آیا با توجه به اینکه سال 2023 بدترین سال در تاریخ صنعت رایانه شخصی (PC) بوده است، آیا می‌توان به سال 2024 خوش بین نگاه کرد؟

ghjgyj.jpg

سال گذشته میلادی برای بازار رایانه شخصی (PC) به هیچ عنوان سال خوبی نبود، به طوری که یکی از شرکت‌های تحلیلگر بازار، آن را بدترین دوازده ماه تاریخ این صنعت نامید.

با این حال، سه ماهه پایانی سال 2023 دلایلی برای خوش بین بودن نسبت به سال میلادی پیش رو را بیان کرد. این نشانه‌های مثبت شاید شرکت‌های تولید کننده را خوشحال کند، اما خبر ناخوشایند برای مصرف‌کنندگان این است که انتظار می‌رود با افزایش هزینه‌های NAND، قیمت SSD در سال جاری به شدت افزایش یابد.

شرکت تحلیلگر گارتنر در شروع مقاله خود اعلام کرده است که سال 2023 بدترین سال در تاریخ برای صنعت رایانه شخصی (PC) بوده است با 14.8 درصد کاهش فروش نسبت به سال 2022. محموله‌های جهانی رایانه‌های شخصی در سال 2023 به 241.8 میلیون دستگاه رسید، در حالی که این رقم در سال 2022 معادل 284 میلیون دستگاه بوده است.

Worldwide-PC-shipments

با وجود ناامید کننده بودن آمار کلی سال 2033، باز هم می‌توان نشانه‌های امیدوارکننده‌ای را در سه ماهه چهارم این سال مشاهده کرد. در واقع، حجم محموله‌های جهانی افزایش 0.3 درصد نسبت به سال قبل را نشان داد و به روند کاهشی محموله‌ها در سه ماهه مشابه دو سال قبل پایان داد.

Worldwide-PC-shipments

در جزئیات این آمار، مشاهده می‌شود که شرکت لنوو در سال 2023 با سهم نزدیک به 25 درصد توانسته است رهبری بازار را به دست آورد. پس از آن اچ پی، دل، اپل، ایسوس، و ایسر قرار گرفتند. HP با وجود جایگاه دوم، بهترین نمایش را در سال گذشته اجرا کرد و محموله‌های آن فقط 4.5 درصد کاهش داشته است. شرکت دل نیز با 19.5 درصد کاهش، بدترین عملکرد 12 ماهه را به نام خود ثبت کرده است.

در سمت دیگر، شرکت تحلیلگر بزرگ IDC نیز گزارش خود از فروش جهانی رایانه شخصی در سال گذشته را منتشر کرده است. طبق نتایج آنها، شاهد کاهش 13.9 درصدی در این صنعت هستیم. این رقم به نتیجه اعلام شده از سوی گارتنر نزدیک است، اما تفاوت از آنجایی شروع می‌شود که IDC معتقد است که در سه ماهه چهارم سال 2023، محموله‌ها 2.7 درصد کاهش یافته است.

Worldwide-PC-shipments

به طور کلی، هر دو شرکت موافق هستند که بازار رایانه شخصی در سال 2023 پس از دوره رونق خود در زمان همه‌گیری وارد یک سراشیبی شدند، اما باز هم در انتهای سال نشانه‌هایی از بهبود را نشان داده‌اند. میکاکو کیتاگاوا، مدیر تحلیلگر گارتنر، در این مورد و همچنین عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی می‌گوید: "موجودی در سه ماهه چهارم سال 2023 عادی شد، موضوعی که به مدت دو سال دامنگیر صنعت بود. این رشد نامحسوس نشان می‌دهد که عرضه و تقاضا در نهایت متعادل می‌شوند. با این حال، این وضعیت احتمالاً به دلیل پیش‌بینی افزایش قیمت قطعات در سال 2024 تغییر خواهد کرد."

Worldwide-PC-shipments

افزایش قیمت قطعاتی که کیتاگاوا به آن اشاره می‌کند، احتمالاً همان چیزی است که برای SSDها انتظار می‌رود. در آذر ماه، شنیده شد که قیمت‌های فلش NAND حداقل تا 50 درصد افزایش یافته است، زیرا شرکت‌ها تولید تراشه‌های NAND و DRAM را کاهش داده‌اند تا به ثبات قیمت‌ها و پاک کردن موجودی کمک کنند. بنابراین، آنها شرایط را برای 2024 مساعد می‌دانند. اما به هر حال، در سال پیش رو، هرچیزی ممکن است رخ دهد و عناصر زیادی هستند که بر روی این بازار تأثیر خواهند گذاشت.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: techspot.com

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر