اگر ارتقا رتبه وب سایت برای شما به یک اولویت تبدیل شده است، احتمالا واژه لینک سازی را شنیدهاید. بسیاری از وب سایتهای برای سود بردن از این روش، به لینک سازی دوطرفه روی میآورند. اما آیا هنوز هم این روش جوابگوست؟
مدتهاست که وب سایتهای مختلف برای اینکه رتبه خوبی در گوگل، الکسا و Moz و ابزارهای کمتر شناخته شده دیگر بدست بیاورند، اقدامات متفاوتی انجام میدهند که برخی از این اقدامات در جهت بهبود وب سایت است و اصولی قانونی را دنبال میکند. درمقابل برخی اقدامات است که به سئو کلاه سیاه معروف است و با انجام روشهایی غیرقابل قبول از نظر گوگل، سعی میشود این موتور جستجو قدرتمند را دور زده و رتبه بهتری در آن بدست بیاورد. سئوکارها کلاه سیاه اما فراموش کردهاند که گوگل دیگر مانند گذشته نیست و در طی سالهای اخیر به شدت الگوریتمهای خود را ارتقا داده است و درواقع این عصر کارهای خلاف از نظر گوگل است که تمام شده است.
یکی از معروفترین و البته کاربردیترین روشهایی که برای رشد رتبه وبسایت انجام میشود، لینک سازی است که همه ما آن را با عنوان بک لینک سازی میشناسیم. اصلِ بک لینک سازی این است که وب سایت شما به نحوی قدرتمند عمل کند که سایر وب سایتها از آن به عنوان منبع استفاده کرده و به آن لینک بدهند. روش دیگر این است که شما در شبکههای اجتماعی مختلف فعالیت داشته باشید و لینک وب سایت خود را به اشتراک بگذارید. یک روش دیگر برای بک لینک سازی هم این است که یک وب سایت، وب سایت معتبری را در حوزه فعالیت خود پیدا کرده و با پرداخت هزینه در قالب رپورتاژ آگهی، از آن وب سایت بک لینکهای مرغوب میگیرد.
این روشها نیازمند انجام کارهای زمانبر و یا پرداخت هزینه هستند. به همین دلیل یکی از روشهایی که بین مدیران وب سایتها در جریان بوده، تبادل لینک دو طرفه است. به این معنا که دو وب سایت با هم قرار بگذارند که هر یک به دیگری لینک بدهد. این کار در گروههای بزرگتر، مثلا سه تا چهار وب سایت هم انجام میشده است و البته هنوز هم انجام میشود. حالا سوال اصلی این است که آیا این روش هنوز هم جوابگوست؟ آیا این روش منسوخ نشده است؟
درواقع روش لینک سازی دوطرفه در اوایل دهه 2000 میلادی کاربردی بود و وب سایتهای زیادی از این طریق رتبههای خوبی بدست آوردند. البته هنوز هم با گذشت حدود 20 سال از آن زمان، وب سایتهای زیادی هستند که از این روش لینک دهی دو طرفه استفاده میکنند. جالب است بدانید که طبق تحقیقاتی، مشخص شده است که تنها حدود 26 درصد دیگر از این روش لینک سازی دو طرفه استفاده نمیکنند. پس برخلاف تصور شما، وب سایتهای زیادی هنوز هستند که به تبادل لینک میپردازند.
پیشنهاد فیسیت: رتبه الکسا و تولبار الکسا چیست و چه کاربردی دارد؟
آیا لینک سازی دوطرفه هنوز هم کاربردی است؟
خب به سوال اصلی برگردیم. آیا هنوز هم در سال 2020، لینک سازی دوطرفه یا همان تبادل لینک برای رشد وب سایتها کاربرد دارد؟
با همه این اوصاف اما باید بگوییم که گوگل روز به روز پیشرفتهتر از قبل شده و دیگر این روشهایی که برای دور زدن موتور جستجوی گوگل استفاده میشود کاربرد ندارد. حتی انجام بیش از حد این کار، باعث میشود که گوگل نسبت به وب سایت شما حساس شود. سپس بعد از مدتی این نوع لینک سازی نه تنها دیگر سودی به حال وب سایت شما نخواهد داشت، بلکه باعث پنالتی شدن آن هم شده و تاثیر منفی به دنبال خواهد داشت.
در مقابل به جای لینک سازی دوطرفه یا همان تبادل لینک، بهتر است به سراغ روشهای اصولی بروید که باعث رشد و ارتقا وب سایت شما میشود.
مقالات مرتبط:
چطور بازاریابی محتوای موفقی داشته باشیم (تجربیات یک کپی رایتر)
ما را در شبکههای اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.
ثبت نظر