همراه اول پروژه گذار خود از IPv4 به IPv6 را اجرایی می‌کند

Ipv4-vs-ipv6

پروژه گذار همراه اول از IPv4 به IPv6 در بعد فنی به پایان رسیده است و این اپراتور برای ترجمه آدرس‌های آی‌پی نسل 4 به نسل 6 پروژه CGNAT را نیز اجرایی کرده است.

چندی پیش بود که خبری درباره اتمام آدرس‌های IPV4 شنیدیم. حالا متوجه شدیم که پروژه گذار همراه اول از IPv4 به IPv6 در بعد فنی به پایان رسیده است و این اپراتور برای ترجمه آدرس‌های آی‌پی نسل 4 به نسل 6 پروژه CGNAT را نیز اجرایی کرده است.

در واقع سال‌هاست که موضوع به اتمام رسیدن آدرس‌های IPV4 در سراسر دنیا مطرح است و در ایران هم از سال 93 به بعد به این موضوع پرداخته شده و اپراتورهای مختلف داخلی، برای گذار از IPV4 به IPV6 برنامه‌ی مدونی را دنبال می‌کنند. همراه اول هم یکی از همین اپراتورهاست که بخش عملیاتی این برنامه را از 2 سال پیش شروع کرد و حالا به نظر می‌رسد که این پروژه به اتمام رسیده است.

در واقع موضوع اینجاست که با توجه به افزایش دستگاه‌های متصل به اینترنت و همچنین گسترش اینترنت اشیا، دیگر IPV4 جوابگوی نیاز نیست و به همین دلیل باید همه دنیا و البته ایران به سراغ IPV6 برود و تمام شدن آن تقریبا غیرممکن است.

پیشنهاد فیسیت: آدرس IP چیست؟ آدرسی از نوع مجازی

همانطور که گفتیم ماجرای گذار از IPV4 به IPV6 در ایران از سال 93 آغاز شد، زمانی که سمینار یک روزه‌ای در همین خصوص در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد و در این سمینار نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در آن زمان، اعلام کرد که در مدت 5 تا 6 سال آینده، این گذار باید صورت بگیرد. حالا این زمان فرا رسیده است و همراه اول هم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای کشور، این گذار را انجام داده است.

علاوه بر اپراتورهای ثابت و همراه، تولیدکنندگان محتوا نیز باید آمادگی پشتیبانی از آدرس‌های آی‌پی IPv6 را داشته باشند. این در حالی است که تا به امروز در سراسر دنیا، تعداد معدودی از تولیدکنندگان محتوا، خود را برای این گذار آماده کرده‌اند.

پروژه CGNAT همراه اول

همراه اول به عنوان یکی از اپراتورهای مهم ایران، در این خصوص پروژه CGNAT که مخفف عبارت Carrier-grade Network Address Translation را به اجرا درآورده است. این پروژه‌ای به اپراتورها کمک می‌کند تا ترجمه آدرس‌های IPV4 با به IPV6 را پیاده‌سازی می‌کنند تا به این ترتیب مشترکان بدون اینکه تغییری در شبکه احساس کنند، بتوانند از تمامی سایت‌ها و اپلکیشن‌ها با IPهای مختلف، استفاده کنند. فاز نخست CGNAT همراه اول با مشارکت شرکت رمیس، امسال به پایان رسیده و فاز دوم آن در دست اجرا است.

وضعیت ایران در گذار از IPV4 به IPV6

در حال حاضر در ایران کمتر از 10 درصد آمادگی برای این گذار وجود دارد و هنوز بسیاری از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها آدرس‌های IPV6 را شناسایی نمی‌کنند.

اخبار مرتبط:

آخرزمان IPV4ها فرا رسید؛ دیگر نوبت IPV6ها رسیده

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: ictna


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر