راهنمای خرید تلویزیون

راهنمای خرید تلویزیون.jpg

اگر قصد خرید تلویزیون را دارید، با راهنمای خرید تلویزیون همراه فیسیت باشید.

تلویزیون یکی از ضروری‌ترین لوازم خانگی هاست که بدون شک در هر خانه‌ای یافت می‌شود. از آنجایی که خرید این لوازم خانگی اهمیت زیادی دارد، در ادامه قصد داریم تا راهنمای خرید تلویزیون را برای شما ارائه دهیم. با فیسیت همراه باشید.

راهنمای خرید لوازم خانگی، تلویزیون

بهترین برند تلویزیون

برندها همواره نشان دهنده‌ی کیفیت محصولات هستند. در زمینه‌ی تلویزیون‌، برندهای سامسونگ، ال جی، سونی، اپل، پاناسونیک، فیلیپس و... جزء بهترین برندهای سازنده‌ی تلویزیون در بازار هستند که همواره در تلاشند تا تکنولوژی‌های جدید را به تلویزیون‌های خود بیاورند.

با این حال برندهایی مانند شیائومی، دوو، اسنوا، ایکس ویژن، های‌سنس، شارپ و...، جزء برندهایی هستند که تلویزیون‌های باکیفیت و در عین حال مقرون به صرفه‌تری را راهی بازار می‌کنند.

راهنمای اندازه‌ی مناسب تلویزیون

راهنمای خرید تلویزیون را با اندازه‌ی این دستگاه‌ها ادامه می‌دهیم که یک فاکتور بسیار مهم است. برای انتخاب مناسب اندازه‌ی تلویزیون، باید به قاعده‌ی زیر توجه کنید:

بهترین دید را زمانی خواهید داشت که زاویه‌ی ایجاد شده بین مکان نشستن شما و دو لبه‌ی تلویزیون، 40 درجه باشد. برای رسیدن به چنین قاعده‌ای باید اندازه‌ی تلویزیون به اینچ را در 1.2 ضرب کنید. عدد بدست آمده را به متر تبدیل کنید تا به این فاصله‌ی مناسب تا تلویزیون را بدست بیاورید.

در جدول زیر فاصله‌ی مناسب برای هر اندازه‌ی نمایشگر را آورده‌ایم:

اندازه‌ی نمایشگر متناسب با فاصله از آن.jpg
اندازه‌ی نمایشگر متناسب با فاصله از آن -

نوع نمایشگر؛ LCD، OLED و QLED

در بازار کنونی تلویزیون‌ها، دو نوع نمایشگر LED-LCD و OLED بیش از هر تکنولوژی دیگری وجود دارند. در بین تلویزیون‌هایی با پنل LCD (که اغلب دارای نور پس زمینه‌ی LED هستند)، نوع QLED بهترین کیفیت را ارائه می‌دهند.

فناوری به کار رفته در تلویزیون‌های دارای پنل OLED اما نسبت به QLED کاملاً متفاوت است. در این نوع تلویزیون‌ها به دلیل نبود لایه‌های LCD و LED، ضخامت پنل بسیار باریک‌تر خواهد شد. از طرفی در این نمایشگر، هر پیکسل به خودی خود نورش را تولید می‌کند، از این رو قابلیت به نمایش درآوردن رنگ سیاه با عمق زیاد است. همین مسئله باعث کنتراست بالاتر در تصویر هم خواهد شد.

از نظر قیمتی، تلویزیون‌های LCD قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به تلویزیون‌های OLED دارند اما تفاوت قیمتی چندانی بین تلویزیون‌های OLED و QLED وجود ندارد.

نوع دیگری از تلویزیون‌ها هم هستند که از پنل mini-LED بهره می‌برند. این دسته از تلویزیون‌ها به لطف استفاده از LEDهای کوچکتری برای نور پس‌زمینه، از نظر نمایش نور سیاه، کیفیتی در حد پنل‌های OLED دارند اما قیمت بسیار مناسب‌تری خواهند داشت. متاسفانه هنوز این دسته از تلویزیون‌ها به صورت گسترده راهی بازار نشده‌اند اما بدون شک در آینده‌ی نه چندان دور، شاهد عرضه‌ی آن‌ها خواهیم بود.

رزولوشن صفحه نمایش

به طور کلی زمانی که اندازه‌ی نمایشگر بزرگ‌تر می‌شود، با همان نسبت تعداد پیکسل‌ها یا به عبارتی رزولوشن هم بالاتر می‌رود. درواقع هر چه رزولوشن تلویزیون بیشتر باشد، به جای پیکسل پیکسل دیده شدن تصویر، به واقعی‌ترین شکل ممکن تصویر را می‌بینید. از این رو هنگام خرید تلویزیون هر چه اندازه‌ی آن بزرگ‌تر باشد، باید به سراغ رزولوشن‌های بیشتر مانند 4K بروید.

در خصوص رزولوشن باید بگوییم که حالا کمپانی‌های تولیدکننده‌ی تلویزیون، افراد را به سمت خرید تلویزیون‌هایی با رزولوشن 8K سوق می‌دهند اما واقعیت این است که در حال هنوز محتوای 8K ارائه نشده و البته تفاوت چندان محسوسی هم بین رزولوشن 4K و 8K قابل درک نیست. درواقع تلویزیون‌های 8K، محتوای 4K را UpScale می‌کنند اما پیدا کردن محتوای 8K واقعی سخت است.

درواقع تغییر رزولوشن از SD به FHD کاملاً قابل درک بود. این تفاوت در حرکت از FHD به 4K هم محسوس بود اما این تفاوت نسبت به تغییر قبلی، کمتر حس می‌شد.

به طور کلی در حال حاضر خرید تلویزیون 4K، بهترین گزینه‌ی ممکن است.

رزولوشن تلویزیون.jpg
-

HDR

یکی از ویژگی‌هایی که هنگام خرید تلویزیون باید در نظر بگیرید، قابلیت HDR است. برای درک بهتر موضوع، کافی است به سه تصویر زیر نگاه کنید که تفاوت SDR، استاتیک HDR و داینامیک HDR را به شکل ساده نمایش می‌دهد. به عبارتی در تصاویر HDR، شاهد جزیئات بیشتر با محدوده‌ی رنگی وسیع‌تری هستیم که منجر به افزایش کیفیت تصاویر خواهند شد.

از جمله مهم‌ترین فرمت‌های HDR می‌توانیم به HDR10 (حداقل استاندارد HDR است که همه‌ی تلویزیون‌های HDR از آن پشتیبانی می‌کنند)، دالبی ویژن (فرمت پیشرفته‌ی HDR که از متادیتای پویا استفاده می‌کند)، HDR10+ (نسخه‌ی تکمیل شده‌ی HDR10 که از متادیتای پویا استفاده می‌کند و در تلویزیون‌های سامسونگ شاهد استفاده از آن هستیم) و... اشاره کنیم.

تلویزیون هوشمند

این دسته از تلویزیون‌ها امکانات زیادی مانند اتصال به اینترنت، وبگردی، دانلود فیلم، امکان دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، هواشناسی، امکان برنامه ریزی و... را ارائه می‌دهد. البته در صورتی که یک تلویزیون عادی هم داشته باشید، با استفاده از اندروید باکس‌ها می‌توانید آن‌ها را به یک تلویزیون هوشمند تبدیل کنید.

شما هنگام خرید تلویزیون به چه نکاتی توجه می‌کنید؟

اخبار مرتبط:

راهنمای خرید یخچال فریزر

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: faceit


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

a.k

پنج‌شنبه, 07 اسفند 1399

سلام در مورد تلویزیون ها برخی اطلاعاتتون یا ناقص و یا نا نوشته هستند.الان بهترین تلویزیون های بازار مادیران به ترتیب تی سی ال،ایکس ویژن،ال جی و ...هستند اما جالبه بدونید که بهترین تلویزیون بازار دنیا شارپ هست که بالا ترین کیفیت تصویر به همراه بهترین قطعات را وارد بازار میکند اما قیمتی بسیار بالا تر از دیگر تلویزیون ها دارد که حدود 55 اینچ آن 50 میلیون است که برای هر کسی قابل خرید نیست.
اگر به دنبال بهترین تلویزیون به همراه مقرون به صرفه ترین قیمت هستید بهترین انتخاب تی سی ال و ایکس ویژن هستند که از قطعات درجه یک چین و مالزی استفاده میکنند و تنها دیلیل برابری قیمت هایشان با تلویزیون های ال جی و سامسونگ که الان این دو برند ساخت مصر به همراه قطعات درجه 3 چین هستند تنها اختلاف گمرکی هست که شرکت ها باید پرداخت کنند که شرکت مادیران(تی سی ال،ایکس ویژن،شارپ،ال جی مادیران که قیمتی حدود 30 میلیون دارد)با 3/5% گمرکی بوده ولی گمرکی سام سرویس و گلدیران(سامسونگ و ال جی گلدیران) با 65%گمرکی وارد میکنند که این یک مزیت برای مادیران و مردم است که مردم بهترین تلویزیون را خریده و مادیران هم بهترین کیفیت و هم مقرون به صرفه ترین قیمت را وارد بازار میکند.

پاسخ

زکریا

شنبه, 09 اسفند 1399

تنها جیب من است که بهش فکر میکنم چند سال پیش دو میلیون دادم تلویزیون ۴۹خریدم الان دیگه نمیتونم تلویزیون بخرم حتی ارزونترین

پاسخ

ناشناس

شنبه, 16 اسفند 1399

سلام تلوزیونهای سونی ساخت مالزی تصویر خوبی دارن من 8ماه پیش مدل x9500h تولید 2020 خریدم کیفیتن از مدل sk9000 الجی بالاتره تولید 2017هست و سوپر فورکا هم هست اول سونی 65 گرفتم بسیار راضیم البته از جزیره گرفتم .

پاسخ

ثبت نظر