تراشه‌های Core Ultra 300؛ جهشی بزرگ در قدرت محاسباتی هوش مصنوعی

Core Ultra 300

نسل جدید واحد پردازش عصبی (NPU) در تراشه‌های Panther Lake اینتل با ارتقاء قابل توجهی نسبت به نسل فعلی همراه خواهد بود.

پردازنده‌های Core Ultra 300 اینتل که با کدنام Panther Lake معرفی شده‌اند، از معماری به‌روز شده‌ای به نام NPU5 در بخش پردازش عصبی بهره می‌برند. اینتل قصد دارد با اضافه کردن این هسته‌های NPU جدید، توان پردازشی هوش   مصنوعی را به سطحی بالاتر برساند و تجربه کاربران را بهبود بخشد.

افشای پچ کرنل لینوکس و اشاره به NPU نسل پنجم

اخیراً بخشی از کدهای کرنل لینوکس به واحد پردازش عصبی نسل پنجم اینتل اشاره کرده‌اند که نشان از استفاده‌ی تراشه‌های Panther Lake از NPU5 دارد. هرچند جزئیات دقیقی از عملکرد این واحد جدید منتشر نشده، اما بر اساس اطلاعات موجود، به‌کارگیری اولیه این واحد پردازشی نیازمند تغییرات جزئی در کدها خواهد بود؛ زیرا مسیرهای درایوری آن مشابه نسل‌های قبلی طراحی شده‌اند.

مقایسه عملکرد NPU در نسل‌های مختلف

واحدهای پردازش عصبی اینتل در هر نسل با بهبودهای قابل توجهی همراه بوده‌اند. برای نمونه، NPU3 در تراشه‌های Meteor Lake با توان پردازشی ۱۱.۵ ترافلاپس (TOPS) و NPU4 در سری Lunar Lake با توان ۴۸ ترافلاپس ارائه شده‌اند.

 

intel-npu-gens
-

در کنار این پیشرفت‌ها، انتظار می‌رود پردازنده‌های Core Ultra 300 اینتل علاوه بر NPU5، از هسته‌های قدرتمند Cougar Cove و Skymont برای بخش CPU و همچنین معماری Xe3 با کدنام Celestial در بخش GPU استفاده کنند که جانشین Battlemage خواهد شد.

آینده پردازنده‌های Panther Lake

با توجه به موفقیت سری Lunar Lake در زمینه‌های گیمینگ و بهینه‌سازی مصرف انرژی، پیش‌بینی می‌شود تراشه‌های Panther Lake با استفاده از معماری‌های به‌روز شده، عملکرد بسیار بهتری در زمینه هوش مصنوعی و پردازش‌های سنگین ارائه دهند. انتظار می‌رود این تراشه‌ها در نیمه دوم سال آینده وارد بازار شوند و تحولی در صنعت پردازش ایجاد کنند.

 

اگر علاقه‌مند دنیای تکنولوژی هستید حتما شبکه‌های اجتماعی فیسیت را در اینستاگرام، تلگرام، روبیکا، توییتر و آپارات را دنبال کنید.

منبع خبر: phoronix.com

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر