یکبار دیگر FTC به دلیل الگوریتمهای ناعادلانه در قیمتگذاری، تبلیغات آزاردهنده و فرآیند گمراهکننده در ثبتنام سرویس پرایم، بر آمازون انتقاد کرد.
بر اساس اطلاعات اعلام شده توسط کمیسیون فدرال تجارت ایالات متحده (FTC) در هفتهی گذشته، یک الگوریتم مخفی به نام «پروژهی نِسی»، بیش از یک میلیارد دلار سود برای آمازون وارد کرده است.
طبق شکایت FTC از آمازون، الگوریتم نِسی قیمتها را افزایش داد و سپس مشاهده میکرد که آیا رقبا مانند تارگِت (Target) نیز قیمتهای خود را افزایش میدهند یا خیر. اگر رقبا قیمتهای خود را افزایش نمیدادند، نِسی قیمتهای آمازون را به همان مقدار قبلی کاهش میداد. این الگوریتم به آمازون اجازه میداد تا آستانهی قیمتگذاری محصولات را بسنجد.
گرچه ظاهراً آمازون در سال ۲۰۱۹ استفاده از نِسی را متوقف کرده بود، اما طبق اظهارات FTC، این شرکت چندین بار به استفاده از آن بازگشته است. این کمیسیون ادعا کرده است که الگوریتم نِسی به آمازون امکان میداد در نتایج جستوجو بر رقبا برتری پیدا کند.
FTC همچنین معتقد است که جف بیزوس، بنیانگذار آمازون، به مدیران دستور داده تا با رعایت تجربهی مشتریان، تبلیغات با کیفیت پایین را بپذیرند. به طور همزمان، این نهاد نظارتی اظهار داشته است که آمازون به جای رفع نقصهای فرآیند ثبتنام سرویس پرایم، ترجیح میدهد تا با فریب کاربران به ثبتنام در این سرویس ادامه دهد.
پروندهی ضدانحصار FTC هدفش رسیدن به فرمانروایی آمازون در حوزهی خردهفروشی آنلاین است؛ اما به دلیل سود بالای آمازون، احتمالاً این انتقادات تاثیر زیادی نخواهد داشت.
اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکههای اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.
منبع خبر: courtlistener
ثبت نظر