شرکتهای چینی باز هم توانستند راهی بیابند تا تحریمها را بیاثر کنند؛ در همین رابطه از طریق استفاده از خدمات ابری غولهای فناوری آمریکایی، راهی نوین برای دور زدن محدودیتهای تجاری ایالات متحده پیدا کردهاند.
ایالات متحده دسترسی شرکتهای چینی به پردازندههای پیشرفته هوش مصنوعی و فناوریهای محاسباتی با کارایی بالا (HPC) را محدود کرده است. اما گزارشهای منتشر شده توسط رویترز نشان میدهد که این شرکتها میتوانند با بهرهگیری از سرویسهای ابری نظیر آمازون AWS و مایکروسافت Azure به این فناوریها دست یابند. اگرچه ایالات متحده به دنبال محدودسازی بیشتر دسترسی کشورهای تحریمشده به سرویسهای ابری است، در حال حاضر این شرکتها میتوانند از این سرویسها برای دور زدن تحریمها استفاده کنند.
تحقیقات انجام شده از روی بیش از ۵۰ سند مناقصه عمومی نشان میدهد که حداقل ۱۱ شرکت چینی طی یک سال گذشته توانستهاند از طریق سرویسهای ابری به فناوریهای هوش مصنوعی که از سوی ایالات متحده تحریم شدهاند، دسترسی پیدا کنند. برخی از این شرکتها به جای دسترسی مستقیم به این سرویسها، از طریق واسطههای محلی خدمات ابری را دریافت کردهاند.
به عنوان مثال، دانشگاه شنژن حدود ۲۸,۰۰۰ دلار برای دسترسی به سرورهای ابری آمازون که از پردازندههای پیشرفته انویدیا A100 و H100 استفاده میکنند، هزینه کرده است. این دانشگاه از طریق واسطهای به نام Yunda Technology به این پردازندهها دسترسی یافته است. این پردازندهها به صورت مستقیم به چین صادر نمیشوند، اما این واسطهها امکان دسترسی به آنها را فراهم کردهاند.
همچنین آزمایشگاه ژجیانگ که در حال توسعه مدل زبانی بزرگ خود به نام GeoGPT است، به دنبال قدرت محاسباتی کافی از سرویسهای ابری آمازون بوده است. هرچند که این پروژه به دلایلی نامعلوم به نتیجه نرسیده و این آزمایشگاه جزئیات بیشتری از نحوه تأمین نیازهای خود ارائه نکرده است.
در یکی دیگر از موارد، مؤسسه تحقیقات پیشرفتهی سوجو در دانشگاه علم و فناوری چین، مناقصهای برای اجاره ۵۰۰ سرور ابری که هر کدام از ۸ تراشه انویدیا A100 استفاده میکنند، برگزار کرده است. این سرورها تا ماه آوریل تأمین شدند، اما ارائهدهنده خدمات ابری هنوز مشخص نیست. این مؤسسه در ماه می به دلیل استفاده از فناوری آمریکایی در محاسبات کوانتومی با کاربردهای نظامی، در لیست تحریمهای آمریکا قرار گرفت.
آمازون و سایر شرکتهای ارائهدهنده خدمات ابری اعلام کردهاند که فعالیتهای آنها کاملاً مطابق با قوانین ایالات متحده است. به دنبال این گزارشها، آمازون برخی از محتواهای تبلیغاتی خود را در پلتفرمهای چینیزبان بهروزرسانی یا حذف کرده است، که نشاندهنده افزایش نظارت بر خدمات آنها در چین است.
اگر علاقهمند دنیای تکنولوژی هستید حتما شبکههای اجتماعی فیسیت را در اینستاگرام، تلگرام، روبیکا، توییتر و آپارات را دنبال کنید.
منبع خبر: reuters.com
ثبت نظر