گوگل با استفاده از دادههای مکانی کاربران که از تلفنهای هوشمند آنها جمع آوری میکند برای کمک به مقامات سازمان بهداشت عمومی استفاده خواهد کرد، دلیل این کار فقط شناسایی حرکات مردم در پاسخ به همه گیری جهانی کووید19 است.گوگل این خبر را در صبح جمعه با یک پست در وبلاگ خودش این خبر را منتشر کرد.
در این گزارش امده که این شرکت از دادههای افرادی استفاده میکند که تاریخچه موقعیت مکانی خود را با گوگل قبلا در میان گذاشته اند و گوگل نیز میخواهد بداند مردم چقدر به دستورات و توصیههای دولتی گوش کردهاند.
این شرکت در وبلاگ خود خاطر نشان کرد: "در حالی که جوامع جهانی به همه گیری ویروس کرونا تاکید کردهاند، گوگل به استراتژی های بهداشت عمومی کمک زیادی میکند مانند اقدامات از راه دور اجتماعی برای کاهش تردد مردم، اگر بخواهیم بیشتر توضیح دهیم گوگل مپ با ارسال دادههای خود میگوید در مناطق محلی بیشتر تردد و رفت وآمد وجود دارد، همین دادهها میتواند برای تصمیم گیریها بسیار مفید باشد تا بتوان کرونا را از بین برد.
هر کسی می تواند گزارشات مربوط خود را در آمریکا که شامل 131 نقطه که برای شروع کار راه اندازی شده، استفاده کند. در بسیاری از مکانها ، کاربران می توانند داده های منطقهای را جستجو کنند و گزارش های مربوط به ایالت ها ، استان ها و شهرستانها را بررسی کنند. بعد از اینکه کاربر یک منطقه جغرافیایی را انتخاب کرد ، گوگل داده های جمع آوری شده را به صورت یک فایل PDF ایجاد می کند و برای کاربر ارسال میکند.
هر گزارش حاوی اطلاعاتی در مورد الگوهای تردد و استفاده در شش دسته قرار گرفته است:
1- خرده فروشی و تفریح ، بازدید از رستوران ها ، کافه ها ، مراکز خرید ، پارکها ، موزه ها ، کتابخانه ها ، سالن های سینما و مکان های مشابه.
2- فروشگاه های مواد غذایی و داروخانه ها .
3- پارک جنگلی ، سواحل عمومی ، ماریناها ، پارک سگها و سایر اماکن عمومی .
4- ایستگاه های مترو و ایستگاه های اتوبوس و قطار .
5- مکانهای کاری ، پوشش دفاتر.
6- اقامتگاه ها ، هتلها و پوشش خانههای مردم.
با نگاه به نمونهای اولیه از گزارش گوگل مخصوص منطقهی کالیفرنیا، اطلاعات جالبتوجهی از رعایت سیاست قرنطینهی خانگی استخراج میشود. سیاست قرنطینهی خانگی و تعطیلی کسبوکارهای غیرالزامی از ۱۹ مارس در این ایالت اجرا شد و بهخوبی میتوان کاهش جمعیت در مراکز خردهفروشی، تفریحی و حملونقل را در گزارش مشاهده کرد. همین گزارش، افزایش حضور در خانه را هم نشان میهد. دادههای گوگل برای هر گزارش، تاریخچهی ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل هر کاربر را مورد بررسی قرار میدهد و برای مقایسه، وضعیت کنونی را با دادههای ماه ژانویه مقایسه میکند.
سرویس جدید گوگل در واکنش به افزایش روزافزون تقاضای دولتها از شرکتهای فناوری راهاندازی شد که اشتراک دادههای بیشتر را برای مقابله با ویروس کرونا از این شرکتها میخواهند. چند روز پیش هم وال استریت ژورنال در گزارشی از اقدام مشابه شرکتهای تبلیغات دیجیتال صحبت کرد. این شرکتها نیز دادههای تجمیعی بدون هویت را با مراکز پیشگیری و درمان همچون CDC و مقامهای ایالتی و فدرال به اشتراک میگذارند. فیسبوک هم در اقدامی مشابه، دادههای خود را در اختیار محققان دانشگاهی قرار داد.
مدیران گوگل در مصاحبه پیرامون سرویس جدید میگویند هدف از راهاندازی آن، کمک به مقامهای مسئول سلامت برای واکنش بهتر و سریعتر به مناطق با نیاز بیشتر بوده است. بهعنوان مثال، گزارش گوگل به یک مقام محلی در یک شهر نشان میدهد که سیاست قرنطینهی خانگی موفق نبوده است و مردم هنوز از پارکهای عمومی استفاده میکنند. یا شاید پارکهای تفریحی بهخوبی مدیریت شدهاند، اما مراکز حملونقل عمومی بهخاطر بازگشایی کسبوکارها، هنوز شلوغ هستند. همین اطلاعات، قدرت تصمیمگیری را برای سیاستها و اعمال قوانین آتی، افزایش میدهد.
گوگل همچنین استفاده از دادههای بیمارستانی یعنی شلوغی بیمارستانها را میتواند به کاربران خودش اطلاع دهد اما این دادههای مکانی تفاوتی بین کارکنان بیمارستانها ، بیماران و بازدید کنندگان تمایز قائل نمیشود و قادر به شناسایی نیست که همین دلیل باعث کم ارزش شدن چنین اطلاعاتی میشود و این دادهها و اطلاعات را زیر سوال می برد.
به گفته گوگل، این شرکت قصد دارد در آینده داده ها را زود به زود به روز کند ، اما در حال حاضر تصمیمی گرفته نشده است که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد.
به طور جداگانه ، گوگل اعلام كرد كه با اپیدمی ویروس COVID-19 مقابله خواهد كرد و برای به روزرسانی دادههای موجود و استفاده از اطلاعات جمع شده در برابر پیش روی این ویروس و همه گیری آن جلوگیری خواهد کرد.
ما را در شبکههای اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.
منبع خبر: theverge
ثبت نظر