طرح افق آیا می‌تواند بازار موبایل ایران را نجات دهد؟

طرح افق.jpg

«امیر اسحاقی»، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در نشست کالبدشکافی تبصره منع واردات موبایل بالای ۳۰۰ یورو اعلام کرد که طرح افق قرار بوده از ابتدای سال ۹۹ اجرا شود تا بازار موبایل رنگ شفافیت را به خود ببیند اما مخالفین این طرح فعلا برای اجرای آن سنگ اندازی می‌کنند.

بازار موبایل مدت‌هاست که در کشور دچار تلاطم‌هایی شده است که به نظر می‌رسد قصد فروکش کردن ندارد. همین چند روز پیش بود که خبر ممنوعیت واردات موبایل بالای 300 یورو جنجال به پا کرد و نهایتا باعث لغو این ممنوعیت شد. روز گذشته اما شاهد برگزاری نشست خبری کالبدشکافی تبصره منع واردات موبایل بالای ۳۰۰ یورو که در این نشست انجمن وارد کنندگان موبایل، لغو این قانون را اشتباه خواندند. اما در این نشست درباره طرحی به نام طرح افق در بازار موبایل ایران هم نام برده شد، طرحی که به اعتقاد «امیر اسحاقی»، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، می‌تواند شبکه توزیع موبایل را به شدت شفاف کند.

به اعتقاد وی نه طرح رجیستری و نه طرح ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای 300 یورو، نتوانسته است بازار موبایل را در ایران درست کند. وی اما معتقد است یکی از طرح‌هایی که می‌تواند شرایط را بهتر کند، طرح افق است. وی در این خصوص چنین توضیح داده است:

دولت مدت‌ها در زمینه طرح افق کارشناسی کرده و قرار شد که این طرح ملی برای اولین بار با کالای موبایل اجرایی شود. نه طرح رجیستری توانسته وضعیت بازار موبایل را درست کند و نه این عدم واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو. دو راه برای حل این بازار وجود دارد که یکی درج قیمت موبایل‌های وارداتی از سوی واردکنندگان در سامانه ۱۲۴ است و دیگری اجرای طرح افق.

-

طرح افق چیست؟

احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده که طرح افق واقعا چیست و چطور می‌خواهد در بازار موبایل شفافیت ایجاد کند. «امیر اسحاقی»، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، این طرح را چنین توضیح داده است:

واردکننده به محض وارد کردن یک دستگاه موبایل، باید قیمت آن را در سامانه ثبت کند و فروشندگان عمده نیز وقتی از آنها موبایل را می‌خرند، خریدشان و قیمت خریدشان را در انبار الکترونیکی ثبت کنند. واردکنندگان اجازه دریافت بیشتر از ۱۵ درصد سود را ندارند و این مساله در همینجا ثبت می‌شود، در ادامه طرح افق هر زمانی که خریدار خواست گوشی را بخرد می‌تواند از قیمت دستگاه اطلاع پیدا کند

-

وی معتقد است با اجرای این طرح، واردکننده و یا فروشنده متخلف به راحتی شناسایی می‌شود و همین مسئله هم باعث کاهش سودجویی خواهد شد که نتیجه آن بهبود شرایط بازار خواهد بود. به گفته اسحاقی، با اجرای این طرح، کاربران قبل از خرید یک گوشی به سادگی می‌توانند از قیمت اصلی آن مطلع شوند. درواقع یک کد USSD به این کار اختصاص خواهد یافت که با وارد کردن آن، قیمت اصلی گوشی به کاربر نشان داده می‌شود.

یک کالایی با هفت مدل مختلف ارز وارد می‌شود. در طرح افق، واردکننده زمانی که کالا را ترخیص می‌کند به طور دقیق مشخص می‌کند که آن کالا را با چه نوع ارزی و چه قیمتی ترخیص کرده و هیچ گران فروشی در هیچ مدلی نمی‌تواند رخ بدهد. مصرف کننده در بازار می‌تواند IMEI موبایل مورد نظرش را در سامانه وارد کند و قیمت واقعی و دقیق آن را بفهمد تا کسی نتواند از او سو استفاده کند.

-

اسحاقی معتقد است با اجرای طرح افق نه تنها گران فروشی از بین خواهد رفت، بلکه احتکار هم ممکن نخواهد بود و همچنین این طرح می‌تواند جلو فرار مالیاتی را هم خواهد گرفت. به اعتقاد او گرانفروشان، محتکران و فراریان مالیاتی مخالفین اصلی این طرح هستند که اجرای آن را تا امروز به تعویق انداختند.

منبع خبر: دیجیاتو


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

محسن

سه‌شنبه, 24 تیر 1399

من هواوی میت 30 پرو میخوام
کیو باید ببینم؟
به نظرم واردات گوشی به صورت عمده رو لحاظ کنین ولی اینکه مسافری برای خودش یدونه گوشی بیاره و استفاده شخصی رجیستر کنه این حق قانونیش هست و شما نباید دخالت کنین.

پاسخ

Zakaria

چهارشنبه, 25 تیر 1399

بازم یه سرکاری دیگه
قیمت گوشی میانرده از یک میلیون به ده میلیون رسیده

پاسخ

دیباگر

یک‌شنبه, 29 تیر 1399

حتما میتونه! طرح غروب طلایی هم قراره کل مملکتو نجات بده فقط عجالتا بشینید تا بشه :)

پاسخ

ثبت نظر