حتی مرورگر ناشناس (incognito) هم، اطلاعات شما را در اختیار گوگل قرار می‌دهد

حتی مرورگر ناشناس (incognito) هم، اطلاعات شما را در اختیار گوگل قرار می‌دهد

اگر فکر می‌کنید که با حالت Private مرورگر، نتایج جستجو شخصی سازی نمی‌شود اما باید بگوییم که حتی مرورگر ناشناس (incognito) هم، اطلاعات شما را در اختیار کاربر قرار می‌دهد!

گوگل، غول موتورهای جستجو است و همه ما هنگام سرچ به سراغ آن می‌رویم. با این وجود همیشه یک نگرانی درباره ردگیری اطلاعات توسط گوگل وجود دارد. از طرف دیگر همه ما آگاهیم که گوگل بر اساس جستجوهای قبلی کاربران، مکان آن‌ها و چندین فاکتور دیگر، لیست نتایج جستجو را نمایش می‌دهد. ردیابی جستجوهای شما هنگامی که با حساب گوگل خود وارد شده باشید که کاملاً حتمی است.

استفاده از حالت incognito مرورگر، یکی از معمول‌ترین روش‌هایی است که برای جلوگیری از دو مسئله بالا انجام می‌دهیم. شاید همه ما تصور می‌کردیم که در این حالت به دلیل ذخیره نشدن کوکی، امکان ردیابی جستجو وجود ندارد. حالا اما گزارشات و تحقیقاتی از سوی DuckDuckGo نشان می‌دهد که این اعتقاد چندان هم درست نیست و حتی در صورتی که از حالت incognito مرورگر استفاده کنید و با حساب گوگل خود هم وارد نشده باشید، باز هم گوگل اطلاعات شما را ردیابی می‌کند.

 

مقالات مرتبط:

گوگل اعتراف کرد شرکت‌های شخص ثالث حساب جیمیل افراد را می‌خوانند

 

مسئله اینجاست که اگر واقعاً در حالت incognito اطلاعات کاربر ردیابی نمی‌شد، بایستی نتایج نمایش داده شده برای هر جستجو دقیقاً مشابه هم بود این در حالی است برای هر فرد، نتایج منحصر به فردی نمایش داده می‌شود که مطابق با جستجوهای پیشین او بوده است.

حتی DuckDuckGo برای اطمینان بیشتر بدون وارد شدن به اکانت گوگل، از حالت incognito استفاده کرده و متوجه شده است که نتایج جستجو به ندرت تغییر کرده است. بنابراین به اعتقاد DuckDuckGo نباید به حالت ناشناس مرورگر اعتماد کنید.

گوگل اما ادعاهای DuckDuckGo را با دلایل زیر رد کرده است:

این روش تحقیق و نتیجه آن ناقص است زیرا تنها بر اساس حدس و گمانی است که همه رتبه بندی نتایج بر اساس شخصی سازی تعیین می‌شود. این در حالی است که فاکتورهای بسیاری همچون زمان و مکان دلیل تفاوت رتبه بندی است.

گوگل حتی در حالت private هم نتایج جستجو را شخصی سازی می‌کند

گوگل حتی در حالت private هم نتایج جستجو را شخصی سازی می‌کند

 

 

فیلتر حباب؛ شخصی سازی یا گرفتن فرصت از کاربر و وب سایت

نمایش محتوا بر اساس علاقه کاربر و در واقع شخصی سازی نتایج، مسئله‌ای است که از آن با نام "فیلتر حباب" (filter Bubble) یاد می‌شود. مسئله اینجاست که این شخصی سازی و این نوع فیلتر، باعث می‌شود که برخی از لینک‌ها کلاً از دید تعداد زیادی از کاربران دور بماند. جالب است بدانید که اغلب کاربران تنها به لینک‌های موجود در صفحه اول نتایج جستجو توجه می‌کنند. بنابراین لینک‌های صفحه دوم هم دیده نمی‌شوند. یک ضرب‌المثل جالب در بین سئو کارها وجود دارد که می‌گویند "بهترین جا برای پنهان کردن جنازه، صفحه دوم نتایج جستجو است"! این ضرب‌المثل به تنهایی اهمیت بودن در صفحه نخست را نشان می‌دهد.

 

مقالات مرتبط:

بک لینک سازی، غول چراغ جادوی سئو

 

به هر ترتیب اگرچه فیلتر حباب نتایج جستجو را شخصی سازی کرده و در اختیار کاربر قرار می‌دهد، اما با این روش گوگل فرصت دیده شدن را از لینک‌های بسیاری می‌گیرد. این مسئله دو طرفه است زیرا به همان اندازه که لینک صفحه وب و یا یک لینک فرصت نمایش داده شدن را ندارد، به همان اندازه هم کاربر از دیدی آن محروم است. بنابراین ممکن است کاربران زیادی از دیدن لینک‌های واقعاً کاربردی و به درد بخور دور بمانند، حتی ممکن است به نظرات کارشناسانه و حرفه‌ای هم دسترسی پیدا نکنند و این مسئله خو باعث تفاوت و شکاف در دیدگاه‌ها خواهد شد.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: thenextweb و adweek


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر