با اعمال تحریم‌ها بر چین، آمریکا به انویدیا ضرر می‌زند

ygijkyjgyujyu.JPG

سهام شرکت انویدیا، سازنده بزرگ تراشه‌ها در آمریکا، به دلیل اعمال تحریم‌ها بر چین، در روز سه‌شنبه به پایین‌ترین سطح خود در پنج ماه گذشته با تنزل تقریبی 5 درصد از ارزش خود کاهش یافت. این افت شدید ناشی از گزارشی از وال استریت ژورنال بود که نشان می‌داد شرکت انویدیا ممکن است مجبور شود گزارشات تراشه‌های پیشرفته به ارزش 5 میلیارد دلار را از غول‌های فناوری بزرگ چین لغو کند.

در نتیجه تحریم‌های علیه چین، قیمت سهام انویدیا به 392.30 دلار کاهش یافت و در سهام‌های شرکت 4.7 درصد کاهش رخ داد و به پایین‌ترین سطح خود از اواسط ژوئن رسید. این در حالی است که پیش از این، سهام انویدیا با نموی 22 درصدی به عنوان نیروی محرکه رشد در شاخص نزدک در سال جاری برجسته بود.

با این حال، ارزش سهام انویدیا در حدود 20 درصد پایین‌تر از اوج رکورد خود است، به عبارت دیگر حدود 493.55 دلار کمتر از نوامبر 31 به‌ثبت رسید. تحلیل‌گران بازار و سرمایه‌گذاران نسبت به وضعیت با دقت توجه دارند زیرا تحریم‌های صادراتی اعمال شده اثرات جدی و ناگهانی در صنعت فناوری جهانی ایجاد می‌کنند.

تأکید می‌شود که تحریم‌های اعمال شده به انویدیا در نتیجه اطلاعیه اخیر آن از وزارت بازرگانی ایالات متحده و تصمیم به تعلیق تراشه‌های هوش مصنوعی برای تحویل به شرکت‌های بزرگ چینی مانند Alibaba Group Holding، ByteDance و Baidu در سال آینده اعمال شده است.

nvidiaexportrestrictions

این محدودیت‌ها تأثیرات فوری و ملموسی را بر تجارت شرکت انویدیا داشته و به تعویق افتادن تحویل تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته به چین برای سال جاری و تسریع سفارشات مربوط به سال 2024 تا پیش از اجرای مقررات جدید در نوامبر، چالش‌های بزرگی را به انویدیا تحمیل کرده است.

این توسعه اثرات گسترده‌ای دارد و تأثیرات آن به تنهایی محدود به انویدیا نیست. بلکه تأثیرات آن بر منابع حیاتی هوش مصنوعی برای شرکت‌های فناوری چینی نیز قابل توجه است. افت سفارشات شرکت‌های پیشرو چینی برای سال آینده از سطح 5 میلیارد دلار به بالا، به این تأثیرات افزوده شده و تأثیر مستقیمی بر پیش‌بینی درآمد غول‌های فناوری دارد.

اقدامات کنترلی اعمال شده توسط آمریکا علیه چین در حوزه تراشه‌های هوش مصنوعی بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر دولت بایدن برای محدودسازی دسترسی چین به فناوری‌های پیشرفته محسوب می‌شود و هدف آن محدود کردن پیشرفت‌های کشور در قابلیت‌های نظامی و جنگ سایبری است.

این حرکت نشان‌دهنده تشدید تنش‌های مداوم بین ایالات متحده و چین است و رقابت بین تولیدکنندگان تراشه‌های چند ملیتی را تشدید می‌کند. وضعیت کنونی همچنان در حال تغییر و تحول است و ذینفعان با اشتیاق منتظر تحولات بیشتر در این نبرد پرمخاطره صنعت فناوری هستند.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: gizmochina

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر