شارژ سریع بالا چه بلایی بر سر باتری گوشی می‌آورد؟

شارژ سریع.jpg

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به شارژ سریع بالا در انتخاب گوشی اهمیت می‌دهید، باید بگوییم که منتظر کاهش طول عمر باتری گوشی در کوتاه مدت باشید.

این روزها فاکتور شارژ سریع به یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب گوشی هوشمند تبدیل شده است. در این بین اوپو را با گوشی‌هایی با شارژ سریع سیمی فوق العاده می‌شناسیم. به طوری که اخیرا اوپو Ace2 با شارژ سریع 65 واتی سیمی معرفی شده است که برای شارژ شدن از 0 تا 100، تنها به 30 دقیقه زمان نیاز دارد. به صورت کلی اغلب گوشی‌های میانرده اوپو از شارژ سریع 30 تا 65 واتی بهره می‌برند. حالا اما به نظر می‌رسد که این میزان شارژ سریع (چیزی که ذکر شده است شارژ 40 واتی است) به گوشی آسیب می‌رساند.

یک باور عمومی وجود دارد که اگر به تعداد دفعات زیادی باتری شارژ شود، ظرفیت آن کاهش خواهد یافت. از این رو اغلب گفته می‌شود که نگذاریم شارژ گوشی بیشتر از 75 تا 80 درصد شود.

از طرفی حالا وب سایت AnandTech در توییتر خود اعلام کرده است که شارژ سریع 40 واتی اوپو ظرفیت باتری را به 70 درصد کاهش می‌دهد. این در حالی است که با همین تعداد دفعات شارژ با شارژ سریع 15 واتی، ظرفیت باتری به 90 درصد کاهش می‌یابد. البته این ماجرا توسط خود اوپو هم تایید شده است.

پیشنهاد فیسیت: بایدها و نبایدهای کالیبره کردن باتری گوشی؛ بررسی باورها درست و غلط

بنابراین اگرچه با شارژ سریع، سرعت شارژ شدن گوشی افزایش می‌یابد، اما نقطه ضعف این قابلیت در کاهش طول عمری باتری است.بنابراین شارژ سریع بالاتر همواره به معنای بهتر بودن نیست. این احتمالا همان دلیلی است که باعث شده است کمپانی‌های بزرگی همچون اپل و سامسونگ به سراغ شارژ سریع بالا نروند. درواقع گوشی‌های آیفون نهایتا به شارژ سریع 18 واتی و گوشی‌های سامسونگ حداکثر به شارژ سریع 25 واتی سیمی مجهز می‌شوند. البته برخی مدل‌های خاصی گوشی‌های سامسونگ از شارژ سریع 45 واتی پشتیبانی می‌کنند اما این میزان شارژ سریع تنها برای مدت 10 تا 15 دقیقه اول است، آن هم در شرایطی که شارژ گوشی به صفر رسیده باشد.

بنابراین اگر می‌خواهید از یک گوشی هوشمند برای مدت 2 تا 3 سال و بدون مشکل باتری استفاده کنید، فراموش نکنید شارژ سریع بالاتر و تعداد دفعات شارژ زیاد، روی طول عمر باتری آن تاثیر منفی خواهد داشت.

آیا شما هم در انتخاب گوشی هوشمند به این معیار اهمیت می‌دهید؟ با وجود اطلاعات کنونی، هنوز هم ترجیح می‌دهید یک گوشی با شارژ سریع بالا خریداری کنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران فیسیت به اشتراک بگذارید.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: neowin


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

حامد

سه‌شنبه, 23 اردیبهشت 1399

یعنی یکی مث من که گوشیمو همیشه به محض اینکه چراغش سبز میشه از برق میکشم به باطری گوشیم اسیب میزنم؟؟؟ پس اصولا اون درصدی از باطری 80 تا 100 اگه همیشه به طور کامل پر نشه دچار مشکل نمیشه؟؟؟
چون اگه دقت کرده باشید گوشی ها در درصد 50 تا 80 بیشترین گرما رو دارن و از 80 تا 100 خنک و اروم شارژ میشن
اینکه به این دید نگاه کنیم که این یک فراینده کامله و باید بزاریم کامل انجام بشه و حین این فرایند باهاش کار نکنیم مشکل ایجاد میکنه؟؟ بیشتر بحثم سر 100 درصد باطریه ...مدل گوشیمم نوت 8 ممنونم

پاسخ

ثبت نظر