نحوه تمام صفحه کردن صفحه اکسل با توجه به اندازه صفحه نمایش

نحوه تمام صفحه کردن صفحه اکسل با توجه به اندازه صفحه نمایش


اکسل ابزاری قدرتمند برای انجام دادن بسیاری از کار های ما می باشد ، اما همه ی ما با این مشکل مواجه شده ایم که هر دفعه ای که اکسل را باز می کنیم و قصد کار کردن با آن را داریم ، اندازه صفحه آن معمولا به حالت اول بر می گردد و به عبارت دیگر دلخواه ما کاربران نیست . در این قسمت سه راه حل بسیار سریع برای شما ارائه می شود که به این ترتیب با انجام آنها قادر خواهید بود تا صفحات جداگانه اکسل خود را به راحتی و در ابعادی که دوست دارید مشاهده نمایید . در اینجا به شما گفته شده است که چگونه می توانید از برنامه اکسل در مواردی همچون انجام دادن کار های مربوط به مالیات ، آنالیز داده های مختلف و یا حتی مدیریت زندگی خود ، بهره ببرید .

حالا سوال اینجا است که آیا شما هم در هنگام کار کردن با نرم افزار اکسل دوست دارید که چندین صفحه به طور همزمان و متناسب با صفحه نمایش سیستم قابل مشاهده باشد یا خیر ؟! و اینکه تا چه اندازه در دست یابی به این حالت موفق بوده اید ، بحثی است که با خواندن مطالب زیر راه حل آن را به راحتی به دست خواهید آورد . ضمنا اگر شما قصد داشته اید تا تنها یکی از ستون های مربوط به اکسل را به طور منظم پرینت نمایید و موفق به این کار نشده اید نیز این گام ها می توانند برای شما مفید واقع شوند . با استفاده از یکی از این سه روشی که در پایین توضیح داده شده است همه این مشکلات گفته شده راه حل خود را خواهند یافت .

 

مقالات مرتبط:

چگونه عکس‌های مایکروسافت وورد را مخفی کنیم؟


1 – تمامی ستون ها را با صفحه هماهنگ کنید ( هم اندازه کنید ) :
زمانی که شما صفحه های چند گانه ای با تعداد زیادی از ستون ها را باز کرده اید و یا اینکه ستون های نوشته شما بسیار بلند شده اند ، طولی نخواهد کشید که در سمت راست صفحه خود با کمبود فضا مواجه خواهید شد .
اغلب افراد با این حالت رو به رو می شوند زیرا فکر می کنند که این برنامه به همین صورت کار می کند و چاره ای جز همین کار ندارند . اما حقیقت این است که نرم افزار اکسل یکی از بهترین برنامه های موجود در بازار است که به خوبی توانسته است با این حالت کنار بیاید . مرتب کردن دوباره صفحه اکسل شما به گونه ای صورت خواهد گرفت که پس از آن تمامی ستون ها به راحتی با اندازه صفحه نمایش تان متناسب خواهد بود .


گام اول : کل ردیف اول را در تمامی ستون ها خود انتخاب نمایید .


گام دوم : بر روی View کلیک بکنید و سپس گزینه Zoom to Selection را انتخاب نمایید .


این تمام کاری بود که می خواستیم انجام بدهیم تا تمامی ستون ها با توجه به اندازه صفحه نمایش موجود مرتب شوند .
خب به نظر می رسد که مشکل حل شده باشد ؟!
اما نه به طور کامل . با اینکه اولین راه حل گفته شده هم در اغلب موارد جواب می دهد ، اما اگر پس از انجام این کار و در هر راه اندازی بعدی اکسل به سراغ دو گام بعدی نروید ، به هیچ وجه این راه حل دوام و پایداری نخواهد داشت . حال اگر شما این صفحه هات چند گانه را در صفحه ه ای جداگانه با رزولوشن متفاوت باز کنید چطور ؟!
پاسخ این است که بایستی اندازه آنها را یکبار در حالت اتوماتیک قرار بدهید و به این ترتیب دیگر هیچگاه با این مشکل هم رو به رو نخواهید شد .


2 – استفاده از VBA برای متناسب کردن اکسل با صفحه نمایش :
چه راهی بهتر از VBA برای اتوماتیک کردن همه چیز در اکسل ؟! واقعا هم کارایی VBA بسیار بالا است .
با یک Visual Basic script می توان برخی کد ها را به متود Worksheet.Open اضافه کرد که به صورت اتوماتیک و خودکار اندازه صفحه ها را با صفحه نمایشگر هم اندازه بکند . برای آسان کردن این کار ، ابتدا بایستی کل ردیف اول را انتخاب کرد ( این ردیف شامل تمامی ستون هایی می شود که قصد دارید تا انها را با صفحه نمایش هماهنگ بکنید ) .


بر روی نقطه ای اط ردیف انتخاب شده کلیک راست بکنید و گزینه Define Name را انتخاب بکنید .
در آفیس 2016 " Define Name " بر روی منوی کلیک راست وجود ندارد . در این نسخه پس از انتخاب اولین ردیف در تمام ستون هایی که می خواهید اندازه آنها را متناسب سازی بکنید ، از Tell Me بخواهید تا Name a Range  را انجام دهد و نتیجه آن را انتخاب بکنید .
پی خواهید برد که " Workbook " منتخب Scope است و در بخش Refers to: تمامی بخش های مربوط به اسم و دامنه انتخاب شده قبلا پر شده است . فقط کافی است تا برای دامنه مورد نظر که اطلاعات آن بالا خواهد آمد در قسمت Name: نام مربوطه را تایپ کنید .


در این گام جدید ، بایستی بر روی بخش منوی Developer کلیک کنید و گزینه View Code را از منوی مربوطه انتخاب نمایید . اگر چنانچه گزینه Developer در منوی شما مشاهده نشد ، آنگاه باید با رفتن به آدرس File > Options > Customize Ribbon آن را فعال بکنید . البته قبل از این کار مطمئن شوید که Developer را انتخاب کرده باشید .


اولین باری که در منو بر روی View Code کلیک می کنید ، اطمینان حاصل کنید که بر روی ThisWorkbook دبل کلیک کرده باشید و همچنین در قاب سمت راست نیز Open را از لیست متود های منوی متحرک انتخاب بکنید .
پس از آن در قسمت مربوط به کد که ظاهر می شود نوشته را الحاق کنید ( در قسمت Workbook_Open() )برای راحتی کار می توانید از کپی و الحاق متن زیر در این قسمت استفاده بکنید :

Range("DefinedRange").Select
ActiveWindow.Zoom = True
'Cells(1, 1).Select

خط آخر هم به انتخاب خود کاربر است . اساسا اگر شما این قسمت را پر بکنید ، صفحه به سمت چپ باز خواهد گشت و بنابراین اولین سلول انتخاب شده است و ظاهر صفحه به طرف بالا و چپ کاغذ حرکت کرده است .
زمانی که صفحه کار خود را ذخیره می کنید ، بایستی فایل macro-enabled را انتخاب نمایید : برای مثال ، XLSM می تواند مورد انتخابی شما باشد . الان دیگر هر زمانی که فایل اکسل خود را باز بکنید ، صفحه شما به صورت اتوماتیک اندازه خود را تجدید خواهد کرد  بنابراین هر ستونی که در صفحه کار شما وجود داشته باشد بدون توجه به رزولوشن صفحه با اندازه صفحه نمایش شما همخوانی خواهد داشت .
3 – متناسب سازی تمام ستون ها در حین پرینت :
یکی دیگر از مشکلاتی که افراد در حین پرینت صفحه هات اکسل خود حتی در حالتی که همه ستون ها با صفحه نمایش متناسب باشد با آن درگیر هستند ، این است که ممولا نمی توانند تعداد ستون های موجود را با صفحه ای که می خواهند پرینت آن را بگیرند متناسب بکنند .
این مطلب واقعا هم آزار دهنده است اما ، راه چاره آن هم خیلی راحت و سریع می باشد . برای این کار روش های متعددی گفته شده است که از میان آنها به نمونه ای که به نظر راحت تر و سریع تر از بقیه می آید اشاره می کنیم .


زمانی که شما از منوی File گزینه Print را انتخاب می نمایید به سادگی مشاهده خواهید کرد که تمامی ستون های موجود در صفحه کار شما در صفحه پرینت نمایش داده شده قرار نمی گیرند .
باید در این قسمت به پایین صفحه مربوط به پرینت برگردید و بر روی لینک Page Setup کلیک نمایید .


در منوی Page Setup در زیر نوار Page و زیر Scaling بخشی وجود دارد که در آن بایستی اندازه نرمال 100% را انتخاب نمایید . با این کار به طور قطع اندازه صفحه کار شما با صفحه ای که می خواهید بر روی آن پرینت بگیرید مطابقت خواهد داشت . اما با این تفاوت که بعد از انجام دادن این تنظیمانت تنها اتفاقی که می افتد این است که باقی مانده پرینت شما بر روی صفحات جداگانه پرینت خواهد شد و همانطور که مشخص است کار به درد نخوری خواهد بود .
به جای این کار می توانید Fit to : را انتخاب بکنید و بعد از آن تنظیمات tall را به یک عدد بسیار بالا که بسیاربزرگتر از اندازه صفحات پرینتی شما باشد تغییر دهید .


با انجام این کار دیگر مطمئن خواهید شد که صفحه شما فقط کمی فشرده تر خواهد شد و در عوض تمانی ستون های آن پرینت می شوند و اندازه آن به صورت اتوماتیک توسط کامپیوتر تغییر داده نخواهد شد .
تنها با فشار دادن تمامی ستون ها به یکدیگر جهت متناسب شدن با اندازه صفحه ، صفحه هات جداگانه شما بر روی یک صفحه وسیع تری پرینت خواهند شد که همین کار را در رابطه با فایل های دیگر پرینتی نیز می توانید انجام بدهید .


متناسب سازی صفحه اکسل به راحتی می تواند انجام بگیرد :
در پایان باید گفت که تجدید فرمت صفحه هات جداگانه بدون توجه به اندازه و حجم آن به راحتی هر چه تمام امکان پذیر خواهد بود و بدون اینکه کار سختی انجام بدهید خواهید توانست تنها با به کار گیری چند تکنیک راحت تمامی صفحات خود را بدن توجه به تعداد ستون های آن با صفحه نمایشگر خود متناسب بکنید و نیز در هنگام پرینت نیز این صفحات چندگانی را فشرده نموده و تنها بر روی یک صفحه ظاهر بکنید .

 

مقالات مرتبط:

به سادگی یه عکس، هر جدولی را به جدول اکسل تبدیل کنید

چگونه حساب مایکروسافت را حذف کرده و یک حساب لاگین محلی ویندوز10 بسازیم؟

چگونه عکس‌های درون فایل‌های مایکروسافت ورد و گوگل داک را ذخیره کنیم؟

چگونه عکس‌های مایکروسافت وورد را مخفی کنیم؟

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.


4 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

پارسا

سه‌شنبه, 21 شهریور 1396

با سلام و عصربخیر
ممنون از شما بابت پست آموزشی مفیدتون که خیلی موارد رو برای من یادآور شد.

پاسخ

وفائی

شنبه, 23 تیر 1397

باسلام و خسته نباشید
درخصوص پرینت تمام صفحه خیلی وقت بود مشکل داشتم که با استفاده از مطالب ارزنده تون نه تنها مشکل چاپ حل شد بلکه نکته های جدیدی هم یاد گرفتم و به خودم وظیفه دونستم تشکر کنم و خسته نباشید عرض کنم خدمتتون.دست گلتون درد نکنه ...

پاسخ

نصیری

جمعه, 30 شهریور 1397

باتشکر ازمطالب مفیدتان

پاسخ

پورآذری

چهارشنبه, 25 دی 1398

باسلام ممنون از مطالب مفید و ارزنده که مشگل من را حل کرد
سپاسگزارم

پاسخ

ثبت نظر