ایرانت؛ راهکاری برای جلوگیری از تحریم دامنه دات کام

ایرانت

رسول جلیلی؛ عضو شورای عالی فضای مجازی، درباره راه حل جلوگیری از آسیب در تحریم شدن دامنه دات کام، ایرانت را پیشنهاد کرد. اما این پروژه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

اوایل بهمن ماه امسال بود که به دنبال تحریم‌های گذشته و ماجراهای دی ماه، دامنه .com مربوط به خبرگزاری فارس از دسترس خارج شد. جالب اینجاست که این اتفاق در شرایطی رخ داده است که فروش و نگهداری و خدمت رسانی نام دامنه یک موضوع غیرسیاسی و غیرحکومتی است که در سطح بین الملل به شکل مستقل و بی طرف عرضه می‌شود.

حالا رسول جلیلی؛ عضو شورای عالی فضای مجازی، که معتقد است چاره‌ای جز استقلال و خوداتکایی نداریم، راه اندازی ایرانت در سطح ملی را راه حل این مسئله می‌داند. او درباره ایرانت چنین توضیح داده است:

ایرانت نام دیگری بر شبکه ملی اطلاعات است و باعث می‌شود نام این شبکه را دقیق‌تر، کوتاه‌تر و اختصاصی‌تر (در مقابل شبکه دیگر کشورها) بیان کنیم.

-

پیشنهاد فیسیت: وزیر ارتباطات: اینترنت ملی هیچ معنایی ندارد

رسول جلیلی در ادامه، مهم‌ترین ویژگی‌های ایرانت را توضیح داده است که در زیر 10 مورد از این ویژگی‌ها و البته فواید ایرانت را می‌بینیم:

1- ایرانت شبکه‌ای است در گستره جغرافیایی ایران که مبتنی بر پروتکل‌های استاندارد جهانی، ارتباطات و خدمات ارتباطی درون شبکه‌ای و برون شبکه‌ای را با دسترسی نزدیک به ۱۰۰ درصد فراهم می‌کند.

2- ایرانت در طول اینترنت است و نه در عرض آن. در طول بودن به معنای در امتداد بودن و متفاوت نبودن. ایرانت اتصال به اینترنت و ارائه خدمات ارتباطی و محتوایی اینترنت را فراهم می‌کند، ولی برای دسترسی به خدمات داخلی خود، متوقف اینترنت نخواهد بود.

3- ایرانت شبکه‌ای بسیار پهن باند و مرتباً در حال توسعه و تطابق با نسل‌های ارتباطی روز دنیا است. به زودی مقدمات ارتقا به 5G را تجربه خواهد کرد و در دهه بعدی همگان مشترک نسل پنجم ارتباطی.

4- ایرانت در مبادله ترافیک داخلی بسیار ارزان است؛ آنقدر ارزان است که در بسیاری از خدمات محتوایی در حد رایگان، در مبادله ترافیک بین المللی تابع نرخ دلار و یورو و یوان و دینار است. در انبارش و رایانش و میزبانی، نرخ رقابتی با دیگر کشورها را خواهد داشت به گونه‌ای که انگیزه کافی برای میزبانی داخل کشور فراهم خواهد بود.

5- در ایرانت، به تولیدکنندگان پهنای باند، یعنی کسانی که محتوای تولید شده خود را در معرض استفاده مشتریان داخلی و خارجی قرار می‌دهند، اجرت پرداخت خواهد شد. این در استمرار ارزان کردن پهنای باند داخلی تولیدکنندگان محتوا (در حال حاضر) به تحقق خواهد پیوست.

6- در ایرانت حریم خصوصی مورد احترام همه ارکان از سطح حکمرانی تا سطح فراهم آورندگان خدمات و دیگر کاربران است و به موازات احراز هویت در ارائه خدمات یک اصل موضوعه است به گونه‌ای که امنیت و حس امنیت در مبادلات مالی، اداری و شخصی در آستانه صددرصدی فراهم شود.

7- ایرانت فراهم آورنده زیرساخت اشتغال روزافزون در فضای مجازی و همچنین تسری فعالیت‌های فضای واقعی به فضای مجازی و ممزوج شدن اشتغالات این دو فضا است. بدون ایرانت هر روز شاهد واردات خدمات و محصولات خارجی و کاهش سطح اشتغال در این حوزه خواهیم بود.

8- ایرانت باید بتواند تا حد ممکن نیازهای شهروندان مجازی (یا بگوییم نت وندان) خود را در داخل خود تامین کند.

9- ایرانت باید دسترسی شهروندان خود به شبکه جهانی را تضمین کند و خود را غیرقابل تحریم کند.

10- ایرانت در کلام آخر، استقلال ما را در استمرار استقلال سیاسی مان را فراهم می‌کند.

نظر شما درباره ایرانت چیست؟ نظرات خود در این خصوص را با ما و سایر کاربران فیسیت به اشتراک بگذارید.

اخبار ایران:

برگ‌های اپل ریخت، توییتی که برای اسنپ دردسر ساز شد

الکسای بومی؛ سیستم بومی رتبه بندی دقیق وب سایت‌ها در حال پیاده سازی است

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: مهر


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

الیاس

شنبه, 12 بهمن 1398

"ایرانت باید دسترسی شهروندان خود به شبکه جهانی را تضمین کند و خود را غیرقابل تحریم کند"
وقتی یک مشت بی سواد بالاترین رده های مسئولیتی مملکت رو تصرف کردند، الان این گزینه باید ویژگی محسوب میشه؟؟؟ مثل این میمونه توی لیست ویژگی های پراید بنویسیم باید هزار کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشه، خوب آقای جلیلی الان آی پی های کشورتو ببندن چیکار میکنی دقیقا؟ این ایرانتتون چجوری وصل میشه به شبکه جهانی؟؟؟ به ما بیسوادهای فعال در حوزه وب هم توضیح بدید ماهم یکم یاد بگیریم.

پاسخ

ثبت نظر