آدرس IP چیست؟ آدرسی از نوع مجازی - قسمت اول نتورک پلاس

ip

در این آموزش در نظر داریم که در مورد آدرس IP و هرآنچه به آن مربوط است صحبت کنیم.

همانطور که برای شناسایی یک خانه در یک نقطه از جهان به آدرس نیاز است، شناسایی کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی هوشمند، تبلت و هر چیزی که در شبکه و در اینترنت قرار می‌گیرد هم به یک آدرس نیاز دارد. این آدرس را در شبکه با نام IP Address می‌شناسیم. در این آموزش تصمیم داریم درباره مطالب زیر صحبت کنیم:

  • آدرس IP چیست؟
  • تفاوت IPV4 و IPV6
  • مفهوم NetID و HostID
  • نحوه تعیین NetID
  • مفهوم Subnet Mask
  • کلاس بندی IP

با این آموزش همراه فیسیت باشید.

آدرس IP چیست؟

درواقع آدرس IP برچسبی از اعداد است که به هر دستگاه موجود در شبکه داده می‌شود تا بتواند در این شبکه و با استفاده از پروتکل IP فعالیت داشته باشد. البته این اعداد به صورت کاملا الگوبندی شده به دستگاه‌های مختلف اختصاص پیدا می‌کنند و در کل اینترنت منحصر به فرد هستند.

آدرس آی پی دو نوع دارد، یکی IPV4 و دیگری IPV6. جالب است بدانید که از آنجایی که تعداد آدرس‌های IPV4 محدود است و هر روز هم به تعداد دستگاه‌های موجود در شبکه اینترنت، اضافه می‌شود، بنابراین IPV6 روی کار آمد تا این مشکل کمبود آدرس IP را مرتفع کند. آدرس IPV4 یک عدد 32 بیتی است اما آدرس IPV6 یک عدد 128 بیتی است.

حتما برای شما هم جالب است که بدانید با استفاده از IPV4 امکان ساخت 4 میلیارد آدرس IP وجود دارد، این در حالی است که با IPV6 می‌توان 2 به توان 128 عدد آدرس ساخت که تقریبا تمام شدن آن غیرممکن است. در تصویر زیر تفاوت آدرس IPV4 و IPV6 را می‌بینید.

همانطور که می‌بینید IPV4 شامل 4 بخش است که در هر بخش عددی بین 0 تا 255 قرار می‌گیرد و در مجموع به صورت بیتی، شامل 32 بیت می‌شود. بخش‌های مختلف هم با استفاده از . از هم جدا می‌شوند.

در آدرس IPV6، اعداد به صورت هگزا دسیمال هستند و از 0 تا 9 و برای اعداد 10 تا 15 هم از حروف A تا F استفاده می‌شود.

تفاوت IPV4 و IPV6.jpg
تفاوت IPV4 و IPV6 -


Subnet Mask چیست؟

قبل از هر چیزی باید درباره subnet Mask صحبت کنیم.

آدرس IPV4 به دو بخش تقسیم می‌شود، یکی آدرس شبکه که Net ID نامیده می‌شود و یکی آدرس هاست که Host ID نامیده می‌شود. زمانی که قرار است تعدادی کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی و... در یک شبکه قرار بگیرند و بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند، باید قسمت NetID آدرس IP آن‌ها دقیقا یکی باشد اما در بخش HostID با هم تفاوت داشته باشند. درواقع اگر بخواهیم به صورت مثال بیان کنیم، NetID مانند آدرس خیابان شماست و HostID درست مانند پلاک خانه است.

حالا Subnet Mask عددی است آدرس شبکه را به ما نمایش می‌دهد. برای مثال اگر آدرس IP ما 192.168.100.1 باشد و NetID هم 192.168.100.0 باشد، بنابراین subnet Mask به صورت زیر خواهد شد:

255.255.255.0

درواقع قسمت subnet Mask هم دقیقا با توجه به NetID مشخص می‌شود. به عبارتی به ازای همه بیت‌هایی که جز NetID است، عدد 1 قرار می‌گیرد.



چطور NetID را انتخاب کنیم؟

درواقع در انتخاب NetID باید دقت کنید که آدرس‌های IP شما هدر نرود. انتخاب NetID به تعداد دستگاه‌های موجود در شبکه شما بستگی دارد. برای مثال فرض کنید می‌خواهید شبکه‌ای به 10 سیستم را ایجاد کنید و نهایتا ممکن است در آینده 2 سیستم به شبکه شما اضافه شود، پس نهایتا به 12 آدرس IP نیاز دارید. این تعداد IP را با 4 بیت می‌توانید ایجاد کنید که 24 یعنی 16 تا آدرس IP متفاوت را تولید می‌کند. بنابراین همین 4 تا بیت را باید به عنوان HostID انتخاب کنید و 28 بیت دیگر را به NetID اختصاص دهید.

کلاس بندی آدرس‌های IP

آدرس‌های IP با توجه به NetID و تعداد آدرس‌های آی پی متفاوتی که می‌توانند ایجاد کنند، به 5 کلاس تقسیم می‌شوند که سه کلاس A و B و C بیشترین کاربرد را دارند.

کلاس A برای قسمت NetID از 8 بیت استفاده می‌کند، بنابراین امکان ایجاد 224 آدرس IP متفاوت را دارد. این کلاس IP برای شبکه‌های بزرگ کاربرد دارد. بایت اول این کلاس از IP از 0 تا 127 است.

کلاس B که برای شبکه‌های متوسط کاربرد دارد، برای قسمت NetID از 16 بیت استفاده می‌کند و 16 بیت دیگر هم به HostID اختصاص می‌یابد. بنابراین با استفاده از این کلاس، می‌توان 216 آدرس IP متفاوت را ایجاد کرد. بایت اول آدرس آی پی های این کلاس از 128 شروع شده و تا 191 ادامه دارد.

کلاس C اما برای شبکه‌های کوچک استفاده می‌شود. در این نوع آدرس آی پی، 24 بیت اول به NetID اختصاص می‌یابد و 8 بیت آخر هم به HostID. بنابراین با استفاده از این کلاس، می‌توانید شبکه‌ای با نهایتا 28 آدرس IP را ایجاد کنید.

البته باید بدانید که تعدادی از آدرس‌های IP در همه کلاس‌ها، رزرو شده هستند و امکان استفاده از آن‌ها را ندارید که در آموزش‌های بعدی به این موضوع اشاره می‌کنیم.



آموزش نتورک پلاس به مرور در وب سایت فیسیت قرار خواهد گرفت. پس برای اطلاع از سایر آموزش‌ها، می‌توانید عضو خبرنامه شده و یا این صفحه را بوک مارک کنید.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر