آیین‌نامه VPN قانونی در حال تدوین است

VPN

موضوع VPN قانونی و ارائه این سرویس به مدتی است که در کشور مطرح شده است و حالا گفته می‌شود که وظیفه اجرای آن برعهده وزارت ارتباطات است و این آیین نامه در دست تدوین است.

موضوع طرح VPN قانونی، مدتی است که در کشور مطرح شده است و حالا ابوالحسن فیروزآبادی در خصوص این طرح توضیح داده است که این موضوع VPN قانونی و اپراتورهای ارائه دهنده این سرویس، بر عهده دادستانی و وزارت ارتباطات بوده و ارتباطی با مرکز ملی فضای مجازی ندارد. وی در خصوص راه اندازی طرح VPN قانونی چنین توضیح داده است:

هدف از تدوین این آئین نامه آن است که VPN بنا بر نیاز و اقتضائات به صورت قانونی به طبقات و اقشار مختلف مردم از جمله صنوف و کسب و کارها تعلق گیرد تا بتوانند برای نیازهای شغلی خود از آن استفاده کنند. در این راستا آئین نامه‌ای توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تدوین شد تا مشخص شود که VPN قانونی به چه افراد و مشاغلی تعلق می‌گیرد.

-

البته وی در ادامه توضیح داده است که هنوز این آیین نامه ابلاغ نشده است و بعد از ابلاغ، اجرای این طرح برای واگذاری VPN به واجدان شرایط آغاز خواهد شد. وی در ادامه توضیح داده است که وزارت ارتباطات مجری این طرح است:

در این راستا وزارت ارتباطات مجری اجرای این آئین‌نامه است. این وزارتخانه یا به صورت مستقیم مجوز واگذاری VPN قانونی را مدیریت کند تا به اقشار واجد شرایط تعلق گیرد و یا آنکه صدور مجوز برای استفاده از VPN قانونی را به یک اپراتور واگذار می‌کند که در این زمینه هم باید یک اپراتور VPN در کشور ایجاد شود. این موضوع هنوز تعیین تکلیف نشده و زمان آن مشخص نیست.

-

البته دبیر شورای عالی فضای مجازی آذرماه با اشاره به تهیه دستورالعملی برای تعیین سطح دسترسی متفاوت افراد به اینترنت در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، گفته بود:

ما موافق تعریف سطوح مختلف دسترسی به اینترنت برای کاربران هستیم و در این رابطه پیشنهادی به کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ داده‌ایم. این موضوع از قدیم مطرح شده بود اما اجرا نشد و امیدواریم با توجه به اینکه اقتصاد VPN تبدیل به اقتصاد بزرگی شده و سازمان‌ها و افراد زیادی از آن بهره‌برداری می‌کنند، با مسئولیت دادستانی و وزارت ارتباطات بتوانیم اپراتورهای VPN رسمی در کشور شکل دهیم؛ به این معنی که VPN طبق یک مقررات و با نظم مشخصی از طریق اپراتورهای رسمی واگذار شود و واگذاری آن بنا بر مواردی باشد که در کشور نیاز است از آن استفاده شود.

-

به گفته فیروزآبادی، به هر حال سازمان‌های خاصی بسته به فعالیت شأن مانند سازمان‌های دولتی، بانک‌ها و سفارتخانه‌ها نیاز به استفاده از VPN دارند و در بعضی حوزه‌ها نیز شاهد تحریم آمریکا در سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی هستیم که نیاز است کسب و کارها از VPN برای دسترسی به آنها استفاده کنند؛ از این رو این آئین نامه در حال تدوین است تا موضوع استفاده از VPN در کشور ساماندهی شود.

اخبار ایران:

سیم‌کارت ویژه دورکاری شاتل موبایل معرفی شد

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: مهر


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

فضول باشی

شنبه, 30 فروردین 1399

توسط نهادی که خودش غیر قانونیه!

پاسخ

امیر حسین

یک‌شنبه, 31 فروردین 1399

تو الان داری از اینترنتی استفاده میکنی که همین نهاد غیر قانونی بهت داده که از 50% نقاط جهان ارزون تره، اگه باور نداری میتونی سرچ کنی ببینی قیمت اینترنت تو بقه جاهای دنیا چقدره، پس بشین سر جات مقالتو بخون...

فضول

یک‌شنبه, 31 فروردین 1399

لابد حق زندگی رو هم همین نهادا لطف کردن در ازای بالا کشیدن کل کشورمون بهمون لطف کردن؟

پاسخ

ثبت نظر