مرحله دوم حمایت از پیام رسان های داخلی آغاز شد

پیام رسان بومی.jpg

بنا به گفته‌ی معاون مرکز ملی فضای مجازی، مرحله‌ی دوم حمایت از پیام رسان‌های بومی آغاز شده است که شامل سهیم شدن در درآمد اپراتورها به واسطه‌ی ترافیکی که ایجاد کرده‌اند، اختصاص مرکز داده رایگان، تبلیغ در صدا و سیما و... است.

چند سالی است که در کشور با پیام رسان‌های بومی مواجه هستیم که مورد حمایت دولت هم قرار گرفته‌اند. حالا امیر خوراکیان، معاون مرکز ملی فضای مجازی از آغاز مرحله دوم حمایت از پیام رسان‌های بومی خبر داده است. وی در تشریح این مرحله‌ی حمایت از پیام رسان‌های داخلی چنین توضیح داده است:

اتصال پیام‌رسان های داخلی به اپراتورها، کسب سهمی از درآمد ترافیک، اختصاص مرکز داده رایگان، تسهیل در اعطای مجوز، ارایه خدمات دولت الکترونیک، ایجاد شرایط مناسب تبلیغ در رسانه‌ها، رفع مشکلات قضایی و حقوقی و در نهایت همکاری در تمدید بازپرداخت تسهیلات مالی دریافتی از جمله حمایت‌های کشور در مرحله دوم این طرح است.

-

کسب درآمد از اپراتورها

یکی از حمایت‌هایی که در این فاز شاهد خواهیم بود، همکاری اپراتورها با پیام رسان‌های بومی است. درواقع پیام رسان‌های بومی در درآمد حاصل از میزان ترافیکی که ایجاد می‌کنند، سهیم خواهند بود. البته این موضوع علاوه بر حمایت از پیام رسان‌های بومی، آن‌ها را به جذب مخاطب بیشتر و ارتقای کیفیت سرویس‌هایشان هم ترغیب خواهد کرد.

مرکز داده رایگان

دیگر حمایتی که در فاز دوم از پیام رسان‌های بومی صورت خواهد گرفت، اختصاص مرکز داده رایگان است. درواقع به نظر می‌رسد که به گفته‌ی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز داده شهید سلیمانی به صورت رایگان در اختیار پیام رسان‌های بومی قرار بگیرد. امیر خوراکیان در این خصوص چنین توضیح داده است:

با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین سامانه‌ای ایجاد شد تا پیام‌رسان های داخلی بتوانند با مراجعه به آن و بارگذاری اطلاعات مورد نیاز نسبت به دریافت مجوز در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام کنندکه این مجوز در ادامه برای دریافت تسهیلات، امکانات و تعاملات مورد نیاز است.

-

ارائه خدمات دولت الکترونیک روی پیام رسان‌های بومی

به نظر می‌رسد که قرار است در پیام رسان‌های بومی شاهد ارائه‌ی خدمات دولت الکترونیک باشیم تا به این ترتیب دسترسی به این خدمات ساده باشد. معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی در این خصوص چنین توضیح داده است:

با توجه به اینکه برای ارائه این خدمات نیاز به همکاری سازمان‌های بسیاری است، علی رغم محدودیت‌های فعلی کشور در مبارزه با کرونا، پیگیری‌های لازم صورت گرفته و شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه به زودی خواهیم بود. برای رفع مشکلات قضایی پیام‌رسان ها نیز کارگروهی با مشارکت قوه قضائیه و دادستانی تشکیل شده و مسائل پیام‌رسان ها به خصوص در حوزه تفکیک مسئولیت‌های کاربر با صاحب سرویس در حال پیگیری است.

-

تبلیغ و معرفی پیام رسان‌های بومی

بنا به گفته‌های امیر خوراکیان، بنا به مرحله‌ی دوم حمایت از پیام رسان‌های بومی، قرار است تا این برنامه‌ها از طریق صدا و سیما تبلیغ و معرفی شوند. وی علاوه بر صدا و سیما، از فعالان فضای مجازی و چهره‌های شناخته شده هم خواسته است تا برای حفظ منابع عمومی و ضمانت فعالیت مردم در فضای مجازی، حضور فعال‌تری در پیام رسان‌های بومی داشته باشند.

وی همچنین به کسب و کارهای داخلی هم اشاره کرده است که در پیام‌ رسان‌های خارجی نمی‌توان به مشکلات، دعاوی و مسائل مالی و اجتماعی آن‌ها رسیدگی کرد. بنابراین وی از امنیت بیشتر کسب و کارها در پیام رسان‌های داخلی خبر داده است.

آیا حمایت کافی است؟

پیام رسان‌های بومی در فاز اول حمایتی، توانستند تعدادی از کاربران فضای مجازی را به خود جذب کنند. با این حال به دلیل مشکلاتی که در خدمت رسانی داشتند، برای نمونه هنگ کردن برنامه، قطع شدن دسترسی به اینترنت، سرعت پایین، کمبود امکانات و... نتوانستند آن طور که باید مطرح شوند. حالا امیر خوراکیان به همین موضوع اشاره کرده و تاکید دارد که پیام رسان‌های داخلی باید برای ارتقا و تقویت خود تلاش کنند و سرویس‌های بهتری را ارائه دهند.

نکته‌ی دیگر اینجاست که خوراکیان از پیام رسان‌های خارجی هم درخواست کرده است تا در ایران دفتر مرکزی ایجاد کنند. وی در این خصوص چنین توضیح داده است:

از پیام‌رسان های خارجی دعوت می‌شود در ایران دفتر مرکزی ایجاد کرده و امکان تعامل و ارتباطات را ایجاد کنند چرا که ما موافق فعالیت سرویس‌های خارجی با اولویت حمایت از سرویس‌های داخلی در کشور هستیم اما این به میزان تعامل و همکاری سرویس‌های خارجی بر اساس اصول بین‌المللی بستگی دارد.

-

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: مهرنیوز


13 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

رضا

چهارشنبه, 07 آبان 1399

اصول بین‌المللی :))
مردم خودتون شمارو ادم حساب نمیکنن اونا بیان که خفتشون کنین دیتای ایرانی و غیر ایرانی رو بگیرین ازشون بعد که ندادن گروگان گیری کنین :))

پاسخ

فرزاد

چهارشنبه, 07 آبان 1399

مرحله دوم وام های بلاعوض ِ میلیاردی!

پاسخ

علی

چهارشنبه, 07 آبان 1399

باز هم هزینه های الکی

پاسخ

پریسا

چهارشنبه, 07 آبان 1399

مردم میدونن چرا این پشتیبانی ها انجام میشه. اولا اینکه یک رانتی ایجاد میشه و یک عده با پارتی میان وام میگیرن و از این تسهیلات بهره میبرن، دوما اینکه کسی جرات نداره در پیام رسان داخلی کوچکترین "خطا"یی بکند.

پاسخ

ایرانی

پنج‌شنبه, 08 آبان 1399

دوباره رانت دولتی آقا. زاده ها

پاسخ

سجاد

پنج‌شنبه, 08 آبان 1399

قا قا زاده : پدر من بیکارم چیکار کنم ؟ پسرم فعلا پولی در مملکت نیست !
ولی من پول میخوام؟ نگاه کنید ساشا داره چه زندگی میکنه ، برای اونها پول هست برای ما نیست .
ناراحت نباش پسرم یک فکر خوب به ذهنم رسید ، به اسم پیام رسان داخلی یک وام میلیاردی بهت میدم ، یکم خرج کن باقیش واسه خودت ببر خرج کن

پاسخ

محمد مهدی

پنج‌شنبه, 08 آبان 1399

حرف و نظرات دوستان یه طرف، اما به نظرم من اشتباه بزرگ اینکه کلی برنامه به عنوان پیام رسان بومی راه انداختن. یه برنامه درست کنن که واقعا نیاز همه رو برطرف کنه، سرعتش خوب باشه، کار کردن باهاش راحت باشه، امنیت اطلاعات کاربر لحاظ شده باشه و واقعا کار کنه. بعدش تازه بیان حمایت کنن. حمایتی که پشتش پیشرفتی نباشه مثل همون حمایت قبلی. از ضبح تا شب توی تلویزیون میگفتن بیاد سروش، روبیکا. میرفتین نصب میکردیم دیگه دلیت اکانت نداشت، یعنی با پای خودت اومدی ولی نمیتونی بری. از نظر کاربری هم کلی مشکل دارن. تازه من نوعی رفتم میبینم 5 نفر از مخاطبان توی این پیام رسانا نیستن، خب با خودم ارتباط برقرار کنم؟

پاسخ

رضا

جمعه, 09 آبان 1399

میتونی با برادران جاسوس که مانیتور میکنن ارتباط برقرار کنی :))

داود

شنبه, 10 آبان 1399

اگر یکم معلومات در ضمینه شبکه و امنیت و ..... داشتی هیچوقت این حرف رو نمیزدی این جماعت لاشخور بساط دزدیشون رو دوباره پهن کردن و خودشون هم میدونن کسی جز همپیاله های خودشون از این برنامه استفاده نمیکنه حتی خودشون هم این برنامه های مخرب و جاسوسی رو قبول ندارن
کسی که یه وی پی ان معتبر و خوب داشته باشه میدونه چطور از تلگرام استفاده کنه اونم برنامه ای که فوق العاده است از نظر امنیت و همچنین اسکایپ

محمد مهدی

شنبه, 10 آبان 1399

داوود جان کاملا باهات موافقم، میدونم که این کار جز پر کردن جیب یه عده فایدهای نداره، من دارم مدینه فاضلم رو از یه پیام رسان بومی خوب میگم. من نوعی وقتی میام از پیام رسان بومی استفاده کنم که اول امنیت داشته باشم، دوم پیام رسان نیازم رو برطرف کنه، هنگ نکنه، افراد زیادی از جامعه داخلش باشن تا بتونم راحت باهاشون ارتباط برقرار کنم. حالا این چنین پیام رسانی قابل حمایت هست. تازه این مدل پیام رسان حمایت هم نمیخواد، چون مشک آن است که خود ببوید و اگر چیزی خوب باشه مردم خود به خود میرن سراغش

داود

شنبه, 10 آبان 1399

بله امنیت دیجیتال حرف اول رو میزنه کسی هم بدش نمیاد از این موضوع ولی آیا با وجود این ... به نظرت میشه به پیام رسان های داخلی اعتماد کرد؟!!!!! اینا اگر الان بگن شبه من باور نمیکنم و چیزهایی ازشون دیدم که هیچ وقت بهشون اطمینان نمیکنم و سعی میکنم اطرافیانم رو هم آگاه کنم

alireza

پنج‌شنبه, 08 آبان 1399

بنده از اکثر پیام رسانهای ایرانی و خارجی استفاده کردم .
ولی در ایران ، پیام رسان ایتا خیلی عالی کار می کند و سریعتر است .
بیسفون پلاس که از قدیم و قبل از تلگرام و ... کار می کرد و الان هم خوب کار می کند . فقط اینکه فعلا بروزرسانی نمی شود . ولی محشر است .
سروش مثل اینکه ضعیفتر از روزهای قبل می شود و پشتیبانی ضعیفی می کند و گوشش به حرف کاربرانش بدهکار نیست .
بله که اصلا جالب نیست و مسخره بازی است و پول هدر دادن است .
تو خارجی ها پیامرسان تلگرام خوب است ولی ایتا را از تلگرام بهتر می بینم .

پاسخ

حسن

پنج‌شنبه, 08 آبان 1399

مرحله دوم حمایت از دزدان و اختلاص گران آغاز شد

پاسخ

ثبت نظر