مهم‌ترین رویدادهای فناوری اطلاعات ایران در سال 97

مهم‌ترین رویدادهای فناوری اطلاعات ایران در سال 97

سال 97 آخرین ساعاتش را سپری می‌کند و در این لحظات بد نیست نگاهی کوتاه به یک سالی که پر از اتفاقات خوب و بد در دنیای تکنولوژی بود بیندازیم. با فیسیت همراه باشید تا پرونده فناوری اطلاعات 97 را ببندیم.

 

آنچه از دنیای فناوری اطلاعات ایران در 97 گذشت

فیلترینگ تلگرام؛ محبوب‌ترین شبکه اجتماعی ایرانی‌ها

اواسط فروردین ماه 97 بود که اخباری درباره فیلترینگ تلگرام منتشر شد اما این اخبار رسمی نبودند تا اینکه سرانجام در 10 اردیبهشت ماه و به دستور دادستانی تهران تلگرام فیلتر شد و همچنان هم فیلتر ماند. البته پس از اندکی مشخص شد که فیلترینگ تلگرام عملا شکست خورده است و این خبر را هم ابتدا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در استوری اینستاگرام منتشر کرد. حالا به نظر می‌رسد که تلگرام همچنان پر مخاطب‌ترین پیام رسان در بین ایرانی‌ها باشد.

 

محبوبیت نسخه‌های غیررسمی تلگرام

بعد از ماجرای فیلترینگ تلگرام، عده زیادی به جای استفاده از پیام رسان‌های بومی، به سراغ نسخه‌های غیررسمی تلگرام مانند هاتگرام و تلگرام طلایی رفتید. به این دو نسخه مهلتی داده شد تا کاملا بومی شده و از تلگرام جدا شوند اما این مهلت چندین و چند بار تمدید شد و نهایتا هنوز هم تکلیف این دو نسخه غیررسمی تلگرام مشخص نیست و کاربران از آن استفاده می‌کنند.

 

ادامه طرح رجیستری و تکمیل آن

طرح رجیستری گوشی‌های موبایل که از مهرماه 96 کلید خورد، تا اردیبهشت ماه 97 کاملا همه برندهای گوشی را زیر چتر خود برد. این طرح از نظر دولت‌مردان کاملا موفقیت آمیز بود اما بازاریان نظری کاملا متفاوت داشتند. به هر ترتیب رجیستری از جمله طرح‌هایی است که به صورت کامل در ایران به اجرا درآمده و به نظر می‌رسد همچنان هم ادامه داشته باشد. 

 

بازار آشفته موبایل که آشفته ماند

از همان ابتدای سال 97 و با افزایش نرخ ارز، بازار موبایل ایران دچار مشکلات زیادی شد. از یک طرف افزایش قیمت گوشی، از سوی دیگر طرح رجیستری، از یک طرف هم عدم ترخیص گوشی‌های مانده در گمرک همه دست به دست هم دادند تا بازار موبایل در ایران تلاطم‌های عجیبی را پشت سر بگذارد. کارشکنی واردکنندگان گوشی هوشمند هم نیروی مضاعفی شد برای افزایش عجیب قیمت گوشی. 
در این بین تلاش‌ها و وعده‌های مسئولین هم کارساز نبود و شرایط بهتر نشد. البته این وعده‌ها محقق هم نشد مثلا چندین بار قول ترخیص تعدادی گوشی مانده در گمرک داده شد اما خبری از این گوشی‌ها نشد که البته اگر هم این گوشی‌ها به بازار تزریق می‌شدند باز هم توانایی برآورده کردن نیاز مردم را نداشتند. 
نتیجه این موضوع این شد که بازار موبایل در ایام عید نوروز، برخلاف همه سال‌های قبل به شدت پایین آمده و تقریبا به نصف برسد. 


حمایت‌های بی‌نتیجه‌ای که از پیام‌رسان‌های داخلی شد

همزمان با فیلترینگ تلگرام، چندین پیام‌رسان داخلی وام‌های میلیاردی دریافت کردند. این پیام رسان‌ها علی رغم حمایت‌هایی مالی و البته معنوی (مانند تبلیغات در تلویزیون) که شدند، موفق به جلب نظر کاربران نشدند. نهایتا این شد که تنها دو پیام رسان موفق شدند همچنان در جمع پیام‌رسان‌های باقی بمانند که حمایت خواهند شد. 

 

حذف کدهای دستوری #3* از تبلیغات تلویزیون

تبلیغات تلوزیونی که در انحصار شرکت توسکا بود، مدتی بود که انتقادهای زیادی را تجربه کرده بود. حتی عده‌ای معتقد بودند که تلویزیون شبیه به یک کازینو شده است. وزیر ارتباطات هم با این روند کاملا مخالف بود. دستکاری در آرا نظرسنجی محبوب‌ترین برنامه صدا و سیما تیر آخری بود که انتقادها را جدی‌تر از همیشه کرد. نتیجه این شد که در روزهای آخر سال 97 بالاخره توسکا عقب نشینی کرد و کدهای دستوری  #3* از تلویزیون حذف شد.

 

اخبار مرتبط:

وعده‌های جدید وزیر ارتباطات برای سال 98

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر