هواوی از تولید چیپست‌های پیشرفته دست نمی‌کشد

Untitled-1.jpg

نائب رئیس کمپانی هواوی، کاترین چن، گفته است که علی‌رغم تحریم‌های گسترده‌ی آمریکا قصد این غول تکنولوژی قصد ندارد تا دست از توسعه چیپست‌های پیشرفته خود بردارد. یکی از زیر مجموعه‎‌های این شرکت HiSilicon است که تا به اینجا وظیفه‌ی طراحی تراشه‌ها را بر عهده داشته است و براساس آمار منتشر شده در سال 2020 حدودا 7 هزار نیروی کار در این بخش از شرکت هواوی مشغول به فعالیت هستند.

تحریم‌های آمریکا که آغاز شد، HiSilicon عملا غیرفعال شد و کار خاصی را دیگر نتوانست انجام دهد، از سویی دیگر چون هواوی یک شرکت خصوصی به حساب می‌آید و چندان از طرف سهام‌داران تحت فشار قرار نمی‌گیرد، مدیران آن تصمیم گرفته‌اند به هر شکلی شده این زیرمجموعه‌ی مهم را حفظ کنند.

دولت ترامپ در ماه می سال 2020 بود که نام هواوی را در لیست تحریمی وزارت بازرگانی قرار داد، به همین دلیل از همان روز به بعد امکان همکاری با شرکت‌های آمریکایی و بهره‌گیری از محصولات این کمپانی در آمریکا ممنوع اعلام شد. یکی از آثار این تحریم‌ها که خیلی زود خود را نشان داد از دست رفتن کمپانی تایوانی TSMC بود که مهم‌ترین تولیدکننده‌ی چیپست‌های پیشرفته در جهان محسوب می‌شود. به ‌جز این شرکت بسیاری از کمپانی‌های مهم هم پذیرش سفارش‌های جدید از هواوی متوقف کردند و حتی مجبور به توقف شدند.

کمپانی هواوی برای اینکه قدرت زیادی در بخش تراشه‌سازی محصولات خود داشته باشد در سال 2004 HiSilicon را تاسیس کرد و از همان زمان به بعد این شرکت مشغول ساخت انواع و اقسام چیپست‌ها برای گوشی‌ها و دیگر محصولات خود بوده است. در کل باید گفت که HiSilicon یکی از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه‌ی چیپست‌های پیشرفته در دنیا به حساب می‌آید.

Huawei-hisilicon.jpg
-

براساس گزارش‌هایی که تا به الان منتشر شده، این قسمت از کمپانی بزرگ هواوی توانسته در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۱ حدود ۳۸۵ میلیون دلار درآمدزایی برای این شرکت داشته باشد. اگر بخواهیم امسال را با سال گذشته میلادی یعنی در سه‌ماهه اول سال 2020 مقایسه کنیم، ین بخش هواوی‌ با کاهش ۸۷ درصدی روبرو بوده است. با وجود اینکه هواوی بدون TSMC دیگر امکان تولید چیپست‌های پیشرفته‌ی خود را ندارد، اما نائب رئیس کمپانی هواوی اعلام کرده که هواوی برنامه‌ای برای کاهش نیروهای خود در این بخش را ندارد و با وجود این تحریم‌ها به توسعه‌ی تراشه‌ها ادامه خواهند داد.

کاترین چن در ادامه گفته است که دیگر کشورها به دنبال اماده‌سازی خود در صنایع نیمه رسانا هستند که این اتفاق به HiSilicon کمک می‌کند تا شرکای جدید زنجیره تامین خود را که به تکنولوژی‌های آمریکایی اعتماد ندارند، به دست آورد. او اعلام کرده که تا چند سال آینده نتیجه صحبت‌هایی عملی خواهد شد.

هر روز شاهد جنگ اقتصادی سخت‌تری میان آمریکا و چین هستیم و این دو کشور برای رقابت در زمینه‌ی تکنولوژی‌های به پیشرفت‌های خود نیز ادامه خواهند داد. اما در این میان هواوی با تمرکز روزافزون بر روی فناوری‌های انحصاری می‌خواهد به تمام دنیا نشان دهد که در شرایط سخت نیز می‌توان به بهترین‌ها دست پیدا کرد.


اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: Nikkei Asia

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Xandy

سه‌شنبه, 25 خرداد 1400

و شما هم میخواین نشون بدین که با پاچه خواری برای غووووووول کمونیست میشه بدبختیارو توجیه کرد :))

پاسخ

ثبت نظر