مرورگر یاندکس با اپ‌های موبایل اطلاعات میلیون‌ها کاربر را به روسیه منتقل می‌کند

android yandex.jpg

یاندکس بزرگ‌ترین موتور جست و جو کشور روسیه به حساب می‌آید که اپلیکیشن‌ آن بر روی بسیاری از موبایل‌ها نصب شده است، امروز اخباری منتشر شده که اطلاعات میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان به سرورهای مستقر در کشور روسیه منتقل شده است.

فایننشال تایمز گزارش داده که یاندکس داده‌های کاربران را از گوشی‌ها گردآوری می‌کند و آن‌ها را به سرورهایی در روسیه می‌فرستد. محققان نگرانند که کرملین به این اطلاعات دسترسی داشته باشد و از آن‌ها برای ردیابی کاربران استفاده کند.

برای اولین با زک ادواردز، در کارزار سازمان غیرانتفاعی Me2B Alliance مشغول به کار است کتوجه این موضوع شده است و این بحث را مطرح کرد تا چهار متخصص مستقل صحت این اتفاق را برای فایننشال تایمز تایید کردند. حالا یاندکس واکنش نشان داده و تایید کرده که نرم‌افزار آن‌ها اطلاعات دستگاه، شبکه و آدرس IP را گردآوری و آن‌ها را در فنلاند و روسیه ذخیره می‌کند اما اطلاعات مذکور غیرشخصی و بسیار محدود است. در ادامه شرکت یاندکس گفته که اگر از روی کاغذ ساده به نظر برسد اما سرقت اطلاعات کاربران از این طریق کار بسیار سختی است و یاندکس مطمئنا چنین کاری نمی‌کند.

این شرکت روس مدعی است که در بخش درخواست‌های دولت روسیه سخت‌گیر است و هر درخواستی که دارای تمامی پیش‌نیازهای حقوقی و قانونی لازم نباشد، رد می‌شود. در همین میان مهندس نرم افزار سابق کمپانی اپل در این رابطه می‌گوید اگر اطلاعات به روسیه ارسال شود، براساس قوانین، این کشور می‌تواند یاندکس را مجبور کند تا اطلاعات محلی را بدست بیاورد.

Yandex.jpg
-

این شرکت روسی ابزارهایی در قالب کیت توسعه نرم‌افزاری یا SDK دارد که با نام AppMetrica شناخته می‌شوند. توسعه‌دهندگان از این ابزارها برای ساخت اپلیکیشن‌های مختلفی از جمله بازی‌ها، پیام‌رسان‌ها، ابزارهای اشتراک‌گذاری موقعیت و وی‌پی‌ان‌ها استفاده می‌کنند. مجموع تعداد نصب برنامه‌هایی که از ابزارهای AppMetrica بهره می‌گیرند به صدها میلیون عدد می‌رسد.

زک ادواردز می‌گوید: «استفاده از برنامه‌هایی که به مسکو اطلاعات می‌فرستند برای افرادی که مشاغل مهم دارند و ممکن است مورد حمله قرار بگیرند، خطرناک است و می‌تواند به حملاتی بر شبکه‌های خانگی یا سایر اشکال شنود دیجیتالی منجر شود.»

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: 9to5mac

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر