بنا به گفتهی معاون مرکز ملی فضای مجازی، مرحلهی دوم حمایت از پیام رسانهای بومی آغاز شده است که شامل سهیم شدن در درآمد اپراتورها به واسطهی ترافیکی که ایجاد کردهاند، اختصاص مرکز داده رایگان، تبلیغ در صدا و سیما و... است.
چند سالی است که در کشور با پیام رسانهای بومی مواجه هستیم که مورد حمایت دولت هم قرار گرفتهاند. حالا امیر خوراکیان، معاون مرکز ملی فضای مجازی از آغاز مرحله دوم حمایت از پیام رسانهای بومی خبر داده است. وی در تشریح این مرحلهی حمایت از پیام رسانهای داخلی چنین توضیح داده است:
اتصال پیامرسان های داخلی به اپراتورها، کسب سهمی از درآمد ترافیک، اختصاص مرکز داده رایگان، تسهیل در اعطای مجوز، ارایه خدمات دولت الکترونیک، ایجاد شرایط مناسب تبلیغ در رسانهها، رفع مشکلات قضایی و حقوقی و در نهایت همکاری در تمدید بازپرداخت تسهیلات مالی دریافتی از جمله حمایتهای کشور در مرحله دوم این طرح است.
-
کسب درآمد از اپراتورها
یکی از حمایتهایی که در این فاز شاهد خواهیم بود، همکاری اپراتورها با پیام رسانهای بومی است. درواقع پیام رسانهای بومی در درآمد حاصل از میزان ترافیکی که ایجاد میکنند، سهیم خواهند بود. البته این موضوع علاوه بر حمایت از پیام رسانهای بومی، آنها را به جذب مخاطب بیشتر و ارتقای کیفیت سرویسهایشان هم ترغیب خواهد کرد.
مرکز داده رایگان
دیگر حمایتی که در فاز دوم از پیام رسانهای بومی صورت خواهد گرفت، اختصاص مرکز داده رایگان است. درواقع به نظر میرسد که به گفتهی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز داده شهید سلیمانی به صورت رایگان در اختیار پیام رسانهای بومی قرار بگیرد. امیر خوراکیان در این خصوص چنین توضیح داده است:
با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین سامانهای ایجاد شد تا پیامرسان های داخلی بتوانند با مراجعه به آن و بارگذاری اطلاعات مورد نیاز نسبت به دریافت مجوز در کوتاهترین زمان ممکن اقدام کنندکه این مجوز در ادامه برای دریافت تسهیلات، امکانات و تعاملات مورد نیاز است.
-
ارائه خدمات دولت الکترونیک روی پیام رسانهای بومی
به نظر میرسد که قرار است در پیام رسانهای بومی شاهد ارائهی خدمات دولت الکترونیک باشیم تا به این ترتیب دسترسی به این خدمات ساده باشد. معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی در این خصوص چنین توضیح داده است:
با توجه به اینکه برای ارائه این خدمات نیاز به همکاری سازمانهای بسیاری است، علی رغم محدودیتهای فعلی کشور در مبارزه با کرونا، پیگیریهای لازم صورت گرفته و شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه به زودی خواهیم بود. برای رفع مشکلات قضایی پیامرسان ها نیز کارگروهی با مشارکت قوه قضائیه و دادستانی تشکیل شده و مسائل پیامرسان ها به خصوص در حوزه تفکیک مسئولیتهای کاربر با صاحب سرویس در حال پیگیری است.
-
تبلیغ و معرفی پیام رسانهای بومی
بنا به گفتههای امیر خوراکیان، بنا به مرحلهی دوم حمایت از پیام رسانهای بومی، قرار است تا این برنامهها از طریق صدا و سیما تبلیغ و معرفی شوند. وی علاوه بر صدا و سیما، از فعالان فضای مجازی و چهرههای شناخته شده هم خواسته است تا برای حفظ منابع عمومی و ضمانت فعالیت مردم در فضای مجازی، حضور فعالتری در پیام رسانهای بومی داشته باشند.
وی همچنین به کسب و کارهای داخلی هم اشاره کرده است که در پیام رسانهای خارجی نمیتوان به مشکلات، دعاوی و مسائل مالی و اجتماعی آنها رسیدگی کرد. بنابراین وی از امنیت بیشتر کسب و کارها در پیام رسانهای داخلی خبر داده است.
آیا حمایت کافی است؟
پیام رسانهای بومی در فاز اول حمایتی، توانستند تعدادی از کاربران فضای مجازی را به خود جذب کنند. با این حال به دلیل مشکلاتی که در خدمت رسانی داشتند، برای نمونه هنگ کردن برنامه، قطع شدن دسترسی به اینترنت، سرعت پایین، کمبود امکانات و... نتوانستند آن طور که باید مطرح شوند. حالا امیر خوراکیان به همین موضوع اشاره کرده و تاکید دارد که پیام رسانهای داخلی باید برای ارتقا و تقویت خود تلاش کنند و سرویسهای بهتری را ارائه دهند.
نکتهی دیگر اینجاست که خوراکیان از پیام رسانهای خارجی هم درخواست کرده است تا در ایران دفتر مرکزی ایجاد کنند. وی در این خصوص چنین توضیح داده است:
از پیامرسان های خارجی دعوت میشود در ایران دفتر مرکزی ایجاد کرده و امکان تعامل و ارتباطات را ایجاد کنند چرا که ما موافق فعالیت سرویسهای خارجی با اولویت حمایت از سرویسهای داخلی در کشور هستیم اما این به میزان تعامل و همکاری سرویسهای خارجی بر اساس اصول بینالمللی بستگی دارد.
-
اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکههای اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.
منبع خبر: مهرنیوز
ثبت نظر