اولین تراشه‌ی ۶ نانومتری سری G مدیاتک در سه‌ماه‌ی سوم ۲۰۲۲ رونمایی می‌شود

مدیاتک.jpg

براساس پیش‌بینی‌ها کمپانی مدیاتک می‌خواهد در سه ماهه سوم سال جاری میلادی از اولین پردازنده سری G خود رونمایی کند که با تکنولوژی ساخت لیتوگرافی ۶ نانومتری خواهد بود.

کمپانی مدیاتک در حال حاظر تراشه‌های متعددی از سری G در بازار دارد اما گفته شده که می‌خواهد تکنولوژی ساخت را تغییر دهد و تعداد این پردازنده‌ها را بیشتر کند. یکی از افشاگران که معمولا اخبار درستی را منتشر می‌کند، این موضوع را مطرح کرده است. دلیل اصلی اینکه این خبر اهمیت زیادی دارد این است که اکنون مدیاتک توانسته سهم بزرگی از بازار گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص دهد و همکاری این شرکت با TSMC هم باعث شده دیگر خبر از مشکلات قدیمی در پردازنده‌های این شرکت نباشد. بنابراین شرکت‌های بیشتری برای خرید تراشه به مدیاتک روی می‌آورند و از آن‌جایی هم که قیمت تراشه‌های این شرکت پایین است، گوشی‌هایی هم که به آن‌ها مجهز می‌شوند با قیمت مناسبی راهی بازار می‌شوند.

بدون شک سری G یکی از بهترین سری‌های پردازنده تولید مدیاتک است که بیشتر در گوشی‌های میان‌رده مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اینطور که به نظر می‌رسد، بالاخره قرار است تراشه‌ی ۱۲ نانومتری و بسیار معروف هلیو G96 بازنشسته شده و یک تراشه‌ی ۶ نانومتری از همین سری G جای آن را بگیرد. هنوز نمی‌دانیم که مدیاتک چرا از معرفی جانشین هلیو G96 تا به امروز خودداری کرده است. البته این نکته نیز مهم‌ است که این شرکت بیشتر به بخش بالارده توجه کرده و همین موضوع باعث شده تا در بخش پایین‌رده و میان‌رده‌ی خود را فراموش کند. با این حال هرچه که بود، قرار است امسال بخش میان‌رده هم با ورود تراشه‌ای جدید، به‌روزرسانی شود.

Untitled-9-7.jpg
-

هنوز نام مشخصی برای این پردازنده انتخاب نشده و با عنوان «Next-G» که به معنای پردازنده بعدی سری G است یاد می‌شود. این پردازنده یک تراشه‌ی نه چندان قدرتمند به حساب می‌آید که از ۲ هسته از نوع Cortex-A76 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز و ۶ هسته از نوع Cortex-A55 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز بهره می‌برد. تراشه‌ی گرافیکی هم مثل نسل گذشته همچنان Mali G57 MC2 است که اندکی ناامیدکننده به نظر می‌رسد.

تمرکز بیشتر کمپانی مدیاتک یه ساخت پردازنده‌های 6 نانومتری است که روی بخش پردازش تصویر معطوف شده است. جایی که پشتیبانی از سنسوری به بزرگی ۱۰۸ مگاپیکسل در میان توانایی‌های این تراشه دیده می‌شود. همچنین امکان فیلم‌برداری در وضوح ۲K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه، پشتیبانی از نمایشگرهایی با وضوح +FHD و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز هم از جمله توانایی‌های این تراشه به حساب می‌آیند. به عبارتی دیگر از این حیث تفاوت خاصی را با هلیو G96 مشاهده نمی‌کنیم خصوصا اینکه این پردازنده‌ هم از اینترنت ۵G پشتیبانی نخواهد کرد.

طبق خبرهای اعلام شده، احتمالا تا قبل از پایان نیمه‌ی نخست امسال باید شاهد رونمایی از این تراشه‌ی ۶ نانومتری جدید مدیاتک باشیم اما بعید به نظر می‌رسد تا قبل از سه‌ماه سوم، محصولی مجهز به آن راهی بازار شود. با این حال اعلام شده شرکت Doogee (دوجی) اولین مشتری مدیاتک برای این تراشه خواهد بود. حال باید دید چه شرکت‌های دیگری به آن اضافه خواهند شد.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: GSMArena

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر