وزیر ارتباطات: باید برای ماینرها ارز دیجیتال پروانه قانونی صادر شود

وزیر ارتباطات: باید برای ماینرها ارز دیجیتال پروانه قانونی صادر شود

وزیر ارتباطات: باید برای ماینرها ارز دیجیتال پروانه قانونی صادر شود.

ایران مدت‌هاست که به عنوان یک کشور جذاب برای استخراج ارز دیجیتال محسوب می‌شود و دلیل اصلی این موضوع هم قیمت برق ارزان است. حتی از برخی کشورهای دیگر مانند چین، ماینرهای زیادی تنها و تنها برای استخراج ارز دیجیتال به ایران مهاجرت کرده‌اند. البته به گفته وزیر ارتباطات مدرکی از فعالیت چینی‌ها در ایران وجود ندارد اما در این باره صحبت‌هایی به صورت شفاهی به گوششان رسیده است.

این موضوع چندی است که به یکی از مسائل جدی در کشور تبدیل شده و واکنش‌های زیادی از سمت مسئولان هم داشته است. حتی چندی پیش دستور قطع موقت برق فارم‌ها هم صادر شد و در ادامه 500 فارم استخراج بیت کوین در البرز هم شناسایی شده و با آن‌ها برخورد شد.

حالا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی هم درباره این موضوع اظهار نظر کرده است و به اعتقاد او برای فعالان این حوزه باید پروانه فعالیت قانونی صادر شود. در ادامه او اشاره کرده است که استخراج ارز دیجیتال در سراسر دنیا امری طبیعی است اما موضوع اصلی بر سر قیمت برق است. به گفته او در حال حاضر قیمت برق صنعتی برای هر کیلووات ساعت در کشورهای اروپایی 20 سنت است اما در ایران قیمت برق صادراتی حدود 9 تا 10 سنت است. البته این ماجرا اصلا عجیب نیست زیرا منابع گازی به صورت تقریبا رایگان در اختیار تولید برق قرار می‌گیرد و از سوی دیگر درآمد مردم ایران هم باید در نظر گرفته شود. در ادامه اذری جهرمی درباره استفاده از برق ارزان برای ماینینگ چنین توضیح داده است:

برق ایران برای کسانی که به دنبال استخراج رمز ارز هستند بسیار جذاب است این در شرایطی است که برای تولید برق باید حجم زیادی از آب پشت سدها که حق مردم و کشاورزان است را مصرف کنیم. اگر عده‌ای بخواهند از این برق بدون ضابطه استفاده کنند و با نرخ مصرف خانگی، رمزارز استخراج کنند و پول کلانی را هم به جیب بزنند مطلوب نیست.

به نظر می‌رسد که آذری جهرمی چندان با ماجرای استخراج ارز دیجیتال در کشور مخالف نباشد زیرا در ادامه صحبت‌هایش چنین توضیح داده است:

این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت که بخش زیادی از شبکه‌ی برق کشور و منابع تولیدی ما در ساعات غیر پیک آزاد است و استخراج رمزارز به نوعی صادرات ارز به‌صورت مجازی محسوب می‌شود؛ یعنی بدون سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی شبکه‌ی کلان انتقال برق، می‌توان با استفاده از استخراج رمزارز این برق را به‌صورت مجازی صادر کرد. این موضوع نیازمند سیاست‌گذاری و تدوین مقررات است و تدوین مقررات در دولت در حال انجام است. همچنین قرار است مکان‌هایی را در کشور در نزدیکی نیروگاه‌ها برای این کار در نظر بگیرم.

اعتقاد آذری جهرمی به این است که نباید هزینه برق مصرفی برای مراکز استخراج ارز دیجیتال، مشابه مصرف عادی کردم باشد و از آنجایی که ماینرها درآمد بسیار بالایی دارند، باید نرخ برق متناسب به درآمدشان برای آن‌ها در نظر گرفته شود. در آخر هم سخن او این است که باید برای این افراد پروانه فعالیت قانونی ارائه شود:

باید به فعالان این بخش پروانه فعالیت قانونی داده شود و امتیازاتی برای آنها در نظر گرفته شود تا آنها بتواند فعالیتشان را به صورت قانونی انجام دهند.

 

 

اخبار مرتبط:

بهشت ایران از چنگ ماینرها در آمد؛ تعرفه برق صادراتی برای استخراج بیت کوین در نظر گرفته شد

ایران؛ مقصد آرمانی چینی‌ها برای استخراج ارز دیجیتال و چالش‌های آن

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: ایرنا


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر