زبان برنامه نویسی GW-BASIC را متن باز شد؛ مایکروسافت و دنیای open Source

مایکروسافت.jpg

مایکروسافت با اهداف آموزشی، از امروز زبان برنامه نویسی GW-BASIC، یکی از زبان‌های برنامه نویسی قدیمی را متن باز کرده است.

چند روز پیش مایکروسافت کنفرانس بیلد 2020 خود را برگزار کرد. در این رویداد شاهد اتفاقات و به روز رسانی‌های جالبی بودیم که از جمله این اتفاقات می‌توانیم به معرفی ویندوز ترمینال 1.0، پشتیبانی از GPU و اپلیکیشن‌های GUI لینوکس در WSL ( جرای برنامه‌های لینوکس در ویندوز 10 ) و معرفی ابر رایانه OpenAI با 285 هسته پردازشی و 10 هزار GPU و... اشاره کنیم. در جریان این رویداد مایکروسافت همچنین اعلام کرد که زبان برنامه نویسی GW-BASIC متن باز خواهد شد و حالا امروز شاهد این اتفاق هستیم.

درواقع در سال 1983 بود که مایکروسافت این زبان برنامه نویسی را برای کامپیوترهای IBM PC XT و دستگاه‌های سازگار با آن ارائه کرد که بر پایه‌ی زبان برنامه‌نویسی سطح بالای BASIC و مبتنی بر ابزار Advanced BASIC/BASICA شرکت IBM ساخته شده بود.

با متن باز شدن این زبان برنامه نویسی، از امروز می‌توانید کدهای منبع مایکروسافت GW-BASIC که به زبان اسمبلی نوشته شده است را در گیت هاب پیدا کنید و به آن‌ها دسترسی داشته باشید. جالب است بدانید که مایکروسافت با متن باز کردن این زبان، اهداف آموزشی را دنبال می‌کند. مایکروسافت درباره این کد منبع چنین توضیح داده است:

همانطور که در گزارش به صورت واضح توضیح داده شده است، ین کد منبع 8088 منبع کد اسمبلی از تاریخ 10 فوریه 1983 است که با هدف تبدیل به مرجع تاریخی و آموزشی، متن باز شده است. این به این معناست که ما PRs هایی که کد را به هر شیوه‌ای تغییر می‌دهد را نخواهیم پذیرفت.

-

این تصمیم البته اولین تصمیم برای حرکت به سمت دنیا open source از سمت مایکروسافت نبوده است ، بلکه در سال 2018 هم شاهد متن باز شدن سیستم عامل MS-DOS و قرار گرفتن کد منبع آن در گیت هاب بودیم. از سوی دیگر در اولین روز خرداد ماه هم شاهد متن باز شدن فریم ورک فلوئید (شامل مجموعه‌ای از بلوک‌های تعاملی برای ایجاد آیتم‌هایی نظیر جدول، فهرست، نمودار و... که امکان ویرایش آن‌ها برای کاربران آفیس درون این فریم ورک فراهم شده است و این آیتم‌ها در اسناد مختلف قابل استفاده بوده و یک سند محدود نیستند) بودیم.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: mspoweruser


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر