استاندارد امنیتی WPA3 برای امنیت شبکه‌های وای فای معرفی شد

استاندارد امنیتی WPA3 برای امنیت شبکه‌های وای فای معرفی شد

پس از 14 سال و بعد از استاندارد WPA2، استاندارد امنیتی WPA3 برای امنیت شبکه‌های وای فای معرفی شد. این استاندارد جدید بسیار ایمن‌تر از استاندارد قبلی خواهد بود.

امنیت یکی از مسائل مهم برای کاربران اینترنت است. حفظ امنیت مودم‌ها و تجهیزات شبکه به عنوان وسایل حیاتی برای اتصال به اینترنت همواره مورد توجه بوده است. از این رو استانداردهای امنیتی این تجهیزات بسیار مهم است.

تقریباً از 14 سال پیش (از سال 2004) تاکنون تجهیزات وای فای برای اتصال به اینترنت از استاندارد امنیتی WPA2 استفاده می‌کردند اما حالا بعد از چندین سال استانداردی جدید با نام WPA3 ارائه شده است.

قابلیت‌های استاندارد امنیتی WPA3

جلوگیری از هک شدن رمز عبور

WPA3، جدیدترین استاندارد امنیتی تدوین شده نسبت به استانداردهای سابق ایمن‌تر عمل می‌کند. این استاندارد روی یکی از دردسرسازترین مشکلات مودم‌ها دست گذاشته است. WPA3 تا حد زیادی جلو هک شدن رمز عبور مودم‌های وایرلس را می‌گیرد. این استاندارد جلوی به دست آوردن رمز عبور از طریق Brute Force (حدس زدن رمز عبور با امتحان همه کاراکترهای موجود) و یا سایر روش‌های هک را می‌گیرد.

این استاندارد جانب احتیاط را نگه داشته است. شما می‌توانید اعمال محدودیت، حتی اگر هکر بتواند رمز عبور مودم را به هر ترتیبی به دست بیاورد، جلو دسترسی او به اطلاعات خود را بگیرید.

تشخیص و جلوگیری از حمله آفلاین

بزرگ‌ترین قابلیتی که استاندارد WPA3 دارد، قابلیت تشخیص و جلوگیر از حمله آفلاین برای به دست آوردن پسورد مودم است. پیش‌تر هکرها برای هک کردن رمز عبور دستگاه وای فای، از اطلاعات جریان آفلاین مودم استفاده می‌کردند و بارها و بارها فرصت داشتند تا با توجه به این اطلاعات، رمز عبور مودم را حدس زده و امتحان کنند. حالا و با استفاده از استاندارد WPA3 هکر تنها می‌تواند یک بار گذرواژه را حدس بزند و بعد از آن اطلاعات آفلاین دیگر هیچ کارآیی ندارند.

به این ترتیب هکر باید به صورت آنلاین به مودم متصل شود که این کار نیاز به حضور در محل و نزدیک به تجهیزات وای فای دارد.

forward secrecy، عدم دسترسی به داده‌های قبلی

قابلیت forward secrecy دیگر ویژگی مهم استاندارد امنیتی WPA3 است. به واسطه این ویژگی در صورتی که هکر بخشی از داده را قبلاً به دست آورده باشد و پس از چندی موفق شود رمز عبور برای رمزگشایی این داده‌ها را به دست آورد، نمی‌تواند از داده‌های قبلی استفاده کند و تنها قادر است از داده‌های جدید استفاده کند.

بناست که این استاندارد در سال آینده به صورت رسمی روی تجهیزات شبکه ارائه شود اما مطمئناً همه‌گیر شدن آن زمان‌بر است. با این وجود کمپانی‌های بسیاری ازجمله کوالکام آمادگی خود برای ساخت پردازنده‌هایی برای گوشی‌ها و تبلت‌ها که از استاندارد امنیتی WPA3 و 802.11ax پشتیبانی می‌کند را اعلام کرده‌اند.

 

WPA2 هنوز هم امن است

استاندارد WPA2 با وجود قدیمی بودن، امنیتی بالایی را ارائه می‌دهد زیرا دائماً این استاندارد به‌روزرسانی شده است و برای مشکلات مختلف آن وصله‌های امنیتی ارائه شده است. با این وجود با WPA3 مرحله فوق‌العاده بهتری از امنیت را تجربه خواهیم کرد که به گفته کارشناسان احتمالاً مانند WPA2 تجربه بلندمدتی باشد.

 

Easy Connet، روش سریع برای اتصال به وای فای

اتحادیه وای فای علاوه بر استاندارد جدید، در نظر دارد قابلیت Easy Connet را هم در دسترس کاربران قرار دهد. به واسطه این قابلیت اتصال به شبکه وای فای بسیار ساده خواهد شد و تنها کافی است کد QR اسکن شود تا عملیات متصل شده به شبکه وای فای به صورت خودکار انجام شود.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: theverge


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

lol

پنج‌شنبه, 07 تیر 1397

اگر در حال حاضر تجهیزات فعلی wifi با استاندارد wpa2 دارندکار می کنند می توانند با آپدیت فریمور از این استاندارد جدید استفاده کنند یا کلاً باید wifi جدیدی که این استاندارد رو پشتیبانی کنه خریداری کنند؟

پاسخ

ثبت نظر