قدرتمندترین سوپر کامپیوتر جهان، فوگاکو با توان 442 پتافلاپس شروع به کار کرد

قدرتمندترین سوپر کامپیوتر جهان.jpg

پس از 7 سال کار، بالاخره قدرتمندترین سوپر کامپیوتر جهان با نام Fugaku با توان پردازشی 442 پتافلاپس آغاز به کار کرد. این سوپر کامپیوتر، نسبت به قدرتمندترین سوپر کامپیوتر موجود تا قبل از خود یعنی summit متعلق به IBM، 3 برابر قدرتمندتر است.

بالاخره پس از گذشت 7 سال تلاش مداوم، سریع‌ترین سوپر کامپیوتر جهان با نام Fugaku به صورت رسمی در ژاپن تکمیل شده و در حال حاضر در دسترس محققان قرار گرفته است تا روی مواردی همچون مبازره با تغییرات اقلیمی و کشف داروهای جدید و... مورد استفاده قرار بگیرد.

ساخت این سوپر کامپیوتر در ژاپن و از سال 2014 و با همکاری فوجیستو شروع شد تا بتواند در آینده به عنوان یکی از ستون‌ها و نقاط اتکای ژاپن در زیرساخت محاسباتی پیچیده به کار گرفته شود.

تحویل کل 432 رک این سوپر کامپیوتر در ماه می 2020 انجام شد و از آن زمان تا به امروز، این سیستم به صورت آزمایشی و مشخصاً برای سرعت بخشیدن به تحقیقات روی کویید 19 به کار گرفته شده است. همچنین بنا به گزارشات، 74 پروژه تحقیقاتی هم توسط سازمان تحقیقات علوم اطلاعات و فناوری (RIST) ژاپن، به این سوپر کامپیوتر سپرده شده است که از ماه آینده میلادی شاهد شروع پردازش روی آن خواهیم بود. حتی RIST از سایر محققان هم خواسته است که درخواست پروژه‌های خود را به این سازمان ارائه دهند.

در این بین اما فوجیستو و ریکن همچنان به بررسی عملکرد سوپر کامپیوتر Fugaku خواهند پرداخت تا ضمن اطمینان از ثبات عملکردی آن، در حین اجرا و کار هم آن را بهبود و ارتقاء دهند.

جالب است اشاره کنیم که رئیس سازمان RIST، سوپر کامپیوتر فوگاکو را قدرتمندترین مغز خارجی توسعه یافته توسط بشر نامیده است که ضمن کمک کردن به گسترش دانش، ما را قادر می‌کند که بینش عمیق‌تری نسبت به بنیاد مواد در بعدهای زمان و فضا داشته باشیم و آنالیز ساختاری و عملی بهتری نسبت به زندگی، اجتماع، صنعت و... داشته باشیم و همچنین کمک می‌کند که پیش‌بینی‌های دقیق‌تری ارائه دهیم و حتی به طراحی آینده‌ی ناشناخته‌ی بشریت کمک زیادی خواهد کرد.

قدرت این سوپر کامپیوتر بی‌نظیر است به طوری که از در رتبه بندی 500 کامپیوتر قدرتمند جهان (Top500)، برای دو بار متوالی رتبه اول را بدست آورده است. درواقع سوپر کامپیوتر Fugaku با توان پردازشی 442 پتافلاپس، با رقبای خود فاصله‌ی زیادی را ایجاد کرده است. به عبارتی فوگاکو با نسبت به سوپر کامپیوتر Summit متعلق به IBM که در جایگاه دوم این لیست قرار دارد و از توان پردازشی 148.8 پتافلاپس بهره می‌برد، سه برابر قدرتمندتر است.

اخبار مرتبط:

کامپیوتر کوانتومی چیست و چطور امنیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: zdnet


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

amir

چهارشنبه, 20 اسفند 1399

هزینه های مالیات مردم رو صرف ساختن چنین تجهیزاتی کردن اشتباهه و بهترین راه مصرف کردن این بودجه تمرکز بر فیلترینگ، ساخت محتوای بی مصرف برای عموم و دور ساختن مردم از این دنیای فانی هست ؟!!

پاسخ

مجید

پنج‌شنبه, 21 اسفند 1399

442 پتافلاپس هستش نه ترا

پاسخ

خدیجه زارعپور

شنبه, 23 اسفند 1399

مچکرم اصلاح شد

ثبت نظر