با رونمایی از معماری گرافیکی جدید RDNA 4 و پیشرفتهای چشمگیر در فناوری رهگیری پرتو، رقابت بین AMD و انویدیا به اوج خود رسیده است.
AMD با معرفی نسل جدید معماری RDNA 4، قصد دارد انویدیا را در این عرصه به چالش بکشد. این معماری شامل موتور رهگیری پرتو جدید و ارتقا یافتهای است که در کارتهای گرافیک سری Radeon RX 8000 و کنسول پلیاستیشن ۵ پرو به کار خواهد رفت.
پیشرفتهای کلیدی RDNA 4
- موتور Double Ray Tracing Intersect: این موتور نوآورانه، کارایی رهگیری پرتو را به طور قابل توجهی افزایش میدهد.
- قابلیت RT Instance Node Transform: این ویژگی به طور دقیق مشخص نیست، اما به نظر میرسد در مدیریت اشیاء در صحنههای سهبعدی نقشی اساسی ایفا میکند.
- حافظه 64B RT Node: این حافظه اختصاصی برای رهگیری پرتو، عملکرد را به طور قابل ملاحظهای ارتقا میدهد.
- بهینهسازی Ray Tracing Tri-Pair: این بهینهسازی، کارایی رهگیری پرتو را به طور چشمگیری بهبود میبخشد.
- بهبود BVH Footprint: این روش برخورد اشیاء در صحنههای سهبعدی را بهینهسازی کرده و سرعت محاسبات مربوط به برخورد را افزایش میدهد.
- پشتیبانی RT برای OBB و Instance Node Intersection: این ویژگیها انعطافپذیری بیشتری برای توسعهدهندگان بازی فراهم میکنند.
AMD در جستجوی برتری در رهگیری پرتو
تاکنون، AMD در زمینه رهگیری پرتو از انویدیا عقب مانده بود. AMD اولین بار این فناوری را در سال ۲۰۲۰ با خانواده RDNA 2 (Radeon RX 6000) معرفی کرد، در حالی که انویدیا دو سال قبل از آن، با نسل تورینگ (GeForce RTX 20) این قابلیت را ارائه داده بود.
کارتهای گرافیکی RDNA 2 با یک سال تاخیر نسبت به کارتهای گرافیکی تورینگ انویدیا عرضه شدند و رقابت با نسل بعدی فناوری انویدیا، یعنی Ampere (GeForce RTX 30)، حتی دشوارتر بود. در حال حاضر، قابلیت رهگیری پرتو در Ada (GeForce RTX 40) انویدیا همچنان برتری قابل توجهی نسبت به Radeon RX 7000 (RDNA 3) دارد.
RDNA 4 و پلیاستیشن ۵ پرو
تغییرات جدید در معماری RDNA 4 میتواند جایگاه AMD را در حوزه رهگیری پرتو به طور قابل توجهی ارتقا دهد. شایعات حاکی از آن است که پلیاستیشن ۵ پرو از تمامی پیشرفتهای رهگیری پرتو RDNA 4 بهره خواهد برد. این موضوع به دلیل رقابت شدید بین مایکروسافت و سونی برای ارائه بهترین سختافزار و قابلیتها در کنسولهای بازی قابل توجیه است. پلیاستیشن ۵ از نسخه سفارشی معماری گرافیکی RDNA با عناصر RDNA 4 مانند BVH8 traversal استفاده میکند، در حالی که معماریهای گرافیکی RDNA 2 و RDNA 3 تنها از BVH4 traversal پشتیبانی میکنند.
با معرفی RDNA 4، AMD گامی بزرگ در جهت رقابت با انویدیا در زمینه رهگیری پرتو برداشته است. پیشرفتهای چشمگیر این معماری و استفاده از آن در پلیاستیشن ۵ پرو، نویدبخش رقابتی جذاب و نفسگیر در دنیای گرافیک است.
اگر علاقهمند دنیای تکنولوژی هستید حتما شبکههای اجتماعی فیسیت را در اینستاگرام، تلگرام، روبیکا، توییتر و آپارات را دنبال کنید.
منبع خبر: x.com_Kepler_L2
ثبت نظر