آذری جهرمی : آزادسازی باندفرکانس صداوسیما سخت‌تر از آزادسازی خرمشهر نیست!

آذری جهرمی

آذری جهرمی معتقد است که هر کاری برای افزایش سرعت اینترنت لازم بوده انجام شده و بدون استفاده از باند فرکانسی 700 و 800 مگاهرتزی در انحصار صدا و سیماست، امکان افزایش سرعت نیست.

این روزها که کرونا بسیاری از افراد را خانه نشین کرده است و حتی عده زیادی هم مشغول به دور کاری شده‌اند، سرعت پایین اینترنت یکی از بزرگترین مشکلات کاربران است. این مشکل و نارضایتی بارها و بارها از سمت کاربران مطرح شده و به گوش وزیر ارتباطات هم رسیده است. آذری جهرمی هم همواره تلاش کرده است تا بتواند این مشکل را برطرف کند و حتی در این راستا شاهد معرفی نت سنج پلاس هم بودیم.

حالا روز گذشته آذری جهرمی یک لایو اینستاگرامی ترتیب داد تا درباره مشکلات مربوط به اینترنت توضیحاتی را بدهد وگزارشی از فعالیت‌های اخیر خود و وزارت ارتباطات داشته باشد. در ادامه با فیسیت همراه باشید تا مهم‌ترین بخش‌های صحبت‌های وزیر ارتباطات در خصوص اینترنت این روزهای اینترنت را با هم مرور کنیم.

آزادسازی پهنای باند اشغالی توسط صدا و سیما

یکی از انتقاد و شاید درخواست‌‌های وزارت ارتباطات در 6 سال گذشته، آزاد سازی باند فرکانسی 700 و 800 مگاهرتزی است که این فرکانس در اختیار صدا و سیما قرار دارد. درواقع قبلا صدا و سیما از این فرکانس برای بخش شبکه‌های آنلاوگ بهره می‌برده است اما از آنجایی که حالا شبکه‌های دیجیتالی داریم، مقدار زیادی از این باند فرکانسی، درواقع 85 درصد آن، بلااستفاده مانده است اما با این وجود صدا و سیما حاضر نیست تا این باند فرکانسی را در اختیار وزارت ارتباطات قرار دهد. اگر این اتفاق بیفتد سرعت اینترنت سیم کارت‌های موبایل، افزایش چشم گیری خواهد داشت.

وزیر ارتباطات در ادامه توضیح می‌دهد که تا به حالا همه کارهایی که برای بالابردن سرعت شبکه موبایل امکان پذیر بوده است انجام شده و بالاتر بردن سرعت اینترنت موبایلی بدون آزادسازی باند فرکانسی 700 و 800 مگاهرتزی، ممکن نیست. آذری جهرمی در این خصوص چنین توضیح داده است:

صدا و سیما با رها نکردن این فرکانس‌ها، در حقیقت راحتی و آسایش کاربران ایرانی را در اختیار خود گرفته است. آزادسازی فرکانس‌ها در نهایت انجام می‌شود چون قطعا از آزادسازی خرمشهر سخت‌تر نیست!

-

البته همانطور که گفتیم این درخواست وزارت ارتباطات تنها به این مدت برنمی‌گردد بلکه 6 سال است این درخواست شده است و حالا و در شرایطی که مصرف اینترنت به شدت بالا رفته است، این مسئله مهم‌تر شده است.

رایگان سرعت کاربران ADSL به ۱۶ مگابیت در ثانیه می‌رسد

گویا وزارت ارتباطات در تلاش است تا سرعت اینترنت خانگی را هم افزایش دهد. وی توضیح داده است که چند روز پیش از اپراتورهای اینترنت خانگی خواسته است تا سقف سرعت اینترنت خانگی کاربران ADSL را بدون هزینه اضافی به 16 مگابیت برساند. البته این سیاست منصفانه در این افزایش همچنان رعایت خواهد شد. به این معنا که اگر کاربری اینترنت 512 کیلوبیتی خریداری کرده باشد، سرعت 16 مگابیتی را دریافت می‌کند اما نسبت به فردی که اینترنت 8 مگابیتی خریداری کرده، حجم کمتری دریافت خواهد کرد.

ارتقای سرویس کاربران ADSL به VDSL

این مسئله احتمالا سوال بسیاری از کاربران است. درواقع کیفیت سرویس‌های ADSL به فاصله کاربر تا مرکز مخابراتی بستگی دارد و هرچه این فاصله بیشتر باشد، سرعت هم پایین‌تر خواهد بود. همین مسئله باعث شده است تا وزارت ارتباطات بخواهد سرویس ADSL را به VDSL تبدیل کند. درواقع برای این کار کافی است که در سر سیم‌های مسی، کافوهایی قرار بگیرد و باعث شود که فاصله شما عملا تا مخابرات (که حالا کافو نقش آن را ایفا می‌کند) کم شود.

از سوی دیگر باید بگوییم که سرعت VDSL می‌تواند حداکثر 70 مگابیت بر ثانیه باشد که 5 برابر بیشتر از ADSL است. البته باید بدانیم که برای این ارتقا، نیاز است که اپراتورهای اینترنت خانگی تجهیزات خود را برای این کار آماده کنند. البته باید بگوییم که شما هم باید یک مودم VDSL خریداری کنید اما اگر این امکان را ندارید، می‌توانید از همان مودم ADSL خود استفاده کنید، با این وجود باید بدانید که سرعت شما با مودم ADSL، بیشتر از 20 مگابیت نخواهد شد.

این تغییر در دست انجام است و به گفته آذری جهرمی تاکنون برای 30 هزار کاربر در قم سرویس VDSL فعال شده و در تهران هم روزی 10 هزار کاربر از دو اپراتور مخابرات و شاتل، سرویسشان به VDSL ارتقا می‌یابد. آذری جهرمی درباره سایر شهرها هم چنین توضیح داده است:

قصد داریم طی دو ماه، ۸۵۰ هزار پورت در تهران و قم دایر کنیم. تلاش می‌کنیم طی برنامه‌ریزی‌ها VDSL‌ را به سایر شهرهای کشور هم برسانیم اما چون مشکل اصلی ما روی شبکه تلفن همراه در شهر تهران و قم بود، توسعه این دو شهر را در اولویت گذاشتیم.

-


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

فضول باشی

چهارشنبه, 20 فروردین 1399

عجب بازجوی دوست داشتنی مهربونی!!!

پاسخ

زکریا

پنج‌شنبه, 21 فروردین 1399

خبر های خوب و نتایج بد
وضعیت اینترنت مخابرات وخیمه هر سال یکبار امتحان می کنم و یه بسته میخرم
هر روز زنگ میزنم نیم ساعت اپراتور هر ثانیه میگه نفر چندمم تو نانوایی هم اینطوری نیست
اینترنت قطعه یا وصل شدی بعد ساعت ها نباید مودم رو خاموش بکنی دیگه وصل شدنش مکافاته
اول سال اشتباه خودم بود چون مسیر ما بجز مخابرات هیچ شرکتی حق ارائه اینترنت ندارد
دومبن سال برادرم گفت مخابرات مشکلاتش حل شده ولی نشده بود خودش تکنت گرفته بود
سومین سال دفتر مخابراتی چنان با اطمینان حذف میزد انگار نت سازمان ناسا دسته مخابراته
اون هایی که میگن مخابرات خوبه یا نمیدونن اینترنت چیه همونایی هستند به مونیتور میگن کامپیوتر یا اینکه اشنا دارند پورت در اختیارشون میزارن

پاسخ

Armin

دوشنبه, 25 فروردین 1399

به زکریا

نه داداش اتفاقا من اسیاتکم و شیرازم هستم و مال منم از اخرای اسفند همینجوری شد که روشنش میکردی ۴ ساعت چشمک میزد وصل نمیشد و میشد هم دیگه نباید خاموشش میکردی وگرنه باید ۴ ساعت ذیگه همین اشو همین ماسه و تا الانم همینطوره
نه سیم کشیا مشکل داره نه مودم صد زارم زنگ زدم پشیبانی حرفای چرت میزد
نمیدونم چیکار کردن اینجوری شده ضمنا سرعت
دان از یک مگ اومده صد کیلوبایت شرم اوره اصن
شبا از ترس اینه وصل نشه خاموشش نمیکنم
فک نکن فق مخابرات اینه

پاسخ

ثبت نظر