سایت‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتال مجوز ندارند

ارزهای دیجیتال.jpg

در پی انتشار خبر ممنوعیت مبادله ارزهای دیجیتال در کشور توسط رئیس بانک مرکزی، روز گذشته مرکز ملی فضای مجازی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سایت‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتال مجوز فعالیت در کشور را ندارند.

ارزهای دیجیتال سال‌های سال است که در سراسر جهان مورد استقبال عده‌ی زیادی از کاربران قرار گرفته‌اند، تا جایی که افراد زیادی به استخراج این نوع ارزها می‌پردازند و عملاً ماینر هستند. در سمت دیگر عده‌ی زیادی به خرید و فروش ارزهای دیجیتال مشغول هستند و از این راه کسب درآمد می‌کنند. در این بین بیت کوین مهم‌ترین ارز دیجیتال در سراسر دنیاست که این روزها، طلایی‌ترین شرایط خود را طی می‌کند. با این وجود نگرانی‌هایی درباره‌ی آینده‌ی این ارز دیجیتال وجود دارد. درواقع در سال 2017 هم بیت کوین رشد بسیار چشمگیری را تجربه کرد اما یکباره با رکودی 3 ساله مواجه شد.

حالا مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرده است که بیت کوین از هیچ‌گونه پشتوانه و تضمینی برخوردار نیست و تاکنون تصمیمی برای اعطای مجوز به درگاه‌ها و سایت‌های فعال خرید و فروش این ارزهای دیجیتال در کشور، مخصوصاً بیت کوین، گرفته نشده است.

بنا به گفته‌ی مرکز ملی فضای مجازی، عرضه‌ی انواع ارزهای دیجیتال در فضای مجازی، تبعات منفی و مشکلات متعددی را برای بسیاری از افراد به وجود آورده است. در این راستا مرکز ملی فضای مجازی، در این خصوص اطلاعیه‌ای را به صورت زیر منتشر کرده است:

این نوع شبه‌دارایی‌ها از هیچ‌گونه پشتوانه و تضمینی برخوردار نیستند و علاوه بر آن به‌طور دائم دچار نوسانات قیمتی خارج از مناسبات اقتصادی متعارف شده و بیم از دست رفتن ثروت و دارایی خریداران همواره وجود دارد. گزارش‌های فراوانی از طرف مردم و نهادهای نظارتی در زمینه سرقت و کلاه­برداری در این بازار وجود دارد که بررسی آن­ها مویّد سیر صعودی فعالیت­های مجرمانه در این خصوص است. حضور بازیگران و عوامل فعال ناشناخته و غیرقابل­ شناسایی در بازار خرید و فروش این نوع شبه‌دارایی‌های فاقد پشتوانه، موجب شده که این فضای خرید و فروش بسیار غیرقابل اعتماد شده و قدرت هرگونه پیگیری برای جبران زیان‌های احتمالی و ارائه اسناد و ادله، از نهادهای حمایتی و صیانتی مرتبط با حفظ حقوق مردم سلب شده است.

-

به اعتقاد مرکز ملی فضای مجازی، فعالیت در این بازار شفاف نیست و نه تنها باعث خروج سرمایه از کشور می‌شود، بلکه هیچ نشانه‌ای از وجود سازوکارهای حفظ دارایی­‌های مردم توسط گردانندگان پشت پرده آن‌ها ارائه نشده است. در این راستا مرکز ملی فضای مجازی این توصیه را برای کاربران داشته است:

از این‌ رو اکیداً توصیه می­‌شود همگان در این زمینه احتیاط‌های لازم را به خرج داده و در دام تبلیغات سوداگران این بازار غیرشفاف نیفتند. حربه از دست رفتن دارایی‌های مردم در جریان‌های مشابه مانند شبکه‌‌های هرمی در کشور و دنیا وجود دارد و انتظار می‌رود همه نهادها و صاحبان رسانه، مسئولانه نسبت به آگاهی‌بخشی صحیح به شهروندان تلاش کنند. در این زمینه تأکید می‌شود تاکنون هیچ گونه تصمیمی برای اعطای مجوز به درگاه‌ها و سایت‌های فعال خرید و فروش رمز ارزها و بیت ‌کوین در کشور گرفته نشده و لازم است همگان مراقبت‌‌های لازم در این خصوص را به عمل آورند.

-

در این بین باید اشاره کنیم که اخیراً رئیس بانک مرکزی نسبت به مبادله ارزهای مجازی واکنش نشان داده و آن را ممنوع اعلام کرده بودند.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ساسان

پنج‌شنبه, 14 اسفند 1399

چرا هیچ کس راجب سقوط وحشتناک بورس داخلی ، بورس داخلی را ممنوع نمیکند ؟! ضرری که بورس داخلی زد ، از ارزهای دیجیتال بیشتر و سهمگین تر بوده !

پاسخ

حالا هر کی

جمعه, 15 اسفند 1399

چون ضرر سهام داران می شه سود انهایی که باید ممنوع کنند

محمد

پنج‌شنبه, 14 اسفند 1399

بورس ایران پشتوانه داره که از شاخص 2 میلیون تا نزدیک 1 میلیون ریزش داشته؟
بورس ایران مثلا خیلی کارش درسته که هر روز یک قانون جدید براش درست میکنید؟
ارز دیجیتال برای این ممنوع کردید فقط بخاطر خروج ارز وگرنه شما ها دلتون به حال سرمایه مردم نسوخته.

پاسخ

ثبت نظر