10 دلیل عالی برای استفاده از گوگل آنالیتیکس؛ بهترین ابزار آنالیز وب سایت

10 دلیل عالی برای استفاده از گوگل آنالیتیکس؛ بهترین ابزار آنالیز وب سایت

10 دلیل عالی برای استفاده از گوگل آنالیتیکس؛ بهترین ابزار آنالیز وب سایت چیست؟

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از معروف‌ترین ابزارها برای تحلیل وب سایت است. در واقع این سرویس آنلاین گوگل، امکانی برای مدیران وب سایت‌ها فراهم می‌کند تا دقیقاً متوجه شوند که کاربران چطور در وب سایت آن‌ها رفتار می‌کنند. این مسئله دید فوق‌العاده خوبی به مدیر وب سایت می‌دهد تا استراتژی وب سایتش را به نوعی تغییر دهد تا موفقیت بیشتری به دست بیاورد.

از آنجایی که این روزها اغلب کمپانی‌ها و کسب و کارها، با داشتن یک وب سایت در دنیای آنلاین حضور دارند، بنابراین استفاده از ابزاری که بتواند در شناخت رفتار کاربر در وب سایت به شما کمک کند، صفحات مهم و ارزشمند را به شما بشناسد و ایراداتی که در طول زمان در وب سایت ایجاد می‌شود را به شما اطلاع دهد، اهمیت ویژه‌ای دارد.

به هر ترتیب اگر شما هم برای ارتقا کسب و کار خود به صورت آنلاین، به دنبال یک ابزار قدرتمند برای آنالیز وب سایت هستید، گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از بهترین گزینه‌هاست. با فیسیت همراه باشید تا دلایل استفاده از گوگل آنالیتیکس را به شما معرفی کنیم.

 

چرا به گوگل آنالیتیکس نیاز داریم؟

1- کاملاً رایگان است

هیچ ارزان و رایگانی بی دلیل نیست! حتماً شما هم این ضرب المثل را شنیده‌اید، اما این موضوع در مورد گوگل اصلاً درست نیست. سرویس‌های رایگان زیادی از گوگل هستند که اغلب ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم و تقریباً بدون آن‌ها کار ما پیش نمی‌رود، مانند جیمیل، خود موتور جستجوی گوگل، گوگل داکز (Google Docs) و البته گوگل آنالیتیکس؛ برای استفاده از این ابزار نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید.

بنابراین برای استفاده از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید. پس به کار گیری گوگل آنالیتیکس نه تنها از نظر مالی کسب و کار شما را تحت دچار مشکل نمی‌کند، بلکه اطلاعات ارزشمند و زیادی در اختیارتان قرار می‌دهد که به صورت رایگان عملکرد وب سایت را به بهترین حالت ممکن می‌رساند.

 

2- داده‌ها را خودکار جمع آوری می‌کند

استفاده از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) ساده‌تر از تصور شماست، در واقع اصلاً نیازی به انجام هیچ کاری مانند وارد کردن اطلاعات در سایت، اکسل، ورد و... ندارید. تنها کافی است حساب گوگل آنالیتیکس خود را ایجاد کرده و سپس یک قطعه کد کوچک در وب سایت خود قرار دهید (این کد را خود گوگل آنالیتیکس به شما می‌دهد). به همین سادگی گوگل آنالیتیکس به صورت اتوماتیک، شروع به جمع آوری داده‌های وب سایت شما کرده و بر اساس این داده‌ها، گزارشاتی را برای شما تهیه می‌کند.

در واقع از این به بعد نیازی نیست که هیچ کاری انجام دهید، خود گوگل همه کارها را انجام خواهد داد. حتی مهم‌تر اینکه بدون هیچ تأخیری می‌توانید به گزارش‌های گوگل آنالیتیکس هم دسترسی داشته باشید.

 

3- به سادگی گزارش‌های شخصی سازی شده بسازید

نیاز کسب و کارهای مختلف متفاوت است، ممکن است بخشی از وب سایت و داده‌های آن برای شما اهمیت داشته باشد که برای یک وب سایت دیگر هیچ اهمیتی ندارد. بنابراین باید گزارشی در اختیار شما قرار بگیرد که دقیقاً مطابق نیاز شما باشد. خوشبختانه گوگل آنالیتیکس این مشکل را هم برطرف کرده است و امکان ساخت گزارش‌های کاملاً شخصی سازی شده در گوگل آنالیتیکس فراهم است.

در ابزار گوگل آنالیتیکس به سادگی می‌توانید یکی از گزارشات خود گوگل را انتخاب کنید و یا اینکه گزارش شخصی سازی شده خودتان را بسازید، آن هم تنها به سادگی کشیدن المان‌های مورد نظرتان به داخل صفحه گزارش. البته می‌توانید ظاهر صفحه را بسته به سلیقه خودتان طراحی کنید، مثلاً اندازه و ابعاد هر بخش را در صفحه مشخص کنید.

 

4- با انواع ابزارها و پلتفرم‌ها سازگار هستید

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گوگل آنالیتیکس، امکان یکپارچه سازی آن با انواع ابزارها و پلتفرم‌هاست. از طرفی درست مانند همه ابزارهای گوگل، گوگل آنالیتیکس هم واسط کاربری ساده و واضحی دارد. نه تنها این ابزار به خوبی روی کامپیوترهای دسکتاپی کار می‌کند بلکه روی موبایل و تبلت هم به خوبی نمایش داده می‌شود، تنها کافی است برنامه آن را از گوگل پلی دانلود کنید. بنابراین بدون هیچ مشکلی می‌توانید از گوگل آنالیتیکس روی هر دستگاهی استفاده کنید.

از طرفی گوگل آنالیتیکس به خوبی با گوگل ادورز هم یکپارچه سازی شده است. در واقع کافی است دو حساب گوگل ادورز و گوگل آنالیتیکس را به هم وصل کنید. به این ترتیب به سادگی می‌توانید کمپین‌های گوگل ادورز خودتان را بهتر مدیریت کنید.

 

5- امکان اندازه گیری جستجو‌های درون سایت را دارید

ورود کاربران به وب سایت یک بخش از ماجراست اما بقیه مسیر بسیار مهم‌تر است. در واقع کاربری که به هر تلاشی وارد وب سایت شما شده است، مشتری بالقوه شماست، بنابراین رفتار کاربر در سایت اهمیت زیادی دارد.

خوشبختانه گوگل آنالیتیکس امکان دنبال کردن جستجوهای داخلی وب سایت (internal site searches) را فراهم کرده است که البته کمی هم امکان شخصی سازی دارد. با استفاده از این ویژگی، می‌توانید دید بهتری نسبت به اینکه کاربران در وب سایت شما به دنبال چه چیزی می‌گردند، داشته باشید و به این ترتیب در بخش‌هایی که کم و کاستی وجود دارد، تغییراتی اساسی را ایجاد کنید تا عملکرد وب سایت بهتر شود. برای نمونه از این قابلیت می‌توانید برای تغییر منو‌ها، لینک‌های داخلی و... استفاده کنید.

قابلیت اندازه گیری سرچ داخلی سایت

قابلیت اندازه گیری سرچ داخلی سایت

 

6- متوجه می‌شوید چرا کاربران از وب سایت خارج می‌شوند

یکی از مهم‌ترین معیارها برای سنجش عملکرد وب سایت، نرخ پرش یا همان Bounce Rate است. این متریک نشان می‌دهد که چند درصد از کاربران بعد از بازدید از تنها یک صفحه از وب سایت، از آن خارج شده‌اند.

مسئله مهم اینجاست که باید همه تلاشتان را بکنید تا نرخ پرش در وب سایت را تا حد امکان کاهش دهید. در واقع اکثر وب سایت‌ها این مشکل را دارند، اغلب ورودی بالایی دارند اما نمی‌توانند کاربر را در وب سایت خود نگه دارند. خروج از وب سایت به این معناست که کاربران نتوانسته‌اند چیزی که در وب سایت به دنبالش بوده‌اند را پیدا کنند و این ماجرا باعث می‌شود تا رتبه شما در نظر گوگل به شدت افت کرده و به مرور گوگل دیگر وب سایت شما را در لیست نتایج جستجو نمایش ندهد و چه چیزی بدتر از این!

خوشبختانه گوگل آنالیتیکس گزارش دقیقی از صفحاتی که نرخ پرش بالایی دارند در اختیار شما قرار می‌دهد و این گزارش در یافتن مشکل، کمک بزرگی به شما می‌کند. ممکن است صفحه لندینگ (Landing Page) شما جذابیت لازم را نداشته باشد و یا اینکه آن صفحه وب بهینه سازی نشده باشد و یا تجربه کاربری (UX) در طراحی آن لحاظ نشده باشد. به هر ترتیب با استفاده از گزارش کاملی که گوگل آنالیتیکس در اختیارتان قرار می‌دهد، می‌توانید مشکل را پیدا کرده و راه حل مناسبی برای آن در نظر بگیرید.

 

7- کاربرانتان را دقیقاً خواهید شناخت

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های ابزار گوگل آنالیتیکس، تعیین مشخصات کامل کاربران، از جمله جنسیت، سن، علایق، دستگاهی که با آن وارد وب سایت شده‌اند، موقعیت مکانی، سیستم عامل و... را متوجه شوید.

بنابراین دقیقاً متوجه خواهید شد که وب سایت خود را باید برای چه رنج سنی طراحی کنید، تخفیف‌ها و یا پیشنهادات ویژه شما باید شامل چه نوع محصول یا خدماتی باشد، وب سایت از نظر فنی روی چه دستگاه و سیستم عاملی باید بهترین حالت خود را داشته باشد و... . این اطلاعات به خوبی به شما کمک می‌کند که وب سایت را دقیقاً برای مخاطبان خاص خودتان بهینه سازی کنید.

اطلاعاتی که گو.گل آنالیتیکس درباره کاربر ارائه می‌دهد

اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس درباره کاربر ارائه می‌دهد

 

8- بهترین و کاربردی‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای فعالیت را تشخیص خواهید داد

شبکه‌های اجتماعی این روزها یکی از مهم‌ترین ابزارها برای جذب کاربر و هدایت آن‌ها به وب سایت هستند. با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس متوجه می‌شوید که چه چیزهایی بیشتر توجه کاربر را جلب می‌کند و به این ترتیب مطابق با همین اطلاعات، می‌توانید بهترین شبکه اجتماعی برای تبلیغات را انتخاب کنید.

برای نمونه می‌توانید متوجه شوید که اغلب کاربرانتان به فیسبوک علاقه‌مند هستند اما به توییتر علاقه‌ای از خود نشان نمی‎‌دهند. بنابراین بهتر است که بیشتر وقت و هزینه خود را صرف فیسبوک کنید نه توییتر.

با استفاده گوگل آنالیتیکس می‌توانید متوجه شوید که چه تعداد کاربری از طریق هر شبکه اجتماعی وارد وب سایت شده‌اند، نرخ تبدیل آن‌ها چقدر بوده است (میزان خرید یا استفاده از وب سایت نسبت به تعداد افرادی که وارد شده‌اند) و بسیاری اطلاعات دیگر، که دید درست و منطقی درباره انتخاب شبکه اجتماعی مناسب را به شما می‌دهد.

 

9- مناسب‌ترین نوع تولید محتوا را متوجه می‌شوید

محتوا پادشاه است. این یک ضرب المثل ثابت شده است و شکی هم در آن نیست اما این محتوا در صورتی پادشاهی می‌کند که متناسب با وب سایت شما تهیه شده باشد. محتوای یکی از بهترین راه‌هایی است که صدای شما را به گوش مشتری می‌رساند، مهم‌تر اینکه این مشتریان اغلب از سمت گوگل وارد وب سایت شما می‌شوند، بنابراین تولید محتوا یک راه کاملاً طبیعی برای جذب مخاطبی است که شما را نمی‌شناسد.

گوگل آنالیتیکس کاملاً مشخص می‌کند که کدام محتوای شما بارها و بارها دیده شده و به اشتراک گذاشته شده است. به این ترتیب به سادگی می‌توانید وبلاگ خود را با محتوایی مناسب که برای کاربر جذاب است، پر کنید. از طرف دیگر می‌توانید محتواهایی که کاربران زیادی دارد را به نحوی تغییر دهید (اضافه کردن لینک‌های داخلی به سایر صفحات) که از کاربران این صفحات پربازدید، بیشترین استفاده را ببرید.

مقاله مرتبط: چطور با تولید محتوا وب سایت خود را متحول کنیم

10- می‌فهمید که چقدر به هدف نزدیک شده‌اید

یکی از بخش‌های ابزار گوگل آنالیتیکس بخش Goals است. شما به عنوان مدیر وب سایت می‌توانید هدف گذاری‌های مختلفی داشته باشید، مثلاً خرید یک محصول، پر کردن یک فرم، عضویت در خبرنامه، دانلود کردن یک کتاب الکترونیکی و... .

حالا گوگل آنالیتیکس برای شما مشخص می‌کند که چقدر از کاربران این کارهایی که شما به عنوان هدف‌ تعیین کرده‌اید را انجام داده‌‎‌اند.

 

کلام آخر
در آخر باید بگوییم که گوگل آنالیتیکس یکی از بهترین ابزارهای کاملاً رایگان، برای آنالیز وب سایت است که بی شک در موفقیت هر وب سایتی می‌تواند نقش اساسی داشته باشد.

 

اخبار مرتبط:

Piwik، جایگزینی برای گوگل آنالیتیکس

رتبه الکسا و تولبار الکسا چیست و چه کاربردی دارد؟

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید. 

منبع خبر: medium


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

آرچینا

شنبه, 25 آبان 1398

مقاله خوبی بود ممنون. اما تا جاییکه من بدونم کاملا رایگان نیست و در بخش پولی امکانات بیشتری در اختیار کاربر میذاره.

پاسخ

حسین

یک‌شنبه, 26 آبان 1398

ممنون از مطلب خوبتون
فقط اینکه گوگل هم درسته بخاطر ابزاراش پول نمیگیره
با این ابزار ها اطلاعاتی بدست میاره که هزاران برابر براش بیشتر میاررزه
ساده انگاریه فکر کنیم گوگل محض رضای خدا کار میکنه
در واقع اون مثلی که گفتید هنوز هم برقراره
هیچ ارزان و رایگانی بی دلیل نیست!
تشکر

پاسخ

afshin

یک‌شنبه, 26 آبان 1398

سلام وقتی همه چی قطعه و دسترسی به گوگل نداریم چکار باید کرد؟

پاسخ

ثبت نظر