آیا مگاپیکسل در دوربین اهمیت دارد؟ یک فاکتور چشمگیر اما غلط انداز

آیا مگاپیکسل در دوربین اهمیت دارد؟ یک فاکتور چشمگیر اما غلط انداز

آیا مگاپیکسل در دوربین اهمیت دارد؟ با فیسیت همراه باشید تا یک فاکتور چشمگیر اما غلط انداز را با هم بررسی کنیم.

اگر قصد خرید یک دوربین عکاسی و یا حتی یک گوشی هوشمند (با تمرکز روی دوربین) را دارید، احتمالاً عدد مگاپیکسل دوربین، یکی از فاکتورهای مهمی است که آن توجه می‌کنید. کمپانی‌های مختلف ( مخصوصاً در حوزه تولید گوشی‌های هوشمند) هم دقیقاً با تکیه بر همین باور عمومی، گوشی‌ و یا دوربین‌هایی با مگاپیکسل بالاتر عرضه می‌کنند. اما آیا همواره مگاپیکسل بالاتر به معنای کیفیت بالاتر دوربین است؟ با فیسیت همراه باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

 

مگاپیکسل چیست؟

بیایید کمی ریاضیاتی به قضیه نگاه کنیم. 1 مگاپیکسل درواقع 1 میلیون پیکسل در تصویر است. بنابراین اگر طول و عرض تصاویری که دوربین (چه دوربین عکاسی و چه دوربین گوشی) ثبت می‌کند را بدانید، به راحتی می‌توانید مگاپیکسل دوربین را تشخیص دهید، تنها کافی است طول و عرض تصویر را در هم ضرب کنید.

برای مثال فرض کنید که طول تصویر 5616 پیکسل و عرض آن 3744 پیکسل است. ضرب این دو عدد 21026304، یعنی 21 میلیون پیکسل می‌شود. بنابراین دوربینی که این عکس را ثبت کرده است لنز 21 مگاپیکسلی داشته است.

حالا بیاید دقیق‌تر و علمی‌تر به مگاپیکسل نگاه کنیم. در سنسورِ هر دوربین دیجیتالی، تعدادی فتوسایت (تصویر کوچک) وجود دارد که هر یک مربوط به یک پیکسل است. زمانی که نور به فتوسایت برخورد می‌کند، رنگی که باید در عکس نمایش داده شود تعیین می‌شود. بنابراین یک دوربین 12 مگاپیکسلی، 12 میلیون فتوسایت دارد.

 

رزولوشن نمایشگر با رزولوشن تصویر متفاوت است

این نکته را در نظر بگیرید که وقتی از مگاپیکسل یک تصویر صحبت می‌کنیم درواقع رزولوشن آن را بیان می‌کنیم. در مورد گوشی‌های هوشمند اشتباهی که شاید عده زیادی داشته باشند این است که رزولوشن صفحه نمایش را با رزولوشن تصویر اشتباه می‌گیرند.

فرض کنید با یک گوشی که دوربین 12 مگاپیکسلی دارد و رزولوشن صفحه نمایش آن 1920 در 1080 است، یک تصویر را ثبت کرده‌اید. عکسی ثبت شده در واقعیت 2976 در 3968 پیکسل رزولوشن دارد که همان 12 مگاپیکسل (12 میلیون پیکسل) است. بنابراین توجه داشته باشید که رزولوشن نمایشگر ارتباطی با رزولوشن تصویر ندارد اما هرچه رزولوشن تصویر بیشتر باشد، جزییات دقیق‌تری از تصویر را می‌توانید ببینید.

 

واقعا به چه مگاپیکسلی نیاز دارید؟

اینکه چه مگاپیکسلی مناسب است تنها به نیاز شما برمی‌گردد. اگر می‌خواهید تصویر را روی نمایشگر کامپیوتر و یا برای به اشتراک گذاری با دوستانتان استفاده کنید، 1 تا 3 مگاپیکسل برای شما کافی است، زیرا مانیتور یک کامپیوتر معمولی نهایتاً 2000 در 1000 پیکسل (2 مگاپیکسل) دارد. جالب است بدانید که مانیتورهای 4k تنها 8 مگاپیکسل دارند.

اگر قصد دارید تصویر را چاپ کنید، ماجرا فرق دارد و باید به سراغ مگاپیکسل‌های بالاتر بروید؛ در غیر این صورت عکس چاپ شده اصلاً واضح و شارپ نخواهد بود. برای نمونه با توجه به اندازه تصویری که می‌خواهید ثبت کنید، به مگاپیکسل‌های زیر نیاز دارید:

  • نمایش روی مانیتور کامپیوتر: 1 تا 3 مگاپیکسل
  • چاپ عکس 6 در 4: 2 مگاپیکسل
  • چاپ عکس 8 در 10: 5 مگاپیکسل
  • چاپ عکس 11 در 14: 7 مگاپیکسل
  • و...

حتی برای چاپ عکسی در اندازه‌های بزرگ‌تر هم، همان 7 مگاپیکسل کفایت می‌کند زیرا در حالت عادی تصاویر بزرگ‌تر برای دیده شدن در فاصله بیشتر چاپ می‌شوند. بنابراین شارپ نبودن تصویر را کمتر متوجه می‌شوید.

 

مگاپیکسل‌های زیاد؛ یک ترفند تبلیغاتی

در مقابل مگاپیکسل دوربین‌هایی که این روزها می‌بینیم، این اعداد واقعاً کم به نظر می‌رسد. بنابراین چرا تولیدکنندگان دوربین یا گوشی‌های هوشمند مگاپیکسل بسیار زیادی را به کار می‌برند؟ پاسخ ساده است، این کمپانی‌ها باید دلیلی ایجاد کنند تا شما راضی شوید دستگاهتان را ارتقا دهید و یک مدل جدیدتر را بخرید. بنابراین اغلب روی مگاپیکسل دست می‌گذارند و با افزایش آن، کاربر را ترغیب به خرید یک دوربین جدید و یا یک گوشی جدید با دوربینی با مگاپیکسل بیشتر می‌کنند.

نمونه واضح این موضوع اپل است. این روزها اغلب کمپانی‌های تولیدکننده گوشی هوشمند روی مگاپیکسل‌های بسیار بالا مانور می‌دهند اما اپل هنوز هم دوربین‌های 12 مگاپیکسلی را در پرچم‌دارانش به کار می‌برد و همچنان هم گوشی‌هایش جز بهترین گوشی‌ها از نظر دوربین هستند.

نظر شما در این مورد چیست؟

 

اخبار مرتبط:

بهترین گوشی دوربین‌دار کمتر شناخته شده در مراسم MWC 2019

بهترین گوشی‌های هوشمند از نظر دوربین (آخرین بررسی DXOmark در سال 2018)

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Mohammadreza Hassanpour

یک‌شنبه, 17 فروردین 1399

بسیار عالی و توضیح جامعی بود. امیدوارم همه مردم متوجه این موضوع بشوند. خود من که چند سال هست این موضوع رو برای اطرافیان توضیح میدم ولی یک ماه بعد همون آش و همون کاسه. اینجوری لینک میفرستم مطالعاتشون هم بالا برود.
بازم ممنون

پاسخ

bahareh

سه‌شنبه, 19 فروردین 1399

سلام تموما شما معادلات یه شخص حرفه ای با آماتور و نیم خرفه ای بهم میزنید تو دنیای حرفه ای ادیت عکس مگاپیکسل بالا مساوی با طلا می باشد از این رو که مگا پیکسل بالا باعث میشود شما در ادیت مانور بیشتری بدهید واز افکت و اکشن ها و دیگر پلاگین با حداکثر قدرت استفاده کنید یه عکس با مگاپیکسل با لا عملا باعث میوشد یه crop و یا برش بدون نقص داشته باشید اما در سطح نیم حرفه ای هم بازم مگا پیکسل بالا خیلی کمک به رزولویشن دلخواد کاربر میکنه و اما در سطح اماتور حتی میتونه آزار دهنده باشه چون حجم مگاپیکسل بالا سرعت کار کاربر آماتور چه ویرایش سطحی و یا ویرایش تغییر رنگ و کنتراست و گاما سخت میشه منظورم توی پردازش کار هم هست به نظر من باید از پیکسل بالا در جهت بهنیه سازی و فرهنگ استفاده ازش آموزش داد و یا در نرم افزار گوشی مگا پیکسل در سه سطح ذکر شده گنجونده بشه تا همه نوع کاربر بسته به نیاز خودش استفاده کنه البته که این پست شما از نظر من یه کاربر حرفه ای کلا صفر تا صدش اشتباه س از شانستون زمان زیادی میخواد صرف کنم تا بتونم همین به صورت تصویری و کاملا مستند ثابتش کنم بازم میگم یه دوتا چهار تا کوچیک اصل مطلب دستتون میاد با تشکر سایت خوبتون

پاسخ

فضول باشی

سه‌شنبه, 19 فروردین 1399

مستر عکاس؟ دوربین کراپ ۲۴ مگ با ۳۲ مگ فرقش چیه؟ مثلا 80D vs 90D
پیکسل بیشتر در ۲ سنسور با سایز یکسان یعنی دریافت نور کمتر و نویز بیشتر! فقط بخاطر سایز بزرگتر؟ مگه میخوای بنر ۱۰ متری چاپ کنی؟
رشته شما که عکاسی نیست از اظهار نظر سخیفتون معلومه ولی با چهار تا مقاله از سایتای اخبار کلی فن اوری ادم باسواد نمیشه یه چیزی هست به اسم کتاب اگه تا حالا دیده باشی!
عکاسی چون همه گیر هست و همه مردم دنیا با دوربین کار میکنن قاعدتا همه فکر میکنن عکاس هستن! بعنوان مثال فقط تکنیک نور پردازی فلاش علاوه بر دانش تئوری سالها تجربه عملی میخواد. عموما هر کی 1300D میخره فکر میکنه دیگه هنری کارتر شده و با دو تا اصطلاح کراپ و ادیت منتقد تخصصی میشه! ضمنا من بعد سالها عکاسی هنوز به معنای واقعی اماتور هستم هیچوقت چیزی نگو که بهت بخندن.

ثبت نظر