انجمن وارد کنندگان موبایل : عقب‌نشینی دولت از ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو اشتباه بود

انجمن واردکنندگان موبایل.jpg

طرح ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای 300 یورو یکی از جنجالی‌ترین طرح‌های اخیری بود که در حوزه فناوری اطلاعات در کشور اجرایی شد اما اجرای آن تنها 1 روز دوام آورد و با اعتراضات گسترده، دولت از این موضع کناره گیری کرد.

حالا روز گذشته شاهد برگزاری نشست خبری با عنوان کالبد شکافی تبصره منع واردات موبایل بالای 300 یورو بودیم. در این نشست خبری، حسین غروری رام توضیح داده که در ابتدا قرار بوده است واردات موبایل بالای 150 یورو ممنوع شود اما با مخالفت انجمن وارد کنندگان موبایل و پیگیری‌های دولت بود که محدودیت به واردات گوشی‌های بالای 300 یورو رسید.

وی در ادامه توضیح داد که اتفاقی که در قالب خبر ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای 300 یورو اعلام شد اصلاً اتفاق تازه‌ای نیست! به گفته‌ی او از ابتدای سال 99 تا زمان اعلام این خبر هیچ ارزی به گوشی‌هایی که در این رنج قیمتی بوده‌اند تعلق نگرفته است و گوشی‌های وارداتی با این قیمت هم همگی دپو شده‌اند. رئیس انجمن واردکنندگان تلفن‌همراه، تبلت و لوازم جانبی در این خصوص چنین توضیح داده است:

اتفاقی که در قالب خبر ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو اعلام شد اصلاً اتفاق تازه‌ای نیست؛ از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا زمان اعلام این خبر هم هیچ ارزی بابت ترخیص گوشی در محدوده قیمتی بالای ۳۰۰ یورو اختصاص نیافته بود و حدود ۵۴۲ هزار گوشی با قیمت بالای ۳۰۰ یورو به همین علت در انبارهای گمرک دپو شده است. با این‌وجود ما در انجمن تلاش داشتیم با دولت حداکثر همراهی را داشته باشیم چراکه یقین پیداکرده بودیم دولت واقعی ارزی برای تخصیص ندارد ولی به‌محض اینکه برای از بین بردن هرگونه رانت اطلاعاتی، خبر ممنوعیت را اعلام کردیم، برخی از متخلفان که منافع خود را در خطر دیدند، جنجال به راه انداختند.

-

غروری رام همچنین درباره تصمیم ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای 300یورو، میزان ارزی که دولت می‌تواند برای واردات گوشی اختصاص بدهد را مطرح کرده است. وی در این خصوص چنین توضیح داده است:

برای تأمین گوشی مورد نیاز بازار در سال جاری به حدود ۲.۴ میلیارد یورو ارز نیاز است، ولی دولت به ما اعلام کرد تنها ۱.۵ میلیارد یورو از این مقدار را می‌تواند اختصاص دهد. برای حل مشکل پیشنهاد دادیم برای واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو ممنوعیت وضع شود تا ارزی که به این دامنه قیمتی اختصاص پیدا خواهد کرد به گوشی‌های ارزان‌تر ولی بیشتری تعلق بگیرد.

-

گوشی در ایران گران نیست

وی معتقد است که گوشی در ایران اصلا گران نیست. وی برای اثبات این ادعای خود قیمت گوشی در آمازون را با قیمت گوشی در ایران، با احتساب دلار 22 هزارتومانی، مقایسه کرده و چنین توضیح داده است:

اثبات گران نبودن گوشی در ایران کار بسیار راحتی است؛ همین الان قیمت یک مدل گوشی را در سایت آمازون با یکی از سایت‌های فروش اینترنتی داخلی مقایسه کنید. با احتساب دلار ۲۲ هزار تومانی در مورد گوشی مانند ردمی لایت شیائومی کاملاً قابل‌ محاسبه است که این مدل گوشی در ایران ارزان‌تر از آمازون قیمت خورده است.

-

سهم بازار گوشی‌های بالای 300 یورو در ایران

مسئله‌ای که باید به آن توجه کنیم، سهم بازاری است که گوشی‌های بالای 300 یورو در بازار ایران دارند. یوسفیان، مدیر سامانه همتا و کارشناس رجیستری، حالا درباره این سهم بازار توضیح داده است:

میانگین مصرف تلفن‌همراه در کشور قبل از اجرای طرح رجیستری سالانه ۲۵ میلیون دستگاه بوده که از ابتدای سال ۹۷ و هم‌زمان با افزایش قیمت ارز، میزان مصرف به ۱۵ میلیون دستگاه در سال کاهش پیداکرده است. در سال ۱۳۹۸ تنها ۹ درصد در بازار در اختیار گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو بوده است؛ اما همین گروه کوچک، ۳۵ درصد منابع مالی بازار موبایل را به خود اختصاص می‌دهند.

-

به گفته‌ی یوسفیان در سال 98 حدود 940 هزار گوشی مسافری با قیمت بالای 300 یورو وارد کشور شده است که 550 هزار مورد، گوشی آیفون بوده است. این در حالی است که واردات رسمی آیفون در سال گذشته تنها 40 هزار کوشی بوده است. وی در خصوص برندهای مطرح در کشور و قیمت آن‌ها چنین توضیح داده است:

اساسا برند اپل سهم بزرگی در میان گوشی‌های پرمصرف نرخ بالای ۳۰۰ یورو را در کشور دارد . از سمت دیگر گوشی‌هایی مانند سری A سامسونگ جزو سه گوشی پرمصرف و پرفروش بازار در سال ۹۸ بودند که زیر ۳۰۰ یورو قیمت داشتند.

-

یوسفیان معتقد است که در حال حاضر کشور در تامین ارز واردات موبایل با مشکل جدی مواجه است و اگر قرار باشد ارز به مانند گذشته به این حوزه اختصاص یابد، به زودی شاهد کاهش واردات موبایل خواهیم بود. وی در این خصوص چنین توضیح داده است:

اگر مسائل مربوط به تخصیص ارز را مانند سال گذشته مدیریت کنیم مشکلات تامین ارز به شدت افزایش پیدا خواهد کرد که منجر به قطع واردات تلفن همراه خواهد شد. در سال گذشته ۲.۴ میلیارد یورو ارز تخصیص داده شده که ۱.۱ میلیارد یورو از این مبلغ به شکل قاچاق وارد شده و از منابع بانک مرکزی نبوده است.

-

در آخر باید بگوییم که نظر جمعی در این نشست این بود که دولت اشتباه کرده است که قانون ممنوعیت واردات گوشی بالای 300 یورو را لغو کرده است و این لغو ممنوعیت تحت فشارهای روانی اتفاق افتاده است.

نظر شما در این خصوص چیست؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران فیسیت به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط:

ممنوعیت واردات گوشی با قیمت بالای 300 یورو لغو شد

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: پیوست


6 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

amir

دوشنبه, 23 تیر 1399

کاش یه سایتی پیدا می کردین که درآمد مردم را به دلار 22 هزار تومان با درآمد خارجیا مقایسه کنید

پاسخ

علی

دوشنبه, 23 تیر 1399

کسی میدونه ایا شرکت همکاران سیستم پشت این طرح هست یا نه یا از کجا بفهمیم همکاران سیستم این طرح رو اجرا کرده؟

پاسخ

کارگر ساختمان

دوشنبه, 23 تیر 1399

اتفاقا دولت محترم کار درست انجام دادند.مگر شما با فروشندگان موبایل همسو هستید که به جای وارد کردن و حمایت از مصرف کننده واردات گوشی اشتباه می دونید..در ضمن شما راحت میتونید گوشیهایی تولید انبوده که هم ارزان و هم کارایی خوبی دارند رو وارد کنید..بازارهای زیادی وجود دارد..و گوشیهای بسیاری تولید شده اند..مگر اینکه نخواهید وارد کنید ..که در این صورت فقط به نفع افرادی هست که از دولت ارز4200 تومن گرفتن و گوشی وارد کردند تا با ارز20000 بیست هزار تومنانی بفروشن.امیدوارم دولت محترم نظارت کند..شما باید به دولت کمک کنید نه از تصمیمات تخصصی که توسط کارگروههای نظارتی با دقت بررسی و ظرفیتها دیده شده اند ایراد بگیرید
شمایی که میگی گوشی در ایران گران نیست میدانستی نسبت درامد و مصرف در هر جای دنیا متغیر است..و واردات و صادرات روی همین شاخص جریان دارد و رقابت پذیری باعث تغییر قیمت و کیفیت کالاها می شود..از خودت در میاری میگی گوشی ارزونه..کاش به جای تو من فقیر نبودم تا درس میخوندم برای خدمت به همه

پاسخ

ناصر

سه‌شنبه, 24 تیر 1399

در بازار موبایل هیچ نظارتی وجود نداره تمام گوشی های وارداتی هم که با ارز دولتی وارد میشه براساس قیمت بازار آزاد فروخته میشه و هیچ منفعتی برای خریدار نداره فقط جیب رانت بازها پر میشه

پاسخ

محسن

سه‌شنبه, 24 تیر 1399

جناب حسین غروری رام شما سطح درامد کشور خارجی رو حق نداری با ایران مقایسه کنید سایت آمازون برای کسی که در خارج زندگی میکند و اون گوشی ممکن است ارزشی برابر با یک گوشی 2 میلیون تومانی در ایران باشد.
چرا خودتون رو به سخره عام و خاص قرار میدین
همین امسال شما که مدیریت ندارند و از اقتصاد چیزی بلد نیستند در مسند قدرت و مسئولیت کمر اقتصاد کشور و مردم را خم کرده اند.
به شما چه ارتباطی داره که من به عنوان یک مسافر دلم بخواد یک گوشی به ارزش 1000 دلار برای خودم بیارم و استفاده کنم؟ چرا برای زندگی مردم تصمیم میگیرید؟
من به عنوان مصرف کننده دوست دارم گوشی هواوی میت 30 پرو بخرم
شما اگر مدعی هستید یقه کسانی رو بگیرین که با ارز 4200 گوشی گرفتند و اکنون با نرخ 22 تومانی به فروش می رسانند.
شما اگر مدعی هستید لطفا قیمتها را به زمان قبل از مصوبه 300 یورو برسانید. مصوبه ای که لغو شده ولی قیمت گوشی به خاطر همان مصوبه بالا رفت و پایین نیامد.
شما از کسی حمایت میکنید ؟ گران فروشان؟ اختلاس گران؟

پاسخ

اثمم سفخقئ

سه‌شنبه, 24 تیر 1399

واردکننده دلار 7-8 هزار تومانی می گیره برای واردات بعد با قیمت دلار آزاد می فروشه تازه طلب کار هم هست

پاسخ

ثبت نظر