بایدها و نبایدهای کالیبره کردن باتری گوشی؛ بررسی باورها درست و غلط

بایدها و نبایدهای کالیبره کردن باتری گوشی؛ بررسی باورها درست و غلط

اگر به چند سال قبل برگردید حتماً هنگام خرید باتری این توصیه را از فروشنده می‌شنیدید که باتری گوشی را ابتدا کاملاً و صد در صد شارژ کنید و سپس آن را استفاده کنید. حتی می‌شنیدید که هر از چند مدتی، مثلاً هر ماه و یا حداقل هر سه ماه یک بار باتری گوشی را کالیبره کنید. اما اصلاً کالیبره کردن باتری در گوشی اندرویدی چیست؟ آیا هنوز هم نیاز است که هر از چند مدتی باتری گوشی را کالیبره کنیم؟ با فیسیت همراه باشید تا بایدها و نبایدها و باورها درست و غلط درباره کالیبره کردن باتری گوشی را به صورت کامل بررسی کنیم.

 

کالیبره کردن باتری گوشی چیست؟

برای اینکه کالیبره کردن باتری را متوجه شوید ابتدا لازم است کمی درباره روش کار باتری بدانید. درواقع هر باتری یک چیپ هوشمند دارد که با ارسال سیگنال، میزان شارژ باتری را مشخص می‌کند. گوشی اندرویدی هوشمند این سیگنال را دریافت می‌کند و درصد شارژ را روی گوشی نمایش می‌دهد.

در این بین المان‌های شیمیایی باتری مانند لیتیوم و یا نیکل، همان المان‌هایی هستند که انرژی را در باتری ذخیره می‌کنند. حالا برای اینکه این چیپ هوشمند بتواند به صورت دقیق میزان انرژی ذخیره شده در باتری را بسنجد، باید ظرفیت باتری را یاد بگیرد و همین یادگرفتن مسئله اصلی است. اگر شارژ باتری به 0 برسد و سپس به صورت کامل تا 100 درصد شارژ شود، چیپ ظرفیت باتری را یاد می‌گیرد.

بنابراین زمانی که باتری مقداری شارژ دارد، دوباره آن را به شارژ وصل می‌کنیم و این کار را بارها و بارها تکرار می‌کنیم، چیپ هوشمند گیج می‌شود و نمی‌تواند درصد شارژ را به درستی تشخیص دهد. بنابراین برای اینکه کار چیپ مختل نشود گفته می‌شد که باید هر از چند گاهی باتری گوشی را کالیبره کنید. (صبر کنید و تا پایان مقاله را بخوانید زیرا گوشی‌های کنونی کاملا متفاوت هستند.)

 

چطور باتری گوشی را کالیبره کنیم؟

فرآیند کالیبره کردن باتری گوشی بسیار ساده است. کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا باید باتری را کاملاً خالی کنید. بنابراین آنقدر از باتری گوشی استفاده کنید که گوشی خاموش شود.
  2. حالا دوباره گوشی را روشن کنید تا مجدداً خود به خود خاموش شود. این کار را به این دلیل انجام می‌دهیم زیرا همیشه باتری اندکی انرژی را در خود ذخیره می‌کند که با این کار باید این انرژی ذخیره شده را کاملاً از بین ببریم.
  3. زمانی که باتری کاملاً خالی شد، در همان حالت خاموش، گوشی اندرویدی را به برق وصل کنید و منتظر بمانید تا 100 درصد شارژ شود.
  4. هنگامی که شارژ باتری به 100 رسید گوشی را از برق جدا کرده و آن را روشن کنید. اگر متوجه شدید که باتری هنوز به 100 درصد نرسیده است، دوباره آن را به برق وصل کرده و منتظر بمانید تا شارژ آن به 100 برسد.

 

با این کار چیپ هوشمند، کالیبره شده و به صورت کامل ظرفیت واقعی باتری را یاد می‌گیرد.

نکته: استفاده از شارژ سریع (Quick Charge) هیچ مانعی ندارد، البته برای افزایش طول عمر باتری توصیه نمی‌شود.

 

کالیبره کردن باتری چه فایده‌ای دارد؟

کالیبره کردن باتری گوشی در اصل تنها باعث نمایش صحیح درصد شارژ می‌شود و برخلاف باور اشتباهی که شاید در ذهن افراد زیادی هست، هیچ تأثیری در بهبود طول عمر باتری ندارد! درواقع این تنها باوری است غلط، از سال‌هایی که هنوز باتری لیتیوم یونی و چیپ‌های هوشمند و سنسورهای هوشمند، در گوشی‌ها و لپ تاپ‌ها وجود نداشت.

کالیبره کردن باتری گوشی حتی سلامت باتری اندرویدی را هم مشخص نمی‌کند. درواقع شارژ شدن و دشارژ شدن باتری (که اصطلاح تخصصی آن Wear and tear است) روی به هم ریختن کالیبره بودن باتری گوشی تأثیر می‌گذارد.

 

حذف فایل BattreryStsts.Bin؛ باور غلط بعدی

یک باور اشتباه دیگری که درباره کالیبره بودن باتری مخصوصاً در مورد گوشی‌های اندرویدی وجود دارد، به حذف فایل BatteryStats.Bin برمی‌گردد. حتی برنامه‌های اندرویدی زیادی وجود دارند که ادعا می‌کنند می‌توانند با کالیبره کردن باتری، سلامت آن را بهبود بخشند اما واقعیت این است که حذف این فایل هیچ تأثیری روی طول عمر باتری و یا حتی دقت عدد نمایش داده شده به عنوان درصد شارژ باتری ندارد. نکته جالب اینجاست که این فایل با هر بار شارژ شدن باتری به صورت کامل، کاملا پاک (reset) می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

از کجا بفهمیم باتری دستگاه اندروید ما سالم است؟

 

معمولا نیازی به کالیبره کردن باتری نیست

با همه توضیحاتی که دادیم باید بگوییم که اکثر گوشی‌های اندرویدی هیچ نیازی به کالیبره کردن باتری ندارند زیرا چیپ هوشمند باتری در کنار هوشمندی خود اندروید در تشخیص درصد صحیح باتری، درصد درستی را به شما نشان می‌دهد. درواقع الگوریتم‌های هوشمند و سنسورهای موجود در گوشی‌های اندروید و iOS به خودی خود و بدون نیاز به شارژ و دشارژ کردن باتری، آن را کالیبره می‌کنند. در اصل خود گوشی بعد از رسیدن به حالت Low Battery کالیبره می‌شود. بنابراین نیازی به کالیبره کردن گوشی ندارید.

 

چه زمانی به کالیبره کردن باتری نیاز داریم

تنها زمانی که نیاز داریم باتری گوشی را کالیبره کنیم، زمانی است که مثلاً شارژ باتری 30 درصد نشان داده می‌شود اما یک‌مرتبه درصد شارژ به 5 می‌رسد و سپس خاموش می‌شود. همچنین اگر باتری هیچ شارژی نداشته باشد و بعد از مثلاً 10 دقیقه شارژ آن به 90 درصد برسد (سریع‌تر از زمان نرمال، شارژ شود) و سپس سریعاً باتری آن خالی شود، باید باتری را کالیبره کنید.

زمان دیگری که نیاز است باتری را کالیبره کنیم، زمانی است که گوشی را برای طولانی مدت، مثلاً برای ماه‌ها، روشن نکرده‌اید. به جز این موارد اصلا دشارژ کامل باتری را توصیه نمی‌کنیم.

 

توصیه نهایی: به ندرت باتری را کالیبره کنید

شاید هنوز هم با افرادی مواجه شوید که توصیه می‌کنند هر از چند گاهی باتری را کالیبره کنید اما از آنجایی که این کار به خالی شدن کامل باتری نیاز دارد، طول عمر باتری را کاهش می‌دهد. درواقع هر چه تعداد دفعاتی که باتری کاملاً دشارژ می‌شود بیشتر باشد، طول عمر آن هم به شدت پایین‌تر می‌آید.

بنابراین توصیه می‌کنیم حتی اگر با مشکل نمایش اشتباه درصد شارژ باتری مواجه هستید، باتری را کالیبره نکنید. همچنین دوباره تأکید می‌کنیم که کالیبره کردن باتری گوشی تأثیری در طول عمر آن ندارد.

در مقابل به جای شارژ و دشارژ کردن باتری، ترفندهای و نکاتی را انجام دهید که باعث افزایش طول عمر باتری شود. برای نمونه از جمله ساده‌ترین نکاتی که باعث افزایش طول عمر باتری می‌شود می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • استفاده از تم تاریک، مخصوصاً در گوشی‌هایی که دارای نمایشگر OLED هستند
  • غیرفعال کردن حالت روشن شدن اتوماتیک وای فای
  • محدود کردن اجرای اپلیکیشن‌هایی که در پس زمینه اجرا می‌شوند
  • غیر فعال کردن گوگل اسیستنت
  • مانیتور کردن و حذف (در صورت لزوم) برنامه‌هایی که از بیش از اندازه از باتری استفاده می‌کنند
  • و...

 

بیشتر بخوانید:

6 دلیلی که باعث دیر شارژ شدن باتری گوشی می‌شوند به همراه راه‌حل

با برنامه ای کم حجم، عمر باتری گوشی‌های اندرویدی خود را دو برابر کنید​​​​​​​

از کجا بفهمیم باتری دستگاه اندروید ما سالم است؟​​​​​​​

هک باتری موبایل، روشی بکر برای نفوذ به گوشی

 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: makeuseof


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

تینا

چهارشنبه, 07 خرداد 1399

ممنون از اطلاعات خوبتون
فقط یه سوال
ایا کالیبره کردن باعث پاک شدن اطلاعات داخل گوشی میشه؟

پاسخ

وبهاب

پنج‌شنبه, 20 آذر 1399

لبال

Ares

پنج‌شنبه, 10 فروردین 1402

نوچ. باتری چه ربطی به دیتا و اطلاعات گوشی داره ؟

خودم

شنبه, 06 آبان 1402

خیر

ثبت نظر