نسخه آنلاین لغت نامه دهخدا رونمایی شد

نسخه آنلاین لغتنامه دهخدا.jpg

لغت نامه دهخدا که یکی از مهمترین و رسمی‌ترین مراجع در زبان فارسی است، حالا به صورت آنلاین در دسترس عموم کاربران قرار گرفته است.

لغتنامه دهخدا یکی از مراجع مهم و رسمی زبان فارسی است. مؤسسه لغت‌نامه دهخدا اما به مرور با تکنولوژی همراه شده و نسخه‌های به روزی از این لغت نامه را ارائه کرده است. درواقع این موسسه بعد از به پایان رسیدن تألیف لغت‌نامه دهخدا در سال 1359، این اثر بزرگ را که به شیوه چاپ سربی منتشر شده بود، بعد از انجام ویرایش، ابتدا در قالب ۱۴ جلد در سال ۱۳۷۲ و سپس در ۱۵ جلد به همراه مقدمه در سال ۱۳۷۷ با حروف‌چینی کامپیوتری، با کیفیت بسیار مطلوب منتشر کرد. سپس در سال 79 لوح فشرده این لغت نامه منتشر شده و در دسترس عموم قرار گرفت. سپس در سال 85 خلاصه‌ای از لغت نامه دهخدا با عنوان فرهنگ متوسط دهخدا و در دو جلد راهی بازار شد.

حالا اما در تاریخ 14 مردادماه، نسخه‌ی آنلاین لغت نامه دهخدا در وب سایت جدید این موسسه قرار گرفته است که از طریق آدرس https://icps.ut.ac.ir/fa/dictionary قابل دسترس است. گویا قرار بوده است این اتفاق سال‌ها پیش رخ بدهد اما به دلیل نبود امکانات و مشکلات دیگر، این کار تا به امروز به تاخیر افتاده بود.

البته در این مدت لغات نامه دهخدا به صورت غیرقانونی در برخی وب سایت‌ها استفاده می‌شده و حتی اپلیکیشن‌های غیرقانونی آن هم به صورت فشرده در دسترس کاربران بوده است. این نسخه‌ها که با هک و استخراج داده‌های لغت نامه ایجاد شده بودند، اغلب ناقص بوده و یا با اهداف سودجویانه و تجاری مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما حالا لغت نامه دهخدا به صورت رسمی انتشار یافته و در دسترس علاقه مندان به فرهنگ و زبان فارسی قرار گرفته است.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: ایسنا


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر