متا در حال توسعه یک چیپ جدید برای هوش مصنوعی قرار دارد

jkhulijhl.JPG

متا اعلام داشته است که در فرآیند تولید اولین تراشه خاص خود برای مدل‌های هوش مصنوعی قرار دارد. «مارک زاکربرگ»، CEO این کمپانی، اخیراً بیان کرده بود که هدف متا ارائه مدل‌های معنادار و مفید هوش مصنوعی به میلیاردها انسان است و حالا، ساخت این تراشه می‌تواند یک قدم مهم به سمت تحقق این هدف برای این غول شبکه‌های اجتماعی باشد و امکان رقابت با دیگر شرکت‌های بزرگ که در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند را فراهم کند.

«سانتوش جاناردان»، معاون اجرایی متا و رئیس زیرساخت این کمپانی، در یک وبلاگ اعلام کرده که این تراشه جدید با نام MTIA (مخفف Meta Training and Inference Accelerator) شناخته می‌شود و آن را برای بهبود «کارایی استدلال» در هوش مصنوعی طراحی کرده‌اند.

کارکرد و زمان عرضه تراشه هوش مصنوعی متا

در ادامه این وبلاگ، توضیح داده شده که تراشه MTIA نسبت به پردازنده‌های رایج، «قابلیت و کارایی محاسباتی بیشتری» را در اختیار می‌گذارد و متا اعلام می‌کند که می‌تواند «عملکرد بهتر، تاخیر کمتر و کارایی بیشتری را برای هر واحد کاری فراهم آورد».

هرچند MTIA با توجه به گسترش روزافزون مدل‌های هوش مصنوعی و تقاضا برای قدرت محاسباتی بیشتر، می‌تواند امتیاز بزرگی برای متا باشد، اما طبق گزارش TechCrunch، قرار نیست تا سال 2025 عرضه شود.

Meta-AI-Chip.jpg.webp
-

به علاوه، متا نیز در حال توسعه یک ASIC (مدار مجتمع خاص منظوره) جدید است که به بهینه‌سازی رمزگذاری ویدیو کمک می‌کند و آن را «MSVP» یا «پروسسور ویدیویی مقیاس‌پذیر متا» می‌نامد. این شرکت بزرگ فناوری در یکی از پست‌های خود اعلام کرده است که MSVP برای پشتیبانی از «رمزگذاری با کیفیت بالا که برای VOD لازم است و همچنین برای کاهش تاخیر و پردازش سریع‌تر که برای پخش زنده ضروری است» طراحی شده است.

این ASIC در آینده قرار است به ارائه مواردی مانند محتوای تولید شده با هوش مصنوعی و محتوای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در برنامه‌های متا کمک کند.

در پایان، جاناردان توضیح می‌دهد که متا در حال طراحی «مرکز داده‌ای از نسل جدید» است که «برای هوش مصنوعی بهینه است» و «سرعت ساخت و صرفه‌جویی در هزینه» را تسهیل می‌کند. متا تاکنون مدل‌های گوناگون هوش مصنوعی را برای اهداف مختلفی مانند ساخت تبلیغات برای اینستاگرام و فیسبوک و شبیه‌سازی درک انسانی احساسات به کار برده است.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: techcrunch

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر