کوالکوم اولین مودم 5G خود را معرفی کرد

کوالکوم اولین مودم 5G خود را معرفی کرد

کوالکوم اعلام کرده است که تا پایان سال دیگر مودم های 5G خود را منتشر می کند. این شرکت در حالی این حرف را زده که هنوز استاندارد های 5G تعیین نشده اند.

معمولا وقتی که در مورد کوالکوم صحبت می کنیم، بحث به SoC ها، عملکرد سی پی یو و موقعیت کلی آن در اکوسیستم اندروید کشیده می شود. اما حال خبرهای کوالکوم خبر از چیزی جدید می دهند: مودم کوالکوم که کاملا یک پروژه موفق بوده است. بین LTE 4G و موقعیت غالب در بازار اندروید، کوالکوم این روزها در اوج به سر می برد و پیشرو بودن در تکنولوژی 5G این موفقیت را تضمین می کند. 
دلیل نیاز به تمرکز روی نسل بعدی سخت افزار این است که کوالکوم اولین شرکتی است که مودم 5G X50 خود را معرفی کرده است. این مودم طوری طراحی شده است که با طیف 28GHz کار کند، گرچه استاندارد 5G هنوز تعریف نشده است. شاید هنوز سردرگمی ها را در مورد 4G به یاد داشته باشید، زمانی که بسیاری از شرکت ها سخت افزارهایی ساخته بودند که خیلی بیشتر از شبکه های 3G را پشتیبانی می کرد. بالاخره تصمیم گرفته شد که شبکه های سریع تر از 3G را 4G بخوانیم، در حالی که دستگاه های مدل بالاتر از اصطلاح LTE  استفاده می کنند. امروزه دستگاه های LTE-A یا LTE را پشتیبانی می کنند در حالی که سخت افزارهای قدیمی تر فقط قابلیت پشتیبانی 4G را دارند. با وجود معرفی 5G توسط کوالکوم، احتمالا انقلابی دیگر در این تکنولوژی ایجاد خواهد شد. 
یکی از چالش ها در مورد 5G ، بدون توجه به طیفی که از آن استفاده می کند، این است که از باندهای فرکانس بالا استفاده می کند. چارت پایین نشان می دهد که چگونه سیگنال های فرکانس بالا وقتی که از بعضی از موانع می گذرند ضعیف می شوند. با افزایش فرکانس، در طول فاصله سیگنال ها نیز از بین می روند. شاید 28GHz بعضی از مشکلات را با باند 60GHz حل کند، چرا که می تواند با وجود مولکول های آب در هوا تقلیل یابد، اما هنوز هم چالش بزرگی پیش رو است. 


البته کوالکوم راه حلی برای این چالش دارد. همانطور که در اینفوگرافیک پایین می بینید، کوالکوم می خواهد با استفاده از پرتو هوشمند این مشکل را حل کند، در سیگنال 5G نمی توان از روش های استفاده شده در شبکه های 4G و متراکم سازی طیف تا 800 MHz برای افزایش پهنای باند بیشینه استفاده کرد. این قابلیت 28 GHz به عنوان mmWave شناخته می شود، و کوالکوم معتقد است که می تواند عملکرد و روت شدن سیگنال هوشمند را بهبود بخشد- که همگی مانند گوشی های موبایل امروزی که بین شبکه ها تغییر می کنند به صورت نامرئی در پیش زمینه انجام می گیرند. 

شرکت های مختلفی که در استاندارد سازی 5G نقش دارند در مورد ساخت انواع مختلف شبکه ها با هم اختلاف نظر دارند، از استقرار همه جا حاضری که با پایین ترین هزینه تعداد بسیار زیادی از افراد را به هم متصل می کند، تا شبکه های خیلی سریع با سرعت Gb/s 10 که فقط در شهر های بزرگ و نقاط توزیع کلیدی ارائه می شود. هنوز این موارد جای کار دارند اما کوالکوم خیلی زود در مورد ساخت آن مدعی شده است. اسنپ دراگون X50 پهنای باند دانلود تا Gb/s 5 را ارائه می دهد و طوری طراحی شده که چندین دستگاه را توسط گیگابیت LTE به هم متصل کند. نمونه های این مودم در نیمه دوم سال 2017 ارائه خواهد شد و از سال 2018 این محصول تجاری می شوند. 

 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر