عرضه لپ‌تاپ جدید هواوی با تراشه هوش مصنوعی اینتل باعث عصبانیت قانون‌گذاران آمریکایی شد

usa china

قانون گذاران آمریکا پس از معرفی یک لپ‌تاپ جدید توسط هواوی، که از تراشه هوش مصنوعی اینتل استفاده می‌کند، ابراز نگرانی و خشم کردند. هواوی، که تحریم‌های آمریکا را به‌طور کامل رعایت نکرده است، با استفاده از تراشه‌های اینتل برای لپ‌تاپ خود، مورد انتقاد قرار گرفت.

به گزارش رویترز، در سال ۲۰۱۹، ایالات متحده هواوی را به دلیل نقض تحریم‌های ایران در فهرست محدودیت‌های تجاری قرار داد و این اقدام بخشی از تلاش گسترده‌تر این کشور برای متوقف کردن پیشرفت‌های فناوری چین بود. با وجود این تحریم‌ها، سود هواوی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ تقریباً دو برابر افزایش یافت. به دلیل تحریم‌های ایالات متحده، تأمین‌کنندگان این کمپانی باید مجوزهای خاصی را قبل از ارسال محصولات فناوری به چین اخذ کنند.

یکی از این مجوزها توسط دولت سابق صادر شده بود و به اینتل اجازه داده بود تا از سال ۲۰۲۰ پردازنده‌های مرکزی خود را برای استفاده در لپ‌تاپ‌های هواوی به چین بفرستد. قوانین سخت‌گیرانه دولت فعلی آمریکا توسط تندروهای چینی مورد انتقاد قرار گرفته بود، اما در نهایت تصمیم گرفته شد که این مجوز از اواخر امسال منقضی شود و تمدید نشود.

اخیراً هواوی اولین لپ‌تاپ خود را با نام MateBook X Pro و مجهز به پردازنده جدید Core Ultra 9 اینتل معرفی کرد. این معرفی باعث شوک و ناراحتی مقامات سیاسی آمریکا شد، زیرا وزارت بازرگانی آمریکا ارسال تراشه‌های جدید به هواوی را تأیید کرده بود.

 

huawei-us-china-910x600
-

نماینده جمهوری‌خواه کنگره، «مایکل گلگر» که ریاست کمیته منتخب مجلس نمایندگان در امور چین را برعهده دارد، در بیانیه‌ای به رویترز گفت: «یکی از بزرگ‌ترین معماها در واشنگتن دی‌سی این است که چرا وزارت بازرگانی همچنان به ارسال فناوری‌های ایالات متحده به هواوی اجازه می‌دهد

منبع آگاهی گفته است که این تراشه‌ها با یک مجوز قبلی ارسال شده‌اند و برخی معتقدند که اینتل مشمول محدودیت‌های اخیر در مورد ارسال تراشه‌های هوش مصنوعی به چین نیست.

در جلسه استماع کمیته فرعی سنا در این هفته، «کوین کورلند»، یکی از مقامات اجرایی صادرات آمریکا گفت که محدودیت‌های واشنگتن بر هواوی «تأثیر قابل‌توجهی» بر دسترسی این شرکت به فناوری‌های ایالات‌متحده داشته است. او همچنین تأکید کرد که هدف اصلی نه جلوگیری از رشد هواوی بلکه جلوگیری از سوءاستفاده از فناوری ایالات متحده برای «فعالیت‌های مخرب» بوده است.

«مایکل مک‌کال»، نماینده جمهوری‌خواه کنگره در بیانیه‌ای به رویترز گفت: «این مجوزها باید متوقف شود. دو سال پیش، به من گفته شد مجوزهای هواوی متوقف خواهد شد، اما امروز به‌نظر نمی‌رسد که این سیاست تغییر کرده باشد

 

اگر علاقه‌مند دنیای تکنولوژی هستید حتما شبکه‌های اجتماعی فیسیت را در اینستاگرام، تلگرام، روبیکا، توییتر و آپارات را دنبال کنید.

منبع خبر: reuters

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر