شورای نگهبان افزایش 10 درصدی مالیات از اپراتورها را مغایر قانون اساسی اعلام کرد

اپراتورهای اینترنتی.jpg

همان‌طور که می‌دانید مصوبات مجلس شورای اسلامی باید به تأیید شورای نگهبان برسد تا با قانون اساسی مغایرتی نداشته باشد. حالا در لایحه‌ی بودجه‌ی 1400 شورای نگهبان افزایش 10 درصدی مالیات اپراتورها مبهم و مغایر با قانون اساسی شناخته شده است.

شورای نگهبان حالا لایحه‌ی بودجه 1400 را بررسی کرده است و ایرادات خود را به مصوبات آن به مجلس ابلاغ کرده است. در بخشی از لایحه‌ی بودجه 1400، مجلس شورای اسلامی خواستار افزایش 10 درصدی مالیات اپراتورها شده بود اما نهایتاً شورای نگهبان این افزایش مالیات از اپراتورهای مخابراتی را مبهم و خلاف قانون اساسی اعلام کرد.

به صورت دقیق شورای نگهبان جزء 2 بند "ی" تبصره‌ی 6 را مبهم خوانده است و آن را در مغایرت با اصول 52 و 53 قانون اساسی اعلام کرده است. شورای نگهبان در ایراد نسبت به این بند، چنین توضیح داده است:

در جزء 2 بند (ی)، از این جهت که مشخص نیست در حکم این جزء در خصوص افزایش مذکور، مفاد قراردادهای معتبر منعقدشده رعایت شده است یا خیر، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد. همچنین این جزء با توجه به عدم وجود ردیف و نحوه دقیق هزینه‌کرد منابع مازاد بر مبلغ مذکور، مغایر اصول 52 و 53 قانون اساسی شناخته شد. استفاده از واژه‌های غیرفارسی «پروژه» و «دیجیتال» نیز مغایر اصل 15 قانون اساسی است.

-

بند "ی" تبصره‌ی 6 لایحه‌ی بودجه‌ی 1400 به این صورت بود که حق‌السهم دولت از اپراتورها با افزایش 10 درصدی همراه شود تا از درآمد حاصل از آن، به اندازه‌ی 3 هزار میلیارد تومان برای تولید محتوا و نظارت در فضای مجازی، توسعه و بهبود زیرساخت اینترنت ثابت پرسرعت توسط مخابرات (با هدف رقابت و مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای) و نهایتاً توسعه‌ی سریع‌تر شبکه ملی اطلاعات هزینه شود.

اخبار مرتبط:

طرح مدیریت VPN با طبقه‌بندی دسترسی کاربران به اینترنت در حال نهایی ‌شدن است

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: ایسنا


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر