بررسی گوشی الجی جی 6؛ قدرتمندترین گوشی حال حاضر ال‌جی

بررسی گوشی الجی جی 6؛ قدرتمندترین گوشی حال حاضر ال‌جی

مدتی است که از زمان عرضه گوشی ال‌جی جی 6 به بازار می‌گذرد و به دلیل فاصله زمانی حداقل یک ماهی تا عرضه ال‌جی وی 30، می‌توان اکنون از این محصول به عنوان جدیدترین و قدرتمندترین گوشی ساخت این کمپانی کره‌ای یاد کرد. ال‌جی جی 6 به نسبت گوشی‌هایی مانند گلکسی اس 8 و یا آیفون 7 از سخت‌افزار ضعیف‌تری بهره برده، با این حال با توجه به  قیمت عرضه، ارزش خرید بالاتری نسبت به مدل‌های مذکور دارد. در ادامه همراه ما باشید تا از زاویه‌ای نزدیک‌تر، مشخصات و ویژگی‌های این محصول را بررسی کنیم.

مدتی است که از زمان عرضه گوشی ال‌جی جی 6 به بازار می‌گذرد و به دلیل فاصله زمانی حداقل یک ماهی تا عرضه ال‌جی وی 30، می‌توان اکنون از این محصول به عنوان جدیدترین و قدرتمندترین گوشی ساخت این کمپانی کره‌ای یاد کرد. ال‌جی جی 6 به نسبت گوشی‌هایی مانند گلکسی اس 8 و یا آیفون 7 از سخت‌افزار ضعیف‌تری بهره برده، با این حال با توجه به  قیمت عرضه، ارزش خرید بالاتری نسبت به مدل‌های مذکور دارد. در ادامه همراه ما باشید تا از زاویه‌ای نزدیک‌تر، مشخصات و ویژگی‌های این محصول را بررسی کنیم.

جدول مشخصات ال‌جی جی 6

جدول مشخصات ال‌جی جی 6
-

طراحی

ال‌جی جی 6 گوشی‌های هوشمندی است که بدون شک شما را در نگاه اول به خود جذب خواهد کرد. این ویژگی به دلیل برخورداری از نمایشگری بدون حاشیه کناری و بدنه‌ای تمام فلزی است. دورتادور گوشی را حاشیه فلزی فرا گرفته و در قسمت جلو و پشت شاهد استفاده از ترکیب شیشه‌ای هستیم. در قسمت پشتی، دسترسی آسان به اسکنر تشخیص اثرانگشت مورد توجه قرارگرفته و در کنار آن، دوربین دوگانه نیز به چشم می‌خورد. این یکی از معایبی است که طراحان گلکسی اس 8 به آن توجه نکرده‌اند.

بدنه‌ این گوشی در برابر آب و گردوغبار مقاوم است و موفق شده گواهی IP68 را از IEC‌ دریافت کند. بهره‌گیری از شیشه در ساخت پنل پشت ال‌جی جی 6 باعث شده است تا این گوشی از شارژ وایرلس نیز پشتیبانی کند. نکته قابل توجه و شاید عجیب آنکه ال‌جی در طراحی پرچم‌دار جدیدش از پوشش‌های شیشه‌ای مختلفی استفاده کرده به طوری که نمایشگر توسط گوریلا گلس 3، لنز دوربین‌هایی پشتی توسط گوریلا گلس 4 و قاب پشتی که کمی انحنا دارد هم توسط گوریلا گلس 5 پوشانده شده است. یکی از عواملی که می‌تواند باعث جذب نظر شما نسبت به ال‌جی جی 6 شود، نسبت تصویر نمایشگر آن است. به نظر من (نویسنده مطلب) ال‌جی جی 6 نه تنها از قاب پشتی به مراتب زیباتر نسبت به گلکسی اس 8 بهره برده، بلکه نسبت تصویر نمایشگر آن نیز باعث می‌شود تا در هنگام کار با یکدست، تسلط بیشتری بر روی گوشی داشته باشید.

در قسمت سمت چپ بدنه کلیدهای تنظیم صدا و در قسمت راست آن محل قرار گیری دو سیم کارت قرار دارد. جک هدفون 3.5 میلی‌متری بالای دستگاه و درگاه USB-C پایین بدنه قرار دارند. در قسمت پایین دستگاه نیز یک خروجی یواس‌بی_سی به چشم می‌خورد که می‌توان از آن برای اتصال به شارژرهای سریع و یا کابل انتقال دیتا استفاده کرد.

نمایشگر

همان‌طور که گفته شد، ملموس‌ترین ویژگی ال‌جی جی 6 که بسیاری از کاربران را به سمت خود جذب خواهد کرد، نمایشگری عریض و بدون حاشیه کناری است که استاندارد جدید در بین پنل‌های موبایلی را به ارمغان آورده است. گوشی هوشمند جی 6 برخلاف پرچم‌داران سامسونگ از نمایشگری فلت بهره می‌برد. هرچند به گفته بسیاری به کار گیری نمایشگرهای لبه خمیده در گوشی‌های هوشمند صرفاً وجه زیبایی دارد، اما به گفته‌ کارشناسان این حوزه باعث می‌شوند نسبت ابعاد نمایشگر به گوشی نیز بیشتر شود که اجازه می‌دهد نمایشگر بزرگ‌تری در یک بدنه کوچک‌تر به کار گرفته شود. این استدلالی است که تولیدکنندگان چنین گوشی‌هایی می‌کنند و معتقدند که حتی از لبه‌ی گوشی‌ها نیز می‌توان استفاده‌های مفیدی کرد. در هر صورت به نظر می‌رسد که ال‌جی به موارد دیگری می‌اندیشد و همچنان معتقد به استفاده از نمایشگرهای فلت در محصولاتش است.

به هر حال مهندسین ال‌جی با یک نوآوری در جی 6، نسبت تصویر نمایشگر آن را از 16:9 (نسبت تصویر مرسوم در گوشی‌های هوشمند امروزی) به 18:9 تغییر داده است. نمایشگر تمام صفحه‌ی 5.7 اینچی در بدنه‌ای با سایز معمول 5.2 اینچ قرار گرفته است. این نسبت صفحه برای انجام چند کار هم‌زمان (مولتی تسکینگ) و ویرایش کلیپ‌های تصویری کاربردی‌تر باشد. ال‌جی همچون سال گذشته تصمیم گرفته از پنل iPS LCD در پرچم‌دار جدید خود با همان وضوح تصویر QHD استفاده کند که به نظر می‌رسد نیاز هر کاربری را برآورده خواهد کرد.

این پنل همچنین از دو تکنولوژی دالبی ویژن و HDR 10 پشتیبانی می‌کند. این بدان معناست که رنگ‌های بیشتری تولید خواهند شد، رنگ‌های سفید روشنتر، رنگ‌های مشکی عمیق‌تر و دیگر رنگ‌ها نیز بهتر به نمایش درمی‌آیند. البته در نظر داشته باشید که پنل iPS LCD مشکلاتی مانند محدودیت زاویه دید یا عدم اشباع مناسب رنگ‌ها در مقایسه با نمایشگرهای EMOLED که اغلب در محصولات ساخت سامسونگ به دیده می‌شود را همراه دارد. به هر حال می‌توان از لحاظ نوآوری نمایشگر جی 6 را عالی دانست، با این حال همان‌طور که گفته شد پنل‌های iPS هنوز مشکلاتی از جمله زاویه دید محدود را به همراه دارند.

سخت افزار

ال‌جی جی 6 یک پرچمدار است و کسی نمیتواند منکر این موضوع شود، اما شاید بتوان تنها نقطه ضعف سخت افزاری این محصول را تجهیز به اسنپدراگون 821 که یک پردازنده نسبتا قدیمی محسوب می‌شود دانست. البته در نظر داشته باشید که در کارهای روزمره و حتی اجرای سنگین ترین بازی های اندرویدی، ال‌جی جی 6 بدون هیچگونه لگ یا مشکلی شما را همراهی خواهد کرد، اما لااقل بر روی کاغذ، قدرت پردازشی این محصول نسبت به همراه رده هایی مانند اس 8 یا آیفون 7 کمتر است.

در سوی دیگر قدرت پردازش اسنپ‌دراگون 835 با 821 تفاوت خارق‌العاده‌ای ندارد و مدل جدید بیشتر به دلیل بهره‌مندی از مودم Cat16 مشهور است. البته در نظر داشته باشید که تنها معدود اپراتورهایی در جهان از دکل‌هایی با قابلیت انتقال دیتا با سرعت 1 گیگابیت پشتیبانی می‌کنند وبعيد به نظر می‌رسد این فناوری تا 2 سال آینده همه‌گیر شود. همچنین پردازنده گرافیکی Adreno 530 می‌تواند خیال شما را از بابت اجرای بی‌نقص همه بازی‌ها راحت کند. این پردازنده از موتور گرافیکی Vulkan هم پشتیبانی می‌نماید که در اجرای بازی‌های سنگین بسیار مهم است.این محصول همچنین از فناوری دالبی ویژن پشتیبانی کرده که باعث شنیده شدن صدایی بسیار شفاف را از بلندگوهای استریو جی 6 میشود.

به هر حال این محصول علاوه بر تراشه مذکور دارای 4 گیگابایت حافظه رم بوده که امکان استفاده از قابلیت مالتی تسکینگ اندروید 7 نوقا را فراهم می‌کند. از دیگر ویژگی‌های سخت‌افزاری ال‌جی جی 6 می‌توان به حافظه ذخیره سازی 64 و 128 گیگابایتی در کنار قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی در کنار قابلیت پشتیبانی از شارژرهای وایرلس اشاره کرد. جی 6 دارای یک باتری 3300 میلی آمپر ساعتی است که ظرفیت آن نسبت به جی 5 افزایش یافته است. نمایشگر جی 6 نسبت به مدل قبلی 8 درصد بزرگتر شده در حالی که باتری این دستگاه رشد 18 درصدی داشته است. در واقع با مقایسه جی 6 با V20 که دارای یک باتری 3000 میلی آمپر ساعتی است.

دوربین

فدرتمندترین گوشی قابل دسترسی ال‌جی، علاوه بر ظاهر زیبا، با رابط کاربری جذابی عرضه شده است، اما با توجه به سابقه پیشین این شرکت در تمرکز بر روی دوربین، نخستین قسمتی که در رابط کاربری چشم‌نوازی می‌کند اپلیکیشن دوربین آن است. در پشت گوشی ال‌جی جی 6 یک دوربین دوگانه به چشم می‌خورد، دوربینی که مجموعه آن، یعنی دو لنز به همراه فلاش LED، شباهت زیادی با پرچم‌داران پیشین این شرکت یعنی ال‌جی وی 20 دارد.

اگر یکی از هواداران ال‌جی باشید، بدون شک در جریان هستید که ال‌جی تا پیش از این نیز در گوشی‌های سری G و V خود از سنسورهای دوگانه دوربین استفاده کرده است، با این حال ادعا می‌شود نسخه استفاده شده در جی 6 قرار است بهترین عملکرد را از خود ثبت کند. دوربین عقب این گوشی 13 مگاپیکسل بوده و مجهز به دو سنسور Sony IMX 298 وی 1.12 میکرو پیکسل است. این سنسور درون لنزی با زاویه دید 71 درجه‌ای و گشادگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته که امکان فوکوس خودکار مبتنی بر تشخصی فازی را هم به ارمغان می‌آورد. البته هرچند تعداد پیکسل‌های دوربین جی 6 نسبت به نسل قبلی کمی کاهش یافته، با این حال گمان می‌رود که شرکت کره‌ای با بهره گیری از فن‌های نرم افزاری آن را جبران کرده است چرا که اکنون دیگر خبری از فوکوس لیزری هم نیست.

سنسور دوم به صورت واید انتخاب شده که زاویه دید 125 درجه را همراه دارد و این یعنی آنکه به مراتب اکنون می‌توان گستره دید بیشتری را در اختیار گرفت. البته ناگفته نماند که هرچند این سنسور نیز به قابلیت لرزشگیر اپتیکال و یا فوکوس خودکار مجهز شده با این حال شاید تنها نقطه ضعف آن گشادگی دیافراگم f/2.4 است که ثبت تصاویر در محیط‌های تاریک را دشوار می‌کند. نقطه ضعفی که در طراحی گوشی‌های بالا رده سامسونگ، اپل و دیگر سردمداران تکنولوژی دیده می‌شود برآمدگی ناخوشایند لنز دوربین است که خوشبختانه در جی 6 شاهد چنین نقصی نیستیم.

در سوی دیگر شاید جالب باشد که بدانید شما در جی 6 قادر خواهید بود که به صورت تکی نیز از هر یک از سنسورهای مذکور استفاده کنید و یا اینکه آن‌ها را به منظور ثبت تصاویری با جزئیات بالا همگام کنید. به عنوان مثال در زمان ثبت ویدئو، یکی از سنسورهای وظیفه لرزشگیری و رکورد را بر عهده خواهد داشت و دیگری در هنگام زوم شرایطی اعمال می‌کند که تغییری در کیفیت فیلم ایجاد نشود. برخلاف ال‌جی وی 10 و وی 20، در جی 6 دیگر خبری از سنسور دوگانه دوربین سلفی نیست که باعث کاهش زاویه دید تا 100 درجه شده است. به نظر می‌رسد که ال‌جی در جهت کاهش ضخامت حاشیه نمایشگر و از طرفی تغییر نسبت آن، مجبور شده که قید دوربین دوگانه در قاب جلویی را بزند و صرفاً با استفاده از سنسوری 5 مگاپیکسلی با گشادی روزنه f/2.2 بدون قابلیت‌های خاصی از جمله لرزشگیر اپتیکال و یا سیستم تثبیت کننده درر آن بسنده کند.

رابط کاربری

همان‌طور که قابل پیش‌بینی است، ال‌جی جی 6 با بهره‌گیری پیش‌فرض از اندروید 7 نوقا به بازار عرضه شده که بر روی آن رابط کاربری اختصاصی شرکت کره‌ای پیاده سازی شده است. رنگ‌ها در رابط کاربری UX 6 بسیار بهتر شده و ظاهر رابط هم اندکی تغییر به خود دیده است ولی تغییرات نسبت به سال گذشته چندان گسترده به حساب نمی‌آید.

اندروید 7 مدیریت بهتر هشدارها، دسترسی به رابط کاربری چند پنجره‌ای، بهینه‌سازی عملکرد دوربین در قالب استفاده از ویژگی Doze و بسیاری از قابلیت‌های دیگر را همراه دارد و این در حالی است که ال‌جی هم از قابلیت‌هایی نرم‌افزاری نظیر کپچر پلاس، تم‌های مختلف و قابلیت KnockON را هم به آن افزوده است.

البته این تمام موضوع نیست چرا که رابط کاربری جی 6 با نمایشگر آن به خوبی سازگاری دارد. به عنوان مثال در برنامه پیش‌فرض دوربین تمامی تصاویر گرفته شده به صورت گالری یا تک عکس در قسمت چپ اپلیکیشن دوربین قابل مشاهده هستند که البته می‌توانید با کشیدن آن به سمت بالا و پایین، عکس‌های بیشتری را نیز مشاهده کنید. جی 6 اولین گوشی پس از سری گوگل پیکسل است که با دستیار صوتی Google Assistant سازگاری دارد. کاربران برای دسترسی به این قابلیت، کافیست انگشت خود را به طور متد چند لحظه بر روی دکمه هوم نگاه دارند.

همچنین زمانی که شما دو اپلیکیشن را در حالت Multi-Window هم‌زمان به اجرا درمیاورید می‌توانید بدون هرگونه مشکلی گوشی را در دست گرفته و از آن در دو حالت Portrait و Landscape (افقی) استفاده کنید. در سوی دیگر اگر در هر یک از صفحات هوم انگشت خود را به پایین بکشید، یک باکس جستجو ظاهر خواهد شد. با استفاده از این بخش خواهید توانست در داخل اپلیکیشن‌های نصب شده همچون فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام به جستجو بپردازید.

در سوی دیگر پرچم‌دار ال‌جی مانند سایر تلفن‌های بالا رده از نمایشگر همیشه روشن یا Always on Display بهره می‌برد. نمایش اعلانات و ساعت جزء مهم‌ترین ویژگی‌های نمایشگر همیشه روشن است. بدون روشن کردن نمایشگر می‌توانید از مهم‌ترین اعلامیه‌ها باخبر شوید. به جز موارد مذکور، رابط کاربری ال‌جی جی 6 نسبت به نمونه به کار رفته در جی 5 تغییرات محسوسی را به خود ندیده است.

کمبودها

بدون شک هیچ محصولی به طور کامل ایده آل و کامل نیست و ال‌جی جی 6 نیز با مستثنی نبودن از این قاعده کم و کاستی‌هایی دارد که می‌توانست آن را به گوشی هوشمند کارآمدتری تبدیل کند. استفاده از سنسورهای 8 مگاپیکسلی به عنوان دوربین سلفی در بین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند رایج شده است، اما در G6 با یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی به همراه زاویه گستردگی 1000 درجه روبرو هستیم. در سوی دیگر اغلب عموم کاربران هوادار برند ال‌جی توقع داشتند که لااقل شاهد تعبیه دوربین سلفی مشابه با آنچه در وی 20 مشاهده کردیم در جی 6 باشند که در نهایت این چنین نشد.

نکته دیگر آنکه استفاده از اسپیکرهای استریو درگوشی‌های هوشمند به‌سرعت در حال فراگیر شدن است. درگذشته، دو کمپانی اچ تی سی و سونی ازجمله معدود کمپانی‌هایی بودند که از این نوع اسپیکرها در محصولاتشان استفاده می‌کردند؛ اما اکنون کمپانی‌هایی مانند اپل نیز از اسپیکرهای استریو در محصولاتشان استفاده می‌کنند. به هر حال بلندگوهای استریو میتوانست جی 6 را به محصول ایده آل تری تبدیل کند.

چند سالی می‌شود که ال‌جی داک‌های باکیفیتی (تبدیل‌کننده‌های دیجیتال به صوت) را به گوشی‌های سری V خود اضافه می‌کند. برای G5 نیز این قطعه را در قالب ماژول جداگانه عرضه کرد. حالا هم نوع Quad-DAC به G6 راه پیداکرده است، اما تنها برای گوشی‌هایی که در بازارهای شرق آسیایی عرضه می‌شوند. این یعنی باقی دنیا از کیفیت بالای صدا بی‌بهره خواهند ماند. ال‌جی جی 6 با 32 گیگابایت حافظه داخلی به بازار عرضه شده است. گرچه این گوشی در بازار هند با 64 گیگابایت حافظه داخلی به فروش میرسد و درگاه میکرو اس دی برای جی 6 در نظر گرفته شده اما هیچ‌چیز نمی‌تواند جایگزین حافظه داخلی یک موبایل شود

جمع بندی

شرکت ال‌جی پس از عدم موفقیت حاصل از عرضه جی 5 در سال گذشته به دلیل آماده نبودن بازار در جهت ورود گوشی‌های ماژولار، به نظر می‌رسد مسیر درستی را در جهت طراحی و به کار گیری فناوری‌های روز در جی 6 در پیش گرفته است. دوربین دوگانه پشتی ال‌جی جی 6 جدید نیست، اما ال‌جی با استفاده از دو لنز جدید همراه با رزولوشنی یکسان آن را بهبود بخشیده است. در سوی دیگر این محصول از نمایشگری با استاندارد ابعاد جدید بهره می‌برد که قابلیت مالتی تسکینگ را به راحتی ارائه می‌کند. فارغ از موارد مذکور، جی 6 دارای معایبی همچون عدم برخورداری از بلندگوهای استریو و یا آخرین نسل از تراشه‌های بالا رده کوالکام است که کمی برای خوره های مشخصات یک نقطه ضعف محسوب می‌شود. به طور کلی می‌توان از جی 6 به عنوان بهترین گوشی ساخت ال‌جی یاد کرد که قادر است با بهترین گوشی‌های دنیا در تمام قسمت‌ها رقابت کند و از همین رو انتظار داریم فروش خوبی را به همراه داشته باشد.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر