آموزش گام‌به‌گام نوشتن Batch File

آموزش گام‌به‌گام نوشتن Batch File

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از انجام امور تکراری در ویندوز خسته شده باشید و یا گاهی این کارها وقت زیادی از شما بگیرند. مسلماً شرایط برای کسانی که مدیریت یک شبکه دامین را به عهده دارند به‌مراتب بدتر است زیرا گاهی باید تعداد زیادی دستور تکراری را روی چندین سیستم نوشته و اجرا کنند. در چنین شرایطی یکی از بهترین روش‌ها برای صرفه‌جویی در زمان، استفاده از بچ فایل (Batch File) است. در ادامه قصد داریم نحوه ساخت و اجرای بچ فایل را به شما آموزش دهیم و در نهایت یک نمونه ساده از Batch File را بنویسیم. با فیسیت همراه باشید.

بچ فایل چیست

بچ فایل در واقع فایل متنی با یکی از پسوندهای bat. یا cmd. و یا btm. است و شامل یک سری دستور (Command) می‌شود که وقتی آن را اجرا می‌کنید مستقیماً وارد محیط CMD یا همان Command Prompt شده و دستورات را به‌صورت اتوماتیک و پشت سر هم انجام می‌دهد.

همچون زبان‌های برنامه‌نویسی، در یک فایل بچ می‌توان از دستورات شرطی (if statement)، دستورات کنترلی مانند goto و حلقه (Loop) و ... استفاده کرد.

دستورات پایه‌ای برای نوشتن بچ فایل

اصلی‌ترین مهارتی که هنگام ساخت و نوشتن یک Batch File به آن نیاز دارید آشنایی با دستورات محیط CMD است. در ادامه 5 دستور مهم و اساسی که برای شروع نوشتن یک Batch File به آن نیاز دارید آورده شده است:

Title: این دستور عنوان پنجره CMD را به متن دلخواه شما تغییر می‌دهد.

Echo: این دستور برای نمایش متن در محیط CMD استفاده می‌شود.

Cls: این دستور برای پاک کردن محیط CMD استفاده می‌شود.

Pause: هنگامی‌ که در اجرای بچ فایل به این دستور برسید، برنامه برای اجرای بقیه دستورات منتظر می‌ماند تا کاربر یکی از دکمه‌های کیبورد را بفشارد.

Exit: این دستور برای خروج از محیط CMD استفاده می‌شود.

البته باید بدانید که تعداد زیادی از دستوراتی که برای نوشتن Batch File به آن نیاز دارید دستوراتی است که در محیط CMD کاربرد دارند. برای نمونه یکی از پرکاربردترین این دستورات، Ping است که می‌توانید جزییات این دستور را از این جا بخوانید.

چگونه یک بچ فایل ایجاد کنیم

ساخت یک بچ فایل ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. برای اینکه یک Batch File خالی داشته باشید تنها کافی در ادیتور متن دلخواهتان برای نمونه notepad یک فایل متنی ساده ایجاد کنید و هنگام ذخیره، فرمت آن را AllFile قرار دهید. سپس پسوند آن را به bat. تغییر دهید. به همین سادگی یک فایل بچ خالی ایجاد کرده‌اید.

چگونه یک بچ فایل ایجاد کنیم

چگونه یک بچ فایل ایجاد کنیم

چگونه یک فایل را اجرا کنیم

برای اجرای یک بچ فایل می‌توانید روی آن دوبار کلیک کنید و یا اینکه با استفاده از وارد کردن مسیر و نام آن در محیط CMD آن را اجرا کنید. به عنوان مثال فرض کنید Batch File خود را درایو C ویندوز با نام test.bat ذخیره کرده‌اید. با دستور زیر می‌تواند آن را در CMD اجرا کنید.

بچ فایل نمونه

برای نمونه فرض کنید قرار است بچ فایلی بنویسید که ابتدا اطلاعات کارت‌های شبکه شما را نمایش دهد (برای این کار از دستور ipconfig استفاده می‌شود) سپس متوقف شده و هنگامی‌که کلیدی را فشردید کل محتوای CMD را پاک کند و 6 بار ارتباط خود با DNS جهانی را چک کند (برای این کار از دستور ping 4.2.2.4 –n 6 استفاده می‌شود) و سپس متوقف شود تا وقتی که شما کلیدی را بفشارید و نهایتاً از محیط CMD خارج شود.

title Batch File Example
IPconfig
pause
cls
ping 4.2.2.4 -n 6
pause
exit

 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

منبع خبر: technicalnotes و utilizewindows


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ایمان

شنبه, 10 شهریور 1397

مرسی از آموزش خوبتون

پاسخ

i

یک‌شنبه, 06 آبان 1397

سلام
من میخوام چندتا فایل رو با استفاده از بچ فایل توی یه فولدر خاص از فولدرهای داخل progrsm files کپی کنم . توی ه درایو و هر فولدری که تست کردم اوکی بود و کپی شد ولی توی program files نمیشه . چرا؟ دستور خاصی داره؟

پاسخ

hassan

پنج‌شنبه, 10 مرداد 1398

سلام میشه راهنمایم کنید یه نرم افزار دارم میخوام بعد از کپی شدن نرم افزار در یکی از درایو های کاربر اجرا بشه بعد از اینکه کاربر عملیات نصب رو انجام داد و تمام شد نرم افزار از محل کپی شده پاک بشه.

پاسخ

ثبت نظر