دلیل کاهش سرعت و کیفیت اینترنت در روزهای اخیر چیست؟ پاسخ وزیر ارتباطات

دلیل کاهش سرعت و کیفیت اینترنت در روزهای اخیر چیست؟ پاسخ وزیر ارتباطات

دلیل کاهش سرعت و کیفیت اینترنت در روزهای اخیر چیست؟ پاسخ وزیر ارتباطات در این خصوص در لایو اینستاگرامی وی را در فیسیت ببینید.

حتماً این روزهای اخیر شما هم متوجه مشکلات سرعت و کیفیت اینترنت، مخصوصاً در اپراتورهای موبایلی شده‌اید. همین موضوع باعث شد تا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی، شب گذشته، 3 مهرماه، در لایو اینستاگرام خود درباره این موضوع صحبت کرد. با فیسیت همراه باشید تا هر آنچه در این لایو گذشته است را با شما به اشتراک بگذاریم.

مهم‌ترین موضوعی که آذری جهرمی در این لایو درباره آن صحبت کرد، درباره پهنای باند فرکانسی اپراتورهای موبایل بود. به اعتقاد آذری جهرمی پهنای باند اپراتورهای موبایلی نباید یکسان باشد، بلکه باید بر اساس تعداد کاربران هر اپراتور، به آن‌ها پهنای باند اختصاص داده شود. البته آذری جهرمی به یک انتقاد ساده در این خصوص بسنده نکرد، بلکه اقداماتی در این خصوصی با رگولاتوری هم انجام داده است. وی در این خصوص چنین توضیح داده است:

بازنگری در پهنای باند فرکانسی اپراتورها در دست اقدام است. این منطقی نیست شبکه‌ای که به شدت ظرفیت خالی دارد، یک پهنای باند فرکانسی داشته باشد و برابر همان مقدار، اپراتوری که تعداد مشترکان بسیار بیشتری دارد از پهنای باند بهره ببرد. این اقدامی است که اکنون به شکل جدی در مجموعه اپراتورهای ما در حال انجام و پیگیری است.

ماجرا اینجاست که شبکه تلفن همراه از فرکانس برای انتشار خودش استفاده می‌کند. بنابراین میزان پهنای باندی که در اختیار هر اپراتور قرار می‌گیرد، یک فاکتور بسیار مهم است که کیفیت سرویس را تعیین می‌کند. از این رو باید بر اساس تعداد کاربران، پهنای باند به صورت عادلانه بین اپراتورها تقسیم شود.

 

دلیل کاهش سرعت و کیفیت اینترنت در روزهای اخیر

حالا به بخش اصلی این خبر می‌رسیم، بخشی که موضوع محوری لایو اینستاگرامی آذری جهرمی بود. وی درباره علت افت کیفیت اینترنت موبایلی، مخصوصاً در شبکه 3G همراه اول و 4G رایتل، را نیاز سیستم هواپیمایی اعلام کرد:

در یک ماه گذشته با توجه به نیازی که سیستم‌های هواپیمایی کشوری داشتند، روی باند 900 مگاهرتز مجبور شدیم میزانی از پهنای باند را به سیستم‌های هواپیمایی اختصاص دهیم. این پهنای باند، در اختیار همراه اول و مخصوص خدمات نسل سوم شبکه بوده که از این اپراتور کاسته شده. همراه اول خدمات صوتی خود را هم روی باند 900 مگاهرتز دارد و یکی از پرترافیک‌ترین اپراتورهاست. با این شرایط، همراه اول با یک اشباع جدی در کانال فرکانسی مواجه شد. در نتیجه کیفیت بد، ناشی از کمبود پهنای باند در اختیار همراه اول است.

البته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوع دیگری را هم در این لایو مطرح کرده است که به افزایش ظرفیت اتصال اپراتورها به سایت‌های فیبر نوری اشاره دارد.

 

سهم بازار اپراتورهای مختلف از تعداد کاربران

بر اساس آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تا 31 خرداد 98 به صورت زیر است:

  • همراه اول از بازار اپراتورها 59.2 درصد
  • ایرانسل 36.4 درصد
  • رایتل 4.2 درصد

 

حالا باید ببینیم که آیا این انتقاد و پیگیری وزیر ارتباطات، راه به جایی می‌برد (که البته با توجه به سابقه آذری جهرمی اصلاً بعید نیست ) یا خیر؟ اما ماجرای مهم رفع مشکل اینترنت اپراتورها در روزهای اخیر است.

 

اخبار مرتبط:

سو استفاده کنندگان از کدهای دستوری بین 5 تا 30 میلیارد جریمه می‌شوند؛ برخورد جدی با متخلفان

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید. 

منبع خبر: فیسیت


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

mohsen

جمعه, 05 مهر 1398

اصلا اقای وزیر اطلاع دارند که همین اوپرتورها پهنای باند کافی ندارند و سرعت بشدت پایین امده؟ بیشتر از این نمیتوانند به کاربرهاشون سرویس دهی بهتر بکنند بعد چه فرقی میکنه الان شما بگویید اینها سرویس 5G بدهند!!!! اصلا سرعتش هم ندارند

پاسخ

ممدسورنا

جمعه, 02 اسفند 1398

اپراتور ه ها دااش

پاسخ

ثبت نظر