ظفر به فضا رفت، اما به مقصد نرسید؛ علت سقوط از زبان وزیر ارتباطات

ماهواره ظفر

ماهواره ظفر که روز گذشته به فضا پرتاب شد، با موفقیت در مدار قرار نگرفته و سقوط کرد. حالا وزیر ارتباطات دلیل این اتفاق را توضیح داده است.

این روزها بیش از هر چیزی، اخباری درباره ماهواره ظفر می‌بینیم و می‌شنویم. روز گذشته در کمال تاسف متوجه شدیم که ماهواره ظفر به مقصد نرسیده است . سید احمد حسینی، سخنگوی فضایی وزارت دفاع اعلام کرد که ماهواره‌بر سیمرغ، ماهواره‌ی ظفر را با موفقیت به فضا پرتاب کرد، اما ماهواره‌بر به سرعت موردنیاز جهت تزریق ماهواره در مدار موردنظر نرسید. وی در ادامه چنین توضیح داد:

در مأموریت پرتاب ماهواره‌ی ظفر توسط ماهواره‌بر سیمرغ همه‌ی فرایند‌های پرتاب فضایی از قبیل مونتاژ مراحل ماهواره‌بر و ماهواره، تست‌های پیش پرتاب، تزریق سوخت و پیش فشار گذاری، به‌طور کامل به انجام رسید، فرایند پرتاب و استارت موتور‌های مرحله‌ی یک ماهواره‌بر و جدایش مراحل و استارت موتور مرحله‌ی دو به درستی انجام شد و در انتهای مسیر، ماهواره‌بر به سرعت مورد نیاز جهت تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید.

-

به گفته او اگرچه این پرتاب موفقیت آمیز نبوده است اما بخش قابل توجهی از اهداف تحقیقاتی مد نظر از این پرتاب محقق شده است و داده‌های تله متری از فرایند پرتاب به‌طور کامل احصاء گشته که با تحلیل این داده‌ها و تطبیق عملکرد زیر سیستم‌ها با طراحی انجام شده، بهینه‌سازی‌های لازم جهت پرتاب آتی انجام خواهد شد.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در این خصوص پرتاب ماهواره ظفر و علت سقوطش چنین توضیح داده است:

ماهواره‌ی ظفر به مدار ۵۴۰ کیلومتری رسید؛ ولی ازآنجاکه برای قرارگرفتن ماهواره در مدار نیاز است که به سرعت ۷،۴۰۰ کیلومتربرساعت برسد، ماهواره‌بر به این سرعت لازم نرسید. در پرتاب ماهواره‌ی ظفر ۱، ماهواره‌بر از ثانیه‌ی ۴۰۰ به‌بعد، دچار افت سرعت شد و سرعتش به بیش از ۶،۵۰۰ کیلومتر‌بر‌ساعت نرسید؛ درنتیجه ماهواره با افت شتاب مواجه شد و درنهایت سقوط کرد.

-

به گفته آذری جهرمی ماهواره ظفر در دو نسخه‌ی ظفر 1 و 2 برای پرتاب آماده شده است که ظفر 2 در خرداد ماه 99 پرتاب خواهد شد. در ادامه وزیر ارتباطات توضیح داد که ظفر در اقیانوس هند سقوط کرده است و دلیل را هم این طور توضیح داد:

در پرتاب ماهواره‌ی «پیام»، دلیل ناموفق‌بودن مدار الکترونیک و در ماهواره‌ی ظفر اشکال از موتور ماهواره‌بر بوده است. این امر موجب شد ماهواره دچار افت سرعت شود و درنتیجه، در مدار قرار نگیرد و در اقیانوس هند سقوط کرد.

-

اخبار مرتبط:

ماهواره ظفر با سیمرغ ایرانی به فضا پرتاب می شود

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر