منتظر WiFi 6E باشید؛ استانداردی به مراتب سریع‌تر از وای فای 6

wifi 6e

اتحادیه وای فای که اخیرا برند جدید Wi-Fi 6 را تصویب کرده است، حالا تصمیم دارد تا نسل جدید طیف‌های وای‌فای را با نام WiFi 6E و باند 6 گیگاهرتزی معرفی کند.

مدیر کمیسیون ارتباطات فدرال FCC چندی پیش از برنامه‌ی سازمان برای اختصاص دادن بیش از ۱،۲۰۰ مگاهرتز طیف آزاد در باند ۶ گیگاهرتزی برای کاربردهای وای‌فای خبر داد و این کمیسیون در نظر داشت تا در سال 2020 واقعا وارد این حوزه شود. برای شروع حالا اتحادیه وای فای، نسل جدیدی از تکنولوژی وای فای تحت عنوان WIFI 6E نام برده است تا به این ترتیب بتواند دستگاه‌هایی که توانایی بهره بردن از این طیف را دارند را شناسایی کند.

اتحاد وای‌فای ادعا می‌کند که ۶ گیگاهرتز برای توسعه و رشد وای‌فای بسیار مفید خواهد بود، چون عملکردی بسیار نزدیک به باند پنج گیگاهرتزی دارد و این همان باندی که اکنون شبکه‌های وای‌فای از آن استفاده می‌کنند. از طرفی باند ۶ گیگاهرتزی امکان دسترسی به طیف تمیزتری را فراهم می‌کند که نسبت به دستگاه‌های Wi-Fi 4 و Wi-Fi 5 که در باند ۲/۴ گیگاهرتزی فعال هستند، اختلال کمتری را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر دسترسی به کانال‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر هم در باند جدید ممکن خواهد شد. به عبارتی ابعاد کانال‌ها به‌اندازه‌ای بزرگ‌تر خواهد شد که می‌توان ۱۴ کانال ۸۰ مگاهرتزی و 7 کانال ۱۶۰ مگاهرتزی افزود.

پای درباره‌ی باند و طیف فرکانسی جدید می‌گوید:

در حال حاضر باند تحت اشغال سرویس‌های مایکروویو مورد استفاده در تجهیزات و امنیت عمومی و زیرساخت‌ها است. اما مطالعه‌ها نشان می‌دهد که اشتراک این باند با عملیات آزاد امکان‌پذیر خواهد بود و می‌توان طیف بسیار وسیعی را به مصرف‌کننده‌ها ارائه کرد.

-

مجموع فرکانس‌های وای فای 6E که باند 6 گیگاهرتزی است، به 1200 مگاهرتز می‌رسد (این در حالی است که در باند 2.4 گیگاهرتزی به 70 مگاهرتز و در باند 5 گیگاهرتزی به 500 مگاهرتز می‌رسد)، از این رو این باند 6 گیگاهرتزی نقش کلیدی در تولید اپلیکیشن‌ها و برنامه‌هایی که به پهنای باند بالا و ارسال داده سریع نیاز دارند (مانند استریم ویدیوهای 4K و واقعیت مجازی) ایفا می‌کند.

ادگار فیگوروا، مدیر کل و مدیرعامل Wi-Fi Alliance درباره‌ی طیف جدید می‌گوید:

استفاده از باند ۶ گیگاهرتزی نیاز به ظرفیت بیشتر طیف وای‌فای را نشان می‌دهد که امکان تجربه‌ی عالی از دستگاه‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند. اتحاد وای‌فای با معرفی Wi-Fi 6E تلاش می‌کند تا اصطلاح‌های نام‌گذاری مشترکی را به صنعت معرفی کند. درنتیجه کاربران به‌راحتی دستگاه‌هایی را شناسایی می‌کنند که قابلیت پشتیبانی از طیف ۶ گیگاهرتز را دارند.

-

اتحاد وای‌فای با توجه به مطالعات تحلیل‌گران در این حوزه، معتقد است که مسیر پیاده‌سازی باند ۶ گیگاهرتز و وای فای 6E باز و البته بی دردسر است. از طرف دیگر حمایت صنایع دیگر، این مسیر را هموارتر هم خواهد کرد.

فیل سولیس، مدیر تحقیقاتی IDC درباره‌ی پیاده‌سازی طیف جدید می‌گوید:

اگر تنظیم‌گری‌های قانونی، امکان توسعه را فراهم کند، شرکت‌ها با سرعت بالایی به‌سمت استفاده از باند ۶ گیگاهرتز پیش می‌روند چون با ظرفیت بالای این بخش از طیف روبه‌رو می‌شوند.

-

ویجای ناگاراجان، معاون ارشد ارتباطات بی‌سیم در Broadcom دراین‌باره می‌گوید:

باند ۶ گیگاهرتزی، احتمالا بزرگ‌ترین ساختارشکنی کاربری برای وای‌فای در ۲۰ سال گذشته خواهد بود. وقتی این بخش از طیف با وای‌فای ترکیب شود، تجربه‌ی جدید را در انواع کاربردهای مصرف‌کننده همچون گوشی هوشمند، دستگاه‌های واقعیت افزوده و مجازی و گجت‌های پوشیدنی فراهم می‌کند که حتی برخی از آن‌ها را هنوز کشف نکرده‌ایم.

-

راهول پاتل، معاون ارشد شبکه و ارتباطات کوالکام پیرامون باند جدید ارتباط وای‌فای می‌گوید:

توسعه‌ی قابلیت‌های وای‌فای ۶ به باند ۶ گیگاهرتز، ظرفیت‌های منحصربه‌فردی را به‌همراه دارد. ما از اقدام‌های اتحاد وای‌فای در ایجاد دوران جدیدی از سرعت بالا و تأخیر پایین در باند ۶ گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کنیم.

-

در حال حاضر اتحادیه وای فای در حال انجام تست‌های مختلف روی WIFI 6E است. به گفته این اتحادیه احتمالا اولین دستگاه‌هایی که از وای فای 6E و طیف جدید استفاده خواهند کرد، گوشی‌های هوشمند و اکسس پوینت‌های سطح مصرف کننده خواهند بود.

اخبار مرتبط:

وای فای 6 رسماً معرفی شد؛ تجربه سرعتی به مراتب بالاتر

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید.

منبع خبر: cnet


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر