین با استفاده از آن می‌توانید عکس‌ها را مستقیماً بر روی شبکه‌های اجتماعی معروف آپلود کنید (این ویژگی در دیجی کم نیز موجود است). 

گیمپ (به انگلیسی: GIMP)

اگر قصد دارید تصویری را ویرایش کنید و این کار قابل انجام در دیجی کم و شاتول نباشد، می‌توانید از نرم‌افزار گیمپ استفاده کنید. شاید گیمپ در حد فتوشاپ نباشد، اما بسیاری از کارهای گرافیکی پیشرفته را می‌توان با آن انجام داد!

کلمنتاین (به انگلیسی: Clementine)

انتخاب یک پخش کننده ی موسیقی، امری کاملاً شخصی است و بسته به سلیقه و نیاز کاربر ممکن است متفاوت باشد. تعداد پخش کننده های موسیقی در لینوکس، آنقدر زیاد است که نمی‌توان به راحتی از میان آن‌ها یکی را برگزید، با این حال می‌توان کلمنتاین را به عنوان یک گزینه ی مناسب معرفی کرد. کلمنتاین، بسیاری از ویژگی‌های مناسب را در خود جای داده است و کاربران ساده تا پیشرفته، از آن استفاده می کنند، اما اگر به دنبال ابزار متفاوت تری هستید، می‌توانید سری به Banshee و Amarok نیز بزنید.


اسپاتیفای (به انگلیسی: Spotify)

فرقی نمی‌کند کدام پخش کننده ی موسیقی را برگزیده اید، در هر حال پیشنهاد می‌شود یکی از سرویس های استریم را بر روی توزیع خود داشته باشید. اسپاتیفای یکی از بهترین سرویس های استریم محسوب می‌شود که ما آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

برای دیدن سایر بخش‌های این پست بر روی لینک های زیر کلیک کنید:

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

منبع خبر: lifehacker

مریم بهزادی

مریم بهزادی

کارشناس ارشد هوش مصنوعی و رباتیک، علاقمند به فناوری و دنیای توسعه نرم افزار.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر