وزیر ارتباطات: ۳۰ میلیون ایرانی از فیلترشکن استفاده می‌کنند

آذری جهرمی

آذری جهرمی در خصوص فیلترینگ و فضای مجازی مصاحبه‌ای با برنامه‌ی صبح‌گاهی شبکه تهران داشته است که در ادامه خلاصه‌ای از این صحبت‌ها را ‌می‌بینیم.

محدودسازی شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ، در ایران ماجرایی قدیمی است اما اخیرا با ارائه طرحی جنجالی ساماندهی پیام رسان‌های بومی، این موضوع مجددا مورد توجه قرار گرفته است. حالا محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با حضور در برنامه‌ی صبح‌گاهی شبکه تهران، در خصوص محدودسازی فضای مجازی در کشور صحبت‌هایی داشته است.

وزیر ارتباطات معتقد است که در حال حاضر تفکر منطقی درباره‌ی فضای مجازی و کنترل آن وجود ندارد. به عبارتی وزیر ارتباطات معتقد است که این فضا در حال حاضر بیشتر احساسی شده است. وی همچنین در خصوص نظراتی که درباره شیوه‌ی مدیرتی او در جریان است هم صحبت‌هایی داشته است، درواقع وی از برچسب‌هایی مانند بی مبالاتی و رها کردن فضای مجازی به حال خود و حتی صحبت درباره‌ی محاکمه‌ی وی مطلع است اما در پاسخ‌ به همه‌ی این صحبت‌ها تنها گفته است:

«مدیریت‌های قبلی را دیده‌ایم، بعدی‌ها را هم می‌بینیم؛ البته من تأکید می‌کنم که در برخی موارد فیلترینگ لازم است.»

-

موضوع دیگری که وزیر ارتباطات به آن اشاره داشته است، موضوع فیلترینگ و فیلترشکن‌هاست. آذری جهرمی اگرچه معتقد است که فیلترینگ برای همه‌ی کشورها لازم است اما بر این باور است که نمی‌توان همه‌ی برنامه‌هایی که عده‌ی زیادی کاربر دارند را فیلتر کرد. وی معتقد است در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، مردم در مقابل این اقدامات می‌ایستند و مقررات را دور خواهند زد.

آذری جهرمی در ادامه توضیح داده است که در حال حاضر نه خرید و فروش فیلترشکن جرم است و نه فیلترینگ غیرقانونی است. با این حال مشخصا رواج این دو موضوع در کشور غیرمنطقی است. به گفته‌ی او فیلتر کردن فیلترشکن‌ها هم ممکن نیست زیرا در حال حاضر تعداد فوق‌العاده زیادی فیلتر شکن در دنیا وجود دارد. وی اعلام کرده است با وجود خطرناک بودن استفاده از فیلترشکن برای گوشی، در حال حاضر حدود 30 میلیون کاربر ایرانی از فیلتر شکن استفاده می‌کنند و بدون شک این افراد در هر صورت می‌توانند راه خودشان برای ورود به فضای مجازی را پیدا کنند.

با وجود صحبت‌هایی که درباره شبکه‌های اجتماعی و ساماندهی آن‌ها می‌شود، تصور عمومی بر آن است که ممکن است در آینده‌ی نزدیک شاهد فیلتر شدن اینستاگرام هم باشیم. با این حال آذری جهرمی توضیح داده است که درباره‌ی این موضوع چیزی نشنیده است. وی در این خصوص توضیح داده است:

تنها برخی افراد علاقه دارند که تمام شبکه‌های اجتماعی بسته شود. کاربرانی که در فضای اینستاگرام فعالیت می‌کنند، در هر فضای دیگری که وارد شوند هم همین محتوا را تولید می‌کنند و نمی‌توان با تولید پلتفرم‌های داخلی انتظار داشت که عوارض شبکه‌های مجازی برطرف شود؛ این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه سواد رسانه‌ای مردم بالا رود و آموزش ببینند.

-

وی معتقد است که مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی باعث افزایش سطح تعارضات با حاکمیت خواهد شد. وی در این خصوص چنین توضیح داده است:

نباید سطح تعارض‌ها با حاکمیت را با مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی مورداستفاده‌ی اکثر مردم بالا برد؛ چرا که مردم درمقابل این حرکت قرار می‌گیرند و وقتی از قوه قهریه در کنترل فضا استفاده شود، مردم تنها به شبکه‌های داخلی بی‌اعتماد می‌شوند. نباید در این خصوص، دو قطبی خوب و بد ساخته شود. آفات و عوارض فضای مجازی واقعی است و دشمن برای تغییر ذائقه ما آماده است اما ایجاد محدودیت، تنها راه آن نیست.

-

چرا وزارت ارتباطات درخصوص مقابله با فیلترینگ اقدامی نمی‌کند؟

در آخر وی به این سوال پاسخ داده است که چرا وزارت ارتباطات درخصوص مقابله با فیلترینگ اقدامی نمی‌کند، چنین گفته است:

من وزیر وصل ارتباطات هستم و نه قطع آن؛ من مطیع قانون هستم و براساس همین قانون وزیر شده‌ام. وزیر ارتباطات اضافه می‌کند که درمورد فیلترینگ شبکه‌های مجازی قانون وجود دارد و اکنون زمان گلادیاتورها نیست که ما بایستیم و جنگ کنیم، بلکه باید راه منطقی را پیدا کرد.

-

اخبار مرتبط:

صحبت‌های آذری جهرمی درباره آموزش مجازی؛ از توصیه تا اطلاع رسانی

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: زومیت


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

حمید

سه‌شنبه, 18 شهریور 1399

سلام

خیلی متن غلط املایی دارد

پاسخ

ثبت نظر