دلیل گرانی این روزهای گوشی هوشمند چیست؟

دلیل گرانی گوشی موبایل.jpg

در پی افزایش مجدد قیمت گوشی‌های هوشمند در کشور، انجمن واردکنندگان موبایل دلیل این مسئله را توضیح داده است.

این روزها و با وجود شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، در ایران هم مانند بسیاری نقاط دیگر، کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود. آغاز سال تحصیلی و مجازی شدن کلاس‌ها هم باعث شده تا تقاضای خرید گوشی و تبلت در کشور به مراتب بالا برود. در این بین اما در چند هفته‌ی اخیر شاهد افزایش شدید قیمت گوشی هستیم. حالا اما انجمن وارد کنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، درباره‌ی علت این افزایش قیمت توضیح می‌دهد.

چرا قیمت موبایل افزایش یافت؟

درواقع بنا به توضیحات انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، بازار گوشی‌های هوشمند مانند بسیاری دیگر از کالاهای وارداتی به صورت مستقیم با قیمت ارز ارتباط دارد. حالا هم شاهدیم که ارز وارد کانال 27 هزار تومان شده است و درواقع نسبت به سه هفته‌ی گذشته، با افزایش 20 درصدی همراه بوده است. گذشته از افزایش ارزش دلار نسبت به ریال، به دلیل افزایش قیمت تراشه، قیمت جهانی موبایل هم بین 10 تا 15 درصد رشد داشته است. گذشته از تمامی این دلایل، اختلال 45 روزه در اختصاص ارز برای وارد کردن تلفن هوشمند، دست به دست سایر دلایل داده تا این افزایش قیمت شدید گوشی را رقم بزند.

درواقع امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در این خصوص چنین توضیح داده است:

طی ۴۵ روز گذشته تخصیص ارزی به منظور واردات موبایل به شرکت‌ها داده نشده است. این اتفاق باعث کاهش موجودی شرکت‌ها و ناتوانی آن‌ها در تامین نیاز بازار شده است. عدم تخصیص ارز و ناتوانی در تامین موبایل در روزهایی رخ داد که با تقاضای مضاعف از سوی بازار به دلیل بازگشایی مدارس روبرو شدیم و این اتفاق باعث برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا و ایجاد شوک قیمتی در بازار شد.

-

از ابتدای سال، چه تعداد گوشی وارد کشور شده است؟

وی در ادامه درباره تعداد شرکت‌های دریافت کننده مجوز واردات موبایل و تعداد گوشی‌های وارد شده به کشور چنین توضیح داده است:

امروز بیش از ۳۵۰ شرکت مجوز واردات رسمی موبایل را دریافت کرده اند که از این میان ۱۷۰ شرکت از ابتدای سال ۹۹ تا کنون موفق به واردات تلفن همراه به کشور شده اند. طبق آمارهای ارائه شده توسط سامانه همتا، در نیمه اول سال جاری (از فروردین تا شهریورماه ۹۹) تعداد ۶ و نیم میلیون دستگاه موبایل در کشور ثبت رجیستری شده است که ۵۰۰ هزار دستگاه آن از طریق رویه مسافری ثبت شده که عمدتا مربوط به برند آمریکایی آیفون بوده که به صورت قاچاق وارد کشور شده است. بر اساس آمارهای دریافتی حدود ۱ و نیم میلیون دستگاه موبایل فعال نشده در کشور موجود است که از این میزان چیزی حدود ۶۰۰ هزارتای آن گوشی های فیچرفون (دکمه‌ای) است و ۹۰۰ هزار دستگاه دیگر موبایل های هوشمند هستند که این تعداد گوشی در سطح خرده فروشی و فروشگاه ها موجود است. این در حالی است که تجربه نشان داده موجودی پشتیبان مورد نیاز که باعث ایجاد اطمینان خاطر در بازار شود، باید ۳ و نیم میلیون دستگاه باشد.

-

راه حل چیست؟

اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، درباره راه حل‌های پیشنهادی این انجمن برای بازگرداندن آرامش به بازار چنین توضیح داده است:

ما به عنوان طرف مشورتی دولت در حوزه تلفن همراه با درک شرایط اقتصادی کشور، از دستگاه های دولتی خواسته ایم تا گشایشی مستمر و پایدار در زمینه‌ تخصیص ارز برای واردات موبایل صورت گیرد. همچنین پیشنهاداتی در خصوص اصلاح قانون سقف و سابقه ارائه کرده ایم که امیدواریم با اعمال اصلاحات پیشنهادی، ثبت سفارهای موبایل آغاز شود و با این دو اقدام نیاز بازار تامین و کالا به سطح اشباع برسد.

-

اخبار مرتبط:

رجیستری غیر حضوری تلفن‌همراه مسافری از مهرماه ممنوع می‌شود

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: مهر


10 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

PoisoN

چهارشنبه, 02 مهر 1399

دلیل گرانی ها منم .. زیاد دنبال دلیل نباشید :)
همش تقصیر منه

پاسخ

nader

چهارشنبه, 02 مهر 1399

یه ذکر مرگ بر امریکا بگو دلار میاد پایین

پاسخ

رایسین لو رفته!

چهارشنبه, 02 مهر 1399

ماله ناقصی کشیدیم بر قیمت درست شد :)

پاسخ

رایسین لو رفته!

چهارشنبه, 02 مهر 1399

ماله ناقصی کشیدیم بر قیمت درست شد :)

پاسخ

سجاد

چهارشنبه, 02 مهر 1399

خدا دیگه نمیشه گوشی خرید . قیمتهای دو هفته پیش با الان زمین تا اسمون فرق داره! دیگه روزانه قیمتها بالا میره !
تا دو هفته پیش یک گوشی سامسونگ a30s نو اون نزدیک 3-4 بوده الان گوشی سامسونگ a10s شده 4 میلیون
شانس مزخرف من گوشیم سوخته ! یک گوشه میان رده پایین هم با این قیمتها نمیشه خرید ! همش میگیم ارزون میشه ولی هروز دلار گرون تر میشه! از طرفی با شبیه ساز گوشی نصب کردم تا به بچه ها درس بدم ! نسخه تحت وب شادم هیچ امکاناتی نداره! حتی نمیشه تکایفم فرستاد!
در داخل بازار هم هموطنان عزیز قیمت گوشی که مثلا 2 میلیون خریدن به قیمت روز میفروشن یعنی نزدیک 4 میلیون ! خوب من اگر میخواستم 3700 بدم یکم دیگه پول میزارم نوش میخرم چه کاری گوشی دست دوم بخرم که ممکنه خراب باشه ! البته اونهام تقصیر ندارن! چون بخوان گوشی جدید بخرن باید گرون تر بخرن. خلاصه منتظرم ببینم این کابوس کی تموم میشه .

پاسخ

Behnam

پنج‌شنبه, 03 مهر 1399

یک دلیل اصلی رو یادتون رفت
بنا بر تدبیر بی نظیر دولت تدبیر و امید! در شرایط فعلی تحریم و قحطی، پرداخت عوارض گوشی های مسافری (بخوانید واردات غیر رسمی و دور زدن تحریم) فقط در مبادی ورودی مثل فرودگاه انجام میشه که همین منجر به کاهش گوشی در بازار و افزایش قیمت خداخواسته از طرف شرکت های گارانتی کننده شده

پاسخ

محمد

پنج‌شنبه, 03 مهر 1399

میگه دلار دولتی بهمون تخصیص میدن ، از اونطرف میگه دلار تو کانال ۲۷ تومنه. مگه به وارد کننده ی گوشی دلار نیمایی اختصاص نمیدن ؟ دلار نیمایی مگه ۸ و خورده ای نیست ؟ دیگه دلار آزاد به تو چه ربطی داره ؟ گوشیایی که با دلار هشت تومنی وارد میکنید ، و با دلار ۲۷ تومنی میدید به کردم رو کی قراره پاسخگو باشه ؟

پاسخ

salehja

جمعه, 04 مهر 1399

فقط اونجاش که گفت باید یه گشایشی ایجاد بشه.
اسم گشایشو نیارید فعلا گشایش قبلی هنوز جاش درد میکنه

پاسخ

invisible

جمعه, 04 مهر 1399

یادتونه عرازشه هی میگفتن امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه؟ جدیدا معلوم شد اروپا هیچ غلطی نمیتونه بکنه ^_^
Happy Snapback lmfao

پاسخ

نیما

یک‌شنبه, 06 مهر 1399

دیگه وقتشه بریم سراغ نوکیا های دکمه ای

پاسخ

ثبت نظر